• Anonym (T)

Farmor vill inte träffa barnbarnet

Hon ligger mer eller mindre för döden. Är till stor del förlamad. Hennes son är efterfrågad, men inte dennes barn. Hennes barnbarn vill följa med och träffa henne en sista gång.

Vems känsla är viktigast här? Den döende eller den som behöver leva vidare med vetskapen att farmor förbjöd hen att träffa henne?

• Svar på tråden Farmor vill inte träffa barnbarnet
  • Anonym (Dotter)

En farmor som inte har träffat sitt barnbarn har väl svårt att göra detta som döende.Finns inget band.

• Desperado
    Anonym (T) skrev 2025-01-10 23:13:25 följande:

Hon ligger mer eller mindre för döden. Är till stor del förlamad. Hennes son är efterfrågad, men inte dennes barn. Hennes barnbarn vill följa med och träffa henne en sista gång.

Vems känsla är viktigast här? Den döende eller den som behöver leva vidare med vetskapen att farmor förbjöd hen att träffa henne?

Var tvungen att kontrollera om det var jag som skrivit detta. Min mamma gick bort i höstas, hon vägrade kontakt med mina två yngsta barn, den äldsta är 14, den yngste är tre. 

Så sent som i dag fick jag reda på att hon skrivit ett testamente, där hon ger pengar till alla barnbarnen, utom mina två yngsta. Min dottern som är vuxen, halvsyster till sönerna, får sin del enligt testamentet. 

Fjortonåringen skakade bara på huvudet, suckade och sade "varför hatade farmor mig, hon har inte ens velat träffa mig, vet hon ens vad jag heter".

När Lillebror föddes fick farmor en bild skickad till sig från BB, inte ett ord, inte ett samtal eller något annat heller. Han var 3 år och 2 månader när hon dog, aldrig ett ord från farmor, han träffade henne aldrig, det gjorde inte storebror heller, och hon har fått bilder av dem hela deras uppväxt. 

Jag tror att den typen av föräldrar har något fel mentalt. Inte värt att lägga tid på dessa. 

• Anonym (Dotter)

En farmor känner väl inte likadant som mormor.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-01-14 20:48:59 följande:

En farmor känner väl inte likadant som mormor.

Varför skulle hon inte göra det?
  • Anonym (Sorg)
    Anonym (En teori) skrev 2025-01-12 20:46:36 följande:

Och vem är du ts i allt detta ? Svärdottern som aldrig accepterade sin svärmor och nu tom på kvinnans dödsbädd framförs det åsikter om svärmors eller farmodern till ditt barn sista vilja ? 

Är du den där rabiata kvinnan som inte samverkade med din man kring en vettig relation till hans mor, för allt med henne bara var fel enligt dig ? och som nu kommer och gör anspråk på åsikter om vad hon bör eller inte bör göra i slutskedet av sitt liv ? Det är lite väl sent nu att försöka verka för att barnbarnet ska få en vettig bild av sin farmor och eftersom det tycks finnas andra barnbarn i kusinerna där det uppenbarligen funnits en så pass fungerande relation med farmodern att dessa träffas så blir det ju din familjs oförmågor man zoomar in på och får funderingar kring. Misslyckandet är ditt och din mans och hon gör rätt i sitt ställningstagande att endast träffa sin son. Få mödrar vill sällan åtskiljas från sina barn med ouppklarade saker även om han inte värnade eller fanns där för henne genom livet och försökte dansa efter din pipa. 

Du kanske undanhöll farmor att få träffa barnbarnet som nu är vuxen och har en egen önskan, en önskan som en döende kvinna inte har någon anledning att tillmötesgå av förklarliga skäl som har med era egna livsbeslut att göra ? 

Du verkar vilja kritisera den äldre kvinnans beslut tom långt in på dödsbädden, på ett sånt sätt endast svärdotter gör. 

Sent ska syndaren vakna 

Du verkar ta ut dina egna personliga erfarenheter och aggressioner på TS. 
    Varför? Helt galet inlägg. 
  • Anonym (Dotter)

Farmor brukar inte vara så nära barnbarnen,särskilt om inte hennes son är en närvarande pappa eller om hon bråkar med barnets mamma.

