• Anonym (Bekymrad)

Min kompis lever Lyxfällan-liv

Jag är lite bekymrad över en vän till mig. Han är 50 år, bor med fru och två barn i kedjehus i ett bra område i en mellanstor stad. Bägge är högutbildade och har fasta och bra jobb sedan många år. Bägge jobbar inom skolans värld och på "mellanhöga" positioner. Utan att jag vet vad de tjänar är det garanterat en bra bit över genomsnittet.

De borde med andra ord kunna ha en väldigt bra tillvaro, men nästan varje gång min kompis och jag har träffats under åtminstone de senaste fem åren har han alltid nämnt något om svag ekonomi. En gång berättade han att de råkat betala en räkning två gånger och att det verkade ha varit fullkomlig kris hemma innan pengarna återbetalades. En annan gång sa han att "några 4000 har vi aldrig kvar när allt är betalt" (jag minns inte vad vi pratade om). Självklart har vi alla olika förutsättningar men jag tycker ändå att ett hushåll som drar in uppskattningsvis 60 000 efter skatt + barnbidrag "borde" kunna spara 4000. Minns en gång när vi fikade hos mig och han tyckte det var så lyxigt att äta Häagen-Dazs för "det brukar jag aldrig ha råd med".

Min kompis verkar också ha väldigt svårt att begränsa sig när det är nåt han gillar, han ska liksom ha allt. När han fick för sig att han skulle lära sig spela bas, hade han snart köpt fem stycken av olika dyra modeller (proffsinstrument, "limited editions" av olika artisters design etc. Inget en nybörjare skulle klinka på för att lära sig). När SUP blev en trend för ett par år sedan köpte han två stycken med full utrustning + två kajaker - efter att ha provat EN gång. När det var dags att skaffa ny bil valde han den allra senaste modellen på avbetalning.

Överhuvudtaget verkar han handla massor av prylar, resor etc på avbetalning. Minns en gång när han pratade om att det var tufft ekonomiskt just nu och att de försökte spara pengar under sommaren - men när jag berättade att jag och min kille köpt en resa till en plats som han också tyckte verkade häftig, köpte han genast en resa dit han också - och såg till att resa före oss. Han kan liksom inte acceptera att inte få "allt".

Jag begriper inte hur de kan ha så väldigt ansträngd ekonomi som han får det att låta som när de tjänar så pass bra, men framför allt förstår jag inte hur han i så fall kan fortsätta överkonsumera och handla så mycket för pengar som inte finns. Jag är lite rädd att han fastnat i stora skulder, där gamla krediter etc äter upp stora delar av inkomsten. I så fall är det ju en sorts missbruk av pengar om han trots det fortsätter leva på samma sätt.

Själv kan jag bara drömma om att ha deras inkomster, men jag har aldrig köpt något på avbetalning i hela mitt liv och har inte en krona i lån/skulder förutom min bostad.

Nån som sett liknande saker hos vänner och vet hur jag kan ta upp detta på ett bra sätt? Han verkar mer och mer stressad för varje gång vi ses och jag misstänker att det är nåt som långsamt bryter ner honom, eller att han sätter familjen i en väldigt svår sits.
  • Svar på tråden Min kompis lever Lyxfällan-liv
  • Anonym (....)

Sköt dig själv och skit i andra. 

• Alessia

Hans ansvar, inte ditt. Att oinbjuden påpeka ekonomiskt lättsinne hos andra är nog att sätta vänskapen under en giljotin, men du kan ju stillsamt fråga vad som trycker honom när du ser att han är bekymrad.

• Everlo00ong

Det är jobbigt att se personer som står en nära sätta sig i knipa. Än så länge låter det dock inte som de är i så allvarlig knipa att de riskerar förlora boende eller ha svårt att ge barnen mat och kläder. Så då får väl göra som de vill.

Men visst, jag har själv sett närstående missbruka pengar på ett sätt som matmissbrukare hetsäter. För det är ju inte ett fysiologiskt beroende som t ex alkohol, men det är nog besläktat med t ex spelmissbruk. Och många som hamnar i skiten pga spelmissbruk hade nog vilja ha kommit ur det innan allt kraschade. Men som vän kan du inte göra så mycket mer än att uttrycka oro, och med största sannolikhet kommer det inte tas emot väl. Det finns något skamligt över att inte ses som ekonomiskt ansvarsfull, så mest troligt är att de blir defensiva och går till motangrepp.

• Anonym (...)

du har väl svaret själv: han köper en massa dyra prylar och då räcker inte riktigt pengarna till att spara. 

• Anonym (M)

Du förstår inte varför de har ansträngd ekonomi, när du sedan radar upp exempel på prylar han köper? Du tror inte att det finns ett samband? 

Sedan är det deras ensak vad de lägger pengar på. Men att du inte förstår att de inte kan spara är märkligt. Sedan vet du ju inte allt heller. 

• Anonym (Bekymrad)
    Anonym (M) skrev 2023-06-28 12:04:02 följande:

Du förstår inte varför de har ansträngd ekonomi, när du sedan radar upp exempel på prylar han köper? Du tror inte att det finns ett samband? 

Sedan är det deras ensak vad de lägger pengar på. Men att du inte förstår att de inte kan spara är märkligt. Sedan vet du ju inte allt heller. 

Att köpa en massa saker på kredit när man redan har en bra inkomst förstår jag nog inte, nej. Inte heller hur man kan tycka att man aldrig kan spara något under någon månad för att sen shoppa onödiga saker istället. Det signalerar för mig att man har en snedvriden syn på ekonomi och som vän blir jag bekymrad över att se det här eskalera under en längre tid.
  • Mandel

Hur bra vänner är ni?  
    En bra vänskap ska tåla att man ställer obekväma frågor just för att man är bekymrad och vill sina vänners bästa. 

