• sunflower85

Hur hade ni reagerat?

I fredags skar mitt barn sig i tummen på träslöjden, ingen lärare kontaktar oss föräldrar utan plåstrar bara om såret, trots att det tar lång tid innan såret slutar blöda och min son till och med svimmar.  Min son hade bestämt sedan innan att han skulle sova borta hos en vän över helgen (han går i skola på annan ort) så jag får inte se såret förren idag söndag fm. Jag ser direkt att det här såret hade behövts sys det är liksom ett skärsår minst 1cm ner i tummen!! Jag kontaktar läkare men eftersom det nu gått 2dygn så kan det inte sys utan vi får försöka hålla rent och plåstra med tejp men jag ser ju att det inte kommer läka fint. Jag blir så himla upprörd på träslöjdsläraren jag menar han måste ju ha sett att såret var djupt och då åker man ju antingen in med barnet eller kontaktar föräldrar så de kan bedöma och få ta beslut.Vad skulle ni ha gjort? Hade ni pratat med läraren? 

• Svar på tråden Hur hade ni reagerat?
  • Themis

Ja, jag hade försökt tala med läraren.

Men tyvärr har jag aldrig, varken som skolbarn själv eller under mitt barns skolgång, träffat en träslöjdslärare som är mentalt 100 så jag tvivlar på att det hjälper. Obestämd

Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Mortiscia80

En cm djupt sår....? Då hade fingret varit av.

Prata med läraren, prata med rektor och sedan är det väl Skolinspektionen man ska prata med efter det. En sådan skada ska ju också anmälas till försäkringsbolag, skolan ska ha något som täcker.

• sunflower85
    Mortiscia80 skrev 2023-12-10 18:59:36 följande:

En cm djupt sår....? Då hade fingret varit av.

Prata med läraren, prata med rektor och sedan är det väl Skolinspektionen man ska prata med efter det. En sådan skada ska ju också anmälas till försäkringsbolag, skolan ska ha något som täcker.

Ja alltså såret går från toppen av tummen ca 1cm ner, inte tvärs över då hade den ju varit av. Men det är definitivt ett djupt sår. 
  • Björkenli

Oj vad tråkigt. 

Jag är läkare och ibland kan man faktiskt sy även om det går längre tid. Innebär en större risk för infektion men bara man är medveten om att öppna upp direkt om det börjar bli tecken till infektion..

Jag fick ett fult kattbett som man ju också säger inte ska sys men efter 2v när handen äntligen svullnat av so bokade jag tid hos ortoped för att kolla om han vågade lägga ett stygn. Han gjorde det och det har läkt jättefint. 

Kanske testa att boka tid hos ortoped om möjlighet finns?

• Kvittning

Om din son är stor nog att direkt åka till en kompis efter skolan och komma hem på söndagen är ham väl också stor nog att höra av sig och berätta vad som hänt?

Skolan kn ju inte lastas för att du inte träffar din son förrän på söndagen. 

• Jemp

Jag hade absolut pratat med läraren. Att inte kontakta Vh (förutsätter att han är omyndig) när barnet svinnar låter rätt anmärkningsvärt. Och dessutom sår som bör närma sig benet av din beskrivning? 

• den där mamman

Ja man kanske kan tycka att läraren skulle höra av sig i det här om såret är så djupt som du beskriver, men det tar inte bort det faktum att din son är tillräckligt stor för att sova borta en helg och om han svimmat borde han väl kontakta dig? Eller så hade du väl kunnat utväxla några ord innan helgen tog vid bara för att kolla läget inför att han skulle sova borta? FaceTime? 

• sunflower85

Självklart så pratade jag med min son i telefon efter skoldagen på fredagen men han sa inget om skärsåret eftersom träslöjdsläraren tittat på det och sagt att det inte var någon fara och sedan plåstrat om det, jag fick ju inte se eller veta något förrän på Söndagen! Min son trodde ju såklart på lärarens bedömning och eftersom det även var omplåstrat så hade nog inte han själv heller sett det ordentligt. Hade jag sett det tidigare eller fått informationen om att han skurit sig så hade jag ju själv kunnat göra bedömningen. Jag arbetar själv inom skola och för mig är det alltid en självklarhet att informera föräldrar om något händer under skoltid. Det som sker under skoltid är skolans ansvar enligt mig.

Svar på tråden Hur hade ni reagerat?