• Anonym (Plenum)

Hon kanske innerst inne har dåligt samvete och vill undvika en eventuell konfrontation på dödsbädden?

I princip alla former av interaktioner eller beslut mellan människor så överväger ett nej ett ja. 

Jag förstår emellertid att barnbarnet känner sig ledsen. Hen behöver nog en förklaring från pappan. Har farmor favoritbarn och brutit kontakten med sitt barn så antar jag att det kanske handlar om en narcissist som haft guldbarn och syndabockar. Barnbarnet behöver veta att farmoderns beteende det inte beror på hen.

• Anonym (En teori)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-01-14 21:40:59 följande:

Farmor brukar inte vara så nära barnbarnen,särskilt om inte hennes son är en närvarande pappa eller om hon bråkar med barnets mamma.

Farmor är inte alltid så nära barnbarnen om son inte aktivt verkar för en bra kontakt vilket ibland inte låter sig göras så lätt om han på andra flanken har en kvinna som hatar på hans mamma. Något vi ser prov på alltför ofta på denna sida hur farmödrar manövreras ut för än den ena skitsaken efter den andra. 

om så är fallet här dvs den döende gamla kvinnan fick aldrig vara med i detta barnbarns liv utan det fanns restriktioner och förhållningsregler omöjliga att förhålla sig till.
    Hon verkar ju har barnbarn där hon tillåtits ha en roll eller relation till genom livet, det finns kusiner med i bilden här. men relationen har väl varit trassligare åt denna familjs håll som lyfts i ts ja då kanske man inte orkar gör den ansträngningen när allt redan är förbi sas. En bitterhet kanske vem vet. 

Ts låter oss veta alldeles för få detaljer för att kunna bedöma saken. men det finns säkerligen fler kockar i soppan än enbart den gamla vanliga förklaringsmodellen att farmor är narcissisten och ondskan själv. 

• Anonym (T)
    Anonym (En teori) skrev 2025-01-14 22:25:05 följande:

Farmor är inte alltid så nära barnbarnen om son inte aktivt verkar för en bra kontakt vilket ibland inte låter sig göras så lätt om han på andra flanken har en kvinna som hatar på hans mamma. Något vi ser prov på alltför ofta på denna sida hur farmödrar manövreras ut för än den ena skitsaken efter den andra. 

om så är fallet här dvs den döende gamla kvinnan fick aldrig vara med i detta barnbarns liv utan det fanns restriktioner och förhållningsregler omöjliga att förhålla sig till.
    Hon verkar ju har barnbarn där hon tillåtits ha en roll eller relation till genom livet, det finns kusiner med i bilden här. men relationen har väl varit trassligare åt denna familjs håll som lyfts i ts ja då kanske man inte orkar gör den ansträngningen när allt redan är förbi sas. En bitterhet kanske vem vet. 

Ts låter oss veta alldeles för få detaljer för att kunna bedöma saken. men det finns säkerligen fler kockar i soppan än enbart den gamla vanliga förklaringsmodellen att farmor är narcissisten och ondskan själv. 

Hon var en elak mamma och favoriserade syskonet öppet. Flyttade sen till dennes stad när hon blev äldre. Hon har inte brytt sig om den andra och aldrig hälsat på honom i någon av städerna han bott i sen han flyttade hemifrån. Hon vill träffa sonen nu, men han vill inte åka utan sitt barn (som inte vet hur farmodern varit).

Hon har på intet sätt hindrats att träffa någon av dem, hon har inte velat. Hon har inte ens bjudit hem honom vid högtider etc fast hon bjöd in andra barnet osv.

• Anonym (Plenum)
    Anonym (T) skrev 2025-01-14 22:38:14 följande:

Hon var en elak mamma och favoriserade syskonet öppet. Flyttade sen till dennes stad när hon blev äldre. Hon har inte brytt sig om den andra och aldrig hälsat på honom i någon av städerna han bott i sen han flyttade hemifrån. Hon vill träffa sonen nu, men han vill inte åka utan sitt barn (som inte vet hur farmodern varit).

Hon har på intet sätt hindrats att träffa någon av dem, hon har inte velat. Hon har inte ens bjudit hem honom vid högtider etc fast hon bjöd in andra barnet osv.