De gånger jag varit obekväm mot vänner så har jag alltid i efterhand fått höra att det faktiskt varit tacksamma för att jag varit det. Att jag var den enda som vågade visa att jag bryr mig och vågade vara obekväm när alla andra runt omkring låtsades som att det regnade. Just denna sköt-dig-själv-mentaliteten som breder ut sig gynnar ingen.
    Och frågar man utan att vara dömande så finns det väl ingen anledning för någon att bli arg/kränkt?

Och särskilt när kompisen uppenbarligen själv påpekar att det är tufft ekonomiskt. Kan du inte passa på nästa gång det sägs något sådant? typ:
    Ja, just det, hur är det egentligen med er ekonomi? Du säger ofta att det är skralt, är det något som tynger som du vill prata om?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Lim)

Hur kan du inte begripa att pengarna inte räcker till när du samtidigt berättar om allt han köper? Han/de är ju uppenbart belånade upp över öronen och pengarna går till alla räntor och amorteringar.

Som tur är verkar ju en hel del av det han köper faktiskt gå att sälja så den dagen de hamnar i verklig knipa kan han ju sälja bil, supar pch basarna.

• Anonym (Bekymrad)
    Anonym (Lim) skrev 2023-06-28 12:26:57 följande:

Hur kan du inte begripa att pengarna inte räcker till när du samtidigt berättar om allt han köper? Han/de är ju uppenbart belånade upp över öronen och pengarna går till alla räntor och amorteringar.

Som tur är verkar ju en hel del av det han köper faktiskt gå att sälja så den dagen de hamnar i verklig knipa kan han ju sälja bil, supar pch basarna.

Jo, jag begriper att så är fallet men inte varför man försätter sig i den situationen. 
  • Jemp

Löner kring de nivåerna gör att man absolut borde ha råd att spara och inte vara i ekonomisk kris, men att man samtidigt inte har råd att spontanköpa vad som helst. 

Han verkar ju vara ett typexempel på sämre ekonomiskt sinne och då kan man lätt hamna där. Allt handlar ju om utgifter. (Om det inte bara är ett sätt han uttrycker sig då).

Jag håller med om att det hänger på hur goda vänner man, ifall man ska ta upp det eller inte. Det blir lätt känsligt. Samtidigt verkar han ju själv föra det på tal regelbundet. 

• Anonym (....)
    Anonym (Bekymrad) skrev 2023-06-28 12:30:21 följande:
    Jo, jag begriper att så är fallet men inte varför man försätter sig i den situationen. 
    För att man har pengar till att spontanköpa saker och för art man vill. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Bekymrad) skrev 2023-06-28 12:30:21 följande:
    Ni verkar vara totala ekonomiska motpoler. Han verkar handla massor på avbetalning och du har aldrig handlat på avbetalning. Inte konstigt du inte forstår honom.

Skaffa ett kreditkort att ha i nodfall om inte annat, så kanske du kan borja forstå hur avbetalningar fungerar. Blir det for många av dem, under for lång tid, kommer ränta att äta upp en hel del. Och betalningar ska ske inom viss tid, annars blir det än mer ränta.
  • Goneril

Bankmannen i mig reser ragg när jag läser denna tråd, här finns flera som tydligen inte ser det som något problem att handla konsumtionsvaror på kredit. Helt galet enligt min uppfattning, räntan man betalar gröper ur ekonomin, sätt er ner och räkna lite! Det är ju bland annat därför så många, man läser dagligen om dem i detta forum, aldrig lyckas spara ihop till en buffert. Jag är helt enig med TS, kompisen är ett solklart fall för Lyxfällan. Sedan är det nog som någon skrev här, att påpekar man det kan det betyda slutet på vänskapen.

Det behöver ju dock inte bli det, i något "Lyxfällefall" blev slösaren medveten om sitt agerande och tackade den som anmält henne. Jag håller också med den som skrev att påpeka detta är att visa att man faktiskt bryr sig om andra, även om det skulle gå ut över relationen. Man måste förstås påpeka att man finns där för slösaren om han skulle vilja prata om sin situation.   

• Kvittning

Om ni är nära vänner och han klagar på sin ekonomi så kanske du faktiskt kan säga något nästa gång han klagar.

Inte nedlåtande eller som här "jag förstår inte", för du förstår ju precis varför han har så dålig ekonomi. 

Men kanske uppmuntrande. Att om han och hans fru satte sig och gjorde en budget, kanske en lyxfällantavla, så skulle de se vart pengarna tar vägen och med ett tidsbestämt "köpstopp" täppa igen brunnarna och komma ifatt. Eller föreslå att de anmäler sig till lyxfällan.

• Lönnsirap

Jag tänker att det är en fin balans mellan att faktiskt låta ens vänner göra som de tycker och att faktiskt ge lite ledtrådar om hur man ser på deras resonemang.

Exempelvis så vet ju du att denna människa troligen inte har råd med de prylar han köper och man kan mycket väl som vän säga både det ena och andra på alla möjliga sätt, utan att för den skull trampa på tår, eller gå över gränsen.

Ibland är man en idiot och då är det tacksamt om ens vänner lite nyfiket frågar om varför man.... När man nyss sa.....?

Det du däremot naturligtvis måste inse är att ni är TOTALT olika gällande hur ni hanterar pengar och att du faktiskt inte inte kan "styra upp" någon annan. 

Svar på tråden Min kompis lever Lyxfällan-liv