Min kompis lever Lyxfällan-liv
Jag är lite bekymrad över en vän till mig. Han är 50 år, bor med fru och två barn i kedjehus i ett bra område i en mellanstor stad. Bägge är högutbildade och har fasta och bra jobb sedan många år. Bägge jobbar inom skolans värld och på "mellanhöga" positioner. Utan att jag vet vad de tjänar är det garanterat en bra bit över genomsnittet.
Min kompis verkar också ha väldigt svårt att begränsa sig när det är nåt han gillar, han ska liksom ha allt. När han fick för sig att han skulle lära sig spela bas, hade han snart köpt fem stycken av olika dyra modeller (proffsinstrument, "limited editions" av olika artisters design etc. Inget en nybörjare skulle klinka på för att lära sig). När SUP blev en trend för ett par år sedan köpte han två stycken med full utrustning + två kajaker - efter att ha provat EN gång. När det var dags att skaffa ny bil valde han den allra senaste modellen på avbetalning.
Överhuvudtaget verkar han handla massor av prylar, resor etc på avbetalning. Minns en gång när han pratade om att det var tufft ekonomiskt just nu och att de försökte spara pengar under sommaren - men när jag berättade att jag och min kille köpt en resa till en plats som han också tyckte verkade häftig, köpte han genast en resa dit han också - och såg till att resa före oss. Han kan liksom inte acceptera att inte få "allt".
Jag begriper inte hur de kan ha så väldigt ansträngd ekonomi som han får det att låta som när de tjänar så pass bra, men framför allt förstår jag inte hur han i så fall kan fortsätta överkonsumera och handla så mycket för pengar som inte finns. Jag är lite rädd att han fastnat i stora skulder, där gamla krediter etc äter upp stora delar av inkomsten. I så fall är det ju en sorts missbruk av pengar om han trots det fortsätter leva på samma sätt.
Själv kan jag bara drömma om att ha deras inkomster, men jag har aldrig köpt något på avbetalning i hela mitt liv och har inte en krona i lån/skulder förutom min bostad.
Nån som sett liknande saker hos vänner och vet hur jag kan ta upp detta på ett bra sätt? Han verkar mer och mer stressad för varje gång vi ses och jag misstänker att det är nåt som långsamt bryter ner honom, eller att han sätter familjen i en väldigt svår sits.