Det finns då en risk att hon använder sonen för att få sympatier från de andra syskonen om hon bjudit in honom på dödsbädden, för att slå en sista split mellan syskonen. Jag hoppas att han har kunnat ha en relation med sina syskon om det handlar om en narcissistisk förälder. De brukar normalt vilja sabotera sånt.

Hon kanske till och med hoppas på att han inte dyker upp så att hon får alla andras sympatier i så fall.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Dotter) skrev 2025-01-14 21:40:59 följande:

Jaså, det brukar hon inte?
    Tror du på allvar att så många pappor  är usla, eller att så många svärdöttrar är i konflikt med sin svärmor?

Jag är själv farmor, och har vänner som både är farmödrar och mormödrar och alla har bra kontakt med sina barns familjer.

"Farmor brukar inte vara så nära barnbarnen ", i din lilla värld kanske det är så. Men inte i verkligheten. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Plenum) skrev 2025-01-14 23:50:37 följande:
    Det finns då en risk att hon använder sonen för att få sympatier från de andra syskonen om hon bjudit in honom på dödsbädden, för att slå en sista split mellan syskonen. Jag hoppas att han har kunnat ha en relation med sina syskon om det handlar om en narcissistisk förälder. De brukar normalt vilja sabotera sånt.

Hon kanske till och med hoppas på att han inte dyker upp så att hon får alla andras sympatier i så fall.
    Nu är det inte direkt så att hon ligger på dödsbädden heller, läs alla ts inlägg så ser du.
  • Anonym (Sorg)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-01-15 04:26:02 följande:
    Nu är det inte direkt så att hon ligger på dödsbädden heller, läs alla ts inlägg så ser du.
    Jaså inte? Varför har Ts skrivit det i trådstarten då? Du känner inte Ts och kan inte veta hur det ligger till. Du verkar ta ut dina egna erfarenheter och aggressioner på ts och verkar vara väldigt aggressiv om man läser allt annat du skriver. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Sorg) skrev 2025-01-15 04:35:48 följande:
    Jaså inte? Varför har Ts skrivit det i trådstarten då? Du känner inte Ts och kan inte veta hur det ligger till. Du verkar ta ut dina egna erfarenheter och aggressioner på ts och verkar vara väldigt aggressiv om man läser allt annat du skriver. 

Läs vad hon skrivit så får du se.
  • Anonym (T)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-01-15 04:39:17 följande:
    Det är inte så enkelt. Alla som vill träffa henne ombeds att göra det snarast då det KAN gå väldigt fort, men om det fortsätter vara stabilt kan hon ha relativt "lång tid" kvar. Det kan ta allt från dagar till närmare ett år. Hon kan inte göra något själv längre.
  • Anonym (Sorg)
    Saga05 skrev 2025-01-15 04:35:59 följande:
    Eh va? Vilken värld lever du i? Klart att kontakt kan skilja men det behöver INTE vara specifikt på pappans sida kan likaväl vara på mammans sida eller på bådas samt lika bra relation på bådas också
    Varför skriver du från två olika namn?

Någon farmor är du inte heller
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Sorg) skrev 2025-01-15 04:58:04 följande:
    Varför skriver du från två olika namn?

Någon farmor är du inte heller
    Du kan gärna söka på "Mimmi", jag har i flera trådar genom åren berättat om saker som rör mina barnbarn.
    Sen kan jag såklart inte tvinga dig att tro på det, men så är det.

Förstår inte hur du kan koppla ihop mig med den andra personen.
  • Anonym (Hm)

Precis som de flesta säger kan man inte tvinga någon att träffa någon annan. Inte förrän vi själva varit där kan vi på riktigt veta hur det känns att ligga för döden och vilka tankar man har. Vissa vill hinna träffa alla de lärt känna genom åren, andra vill vara själva och hantera känslorna i ensamhet. Ditt barn är inget barn längre, utan en vuxen person på 21 år. De allra flesta är då medvetna om att man inte kan eller bör tvinga sig på andra. Det bästa du kan göra i den här situationen är att neutralisera allt och inte spä på din dotters tankar eller känslor om varför farmodern inte vill ses.

Svar på tråden Farmor vill inte träffa barnbarnet