Anonym (Jrjr) skrev 2024-08-12 15:28:31 följande:
Men har hon selektiv mutism , så att diagnosen är satt? Har jag missat något inlägg kanske. BUP verkar ju inte göra någonting vilket låter jättemärkligt. Hon har ju haft problem så väldans länge.
Det är ju tydligt på beskrivningen från TS att dottern har selektiv mutism och en lärare har också tidigare uppmärksammat detta och informerat föräldrarna, som i sin tur har pratat med BUP, som tyvärr inte velat gå vidare med detta.
Flickan har alltså inte fått vare sig diagnos eller behandling för sitt problem, selektiv mutism. Enligt klippet från SVT, se länk nedan, är det då vanligt att den selektiva mutismen , om den är obehandlad, övergår till svårare psykisk ohälsa.
De jobbar för att sprida kunskap om den okända diagnosen selektiv mutism | SVT Nyheter
Nu är problematiken så svår och extremt komplex med både selektiv mutism (flickan kan inte prata utanför familjen), depression, självskada, själmordsförsök och anorexi. Det finns ingen behandling som klarar allt detta. Var skall de börja, vad skall de göra? Jag misstänker att BUP backar på grund av detta.
För en så ung flicka med ångestproblematik och selektiv mutism i grunden , är det ju inte så jättetroligt att en inläggning på sjukhus skulle göra henne bättre? Att ligga på sjukhus är ju en delvis skrämmande och för flickan främmande miljö som inte direkt ger trygghet. Det som behövs , tror jag, är familjebaserad terapi för anorexin, kombinerat med psykologhjälp och troligtvis antidepressiv medicin.
Men jag är lekman och inte psykiatriker, vilket behövs i detta fall, det är helt klart. Erfarna barnpsykiatriker är dock tyvärr mycket svåra att få tillgång till, det är jag väl medveten om.
TS: Kan flickan kommunicera med BUP och ätstörningsvården skriftligen? På en dator eller platta? Alternativt att hon pratar med dig och du med personalen. Eftersom hon är ung och har ångest förutsätter jag att du är med på alla möten som hon har med vården, det tror jag är jätteviktigt.