• brodude

Döpa efter vad som är sött på bebisar

Jag funderar lite på hur man tänker när man döper ett barn till något som är urgulligt på en nyfödd utan att fundera på hur det låter på en 15, 30 eller 45-åring. Jag pratar naturligtvis om namn som Tindra, Luna, Novalie, Egon, Alfons etc. Tänker man inte alls på detta utan enbart på vad som är så gulligt som möjligt på bebis?

Det kan ju inte vara speciellt roligt alls om 20 år när ungen precis har en examen och ska söka jobb som jurist och heter Tindra x-sson.

Tankar?

• Svar på tråden Döpa efter vad som är sött på bebisar
  • Anonym (Luna)

Jag har en dotter som heter Luna. Är världens största Harry Potter-fan och jag har alltid tyckt att Luna är så fint, betyder ju måne på latin tex. Tyckte i början att det var lite udda att kanske namnge ett barn men sen växte det sig in och jag menar, jag tror (eller hoppas) att min Lunas meriter kommer stå högre vid framtida sökning av arbete än hur fint det anses vara. I mina ögon är det jättefint och det finns ju faktiskt fler som tycker så jag tror inte att det kommer vara konstigt med en Luna oavsett ålder.

• Glinda från Oz

Jag måste byta namn till Åberg och döpa min son till Alfons

• annabellelee

Alfons och Egon är namn som funnits länge, och som därmed knappast bara fungerar på småbarn. Många förknippar nog de namnen med äldre snarare än yngre.

Tindra och Luna är "nya"namn men såpass vanliga att man om 10-20år inte reagerar på dem. Det bör därmed inte vara något problem att vara läkare eller advokat och bli tagen på allvar.

• OlgaElvira
    Thorax skrev 2018-07-20 18:27:28 följande:

Alla döper ju dock inte sina barn.

Men alla namnger dom.

Om man ska vara petig.

Ja, jag reagerar också på att man använder ordet döpa när man menar namnge. Men nu är jag en riktig språkpolis. Nu har till och med Språkrådet accepterat ordet döpa för namngivning. Vi har ju länge döpt båtar.
  • Anonym (M)
    Anonym (Luna) skrev 2018-07-20 22:20:56 följande:

Jag har en dotter som heter Luna. Är världens största Harry Potter-fan och jag har alltid tyckt att Luna är så fint, betyder ju måne på latin tex. Tyckte i början att det var lite udda att kanske namnge ett barn men sen växte det sig in och jag menar, jag tror (eller hoppas) att min Lunas meriter kommer stå högre vid framtida sökning av arbete än hur fint det anses vara. I mina ögon är det jättefint och det finns ju faktiskt fler som tycker så jag tror inte att det kommer vara konstigt med en Luna oavsett ålder.

Vår flicka heter också Luna. Är ett väldigt vanligt namn i vissa länder och anses inte alls populärkultur där, även om en del här snappar upp namnet från Harry Potter. Betyder ju måne som du säger och är ett av de finaste namnen jag vet. Låter riktigt bra ihop med vårt efternamn också. Typiskt dessa trådar där man ser ner på valet av andras namn och anser klassiska gamla svenska namn är det rätta.
  • Anonym (Luna)

Ja, det har du rätt i. Träffat många som har annat ursprung och väldigt många av dem reagerar just på Luna och säger att det är så vackert. Ingen har kommenterat min andra dotters namn som är ett traditionellt svenskt namn (som jag också tycker är vackert), men rent spontant är det fler som reagerat på namnet Luna.

• Anonym (Pi)

Vet en unge som heter Tino... Helt sjukt.

• gbgumman

Egon är ju superfint. Skulle gärna ha ett barn som heter det eller gifta mig med en eller fira en egons 70 årsdag.

De andra namnen gillar jag varken på barn eller vuxna.

• fluu

Jag tycker att det är ganska oviktigt om ett namn passar på ett barn, barnet ska ändå förhoppningsvis vara vuxen långt mycket längre än det är barn. 

Ja, i framtiden kommer namn som Tindra att vara vanliga på vuxna, men jag är inte speciellt säker på att de kommer vara så förtroendeingivande för det. Eller passa in i alla grupper och sammanhang. Jag känner redan en Tindra som bytt namn eftersom att hon kände att hon inte togs på allvar på sin utbildning med sitt namn. För övrigt finns det även äldre namn som jag inte tycker passar på vuxna(som Malte) så för mig handlar det inte bara om att jag har svårt att se namnen på vuxna pga att namnen är nyetablerade. 

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MallaL

Jag vet en Linus som bytte namn för han tyckte det inte var ett vuxet namn. Vet också en Hampus som starkt ogillar sitt i hans tycke barnsliga namn.

Även om Tindra blir vanligt bland vuxna i framtiden tycker jag det låter småbarnsaktigt och alldeles för gulligt för en vuxen kvinna.

• Anonym (bara)

De ses ju bara som bebisnamn just nu (inte för att jag håller med om exemplen du gav) för att det är bebisar som har de namnen nu.

Folk i min generation heter Emma, Sandra, Kamilla, Alexandra, Robin, Mathias, Niklas, Christopher osv. Vi var bebisar en gång i tiden. Nu är vi 30 åringar. Idag skulle det kanske vara jättekonstigt att ge ett så "vuxet" namn till en bebis, men uppenbarligen var det bebisnamn för 30 år sedan.

• Anonym (CcD)

Nu gillar jag inte den typen av namn heller, men det är det konstigaste argumentet jag tycker folk kan komma med i namnväg. När Tindra söker jobb heter väl chefen inte Ulf, utan typ Nova-Li eller Milla?

• brodude
    Anonym (CcD) skrev 2018-07-23 22:00:57 följande:

Nu gillar jag inte den typen av namn heller, men det är det konstigaste argumentet jag tycker folk kan komma med i namnväg. När Tindra söker jobb heter väl chefen inte Ulf, utan typ Nova-Li eller Milla?

Nja, samma socioekonomiska grupp som Conny, Jonny och Sonny och där blev det nog inte så himla många chefer.
  • Anonym (fint)

Man bör förstås inte döpa en pojk till något gulligt, det kan känna ganska förnedrande för honom innan det gått så värst många år. Lyckligtvis är det svårt att hitta några gulliga pojknamn överhuvudtaget.

Ett flickebarn kan mycket väl döpas till något gulligt som Anneli, Gullan, Kicki, Lillemor, Maja, Mimmi, Rosmarie, Saga, Solveig, Viola, Ängla med flera. Passar lika bra även när hon är medelålders, särskilt om hon samtidigt är blondin och klär sig i rosa.

• Anonym (S)
    brodude skrev 2018-07-23 22:43:44 följande:

Nja, samma socioekonomiska grupp som Conny, Jonny och Sonny och där blev det nog inte så himla många chefer.

Även om många namn är förknippade med ekonomiska grupper så är det inte tillräckligt för att kunna dra så generella slutsatser från det. Mitt namn är Sonny och jag tjänar mer än vad majoriteten av alla Martin, Alexander eller övriga med Svensson-namn gör. :)
  • Anonym (Tycker alla namn är fina)

Tja, bara för att en del namn är ´´nya´´ nu så kommer de kanske inte vara det om 10 år, som någon annan skrev.

Jag tycker om namnet Ahria, men om jag namnger mitt framtida barn det så kommer de flesta tro att jag fått det från Game of Thrones serien -.-´´  även om det är ett fornnodiskt namn från början..

Svar på tråden Döpa efter vad som är sött på bebisar