Infantil spasm tråd...Hjälp....
Äntligen har jag hittat en infantil blogg! Jag heter Linda och har en tjej som fick infantil i januari. Jag tror att hennes infantil började strax innan jul då var hon jättegnällig och ville ingenting, jag kollade öronen vid 2 tillfällen för jag kände på mig att nåt inte stämde våran glada tjej var som förbytt, bara gnällde var aldrig nöjd ville bara ligga vid bröstet hela tiden. Men från att vi såg första riktiga krampen till anfallsfri gick ju i efterhand ganska fort än om det inte kändes så då.
Vi såg första riktiga krampen den 11/1, undrade vad det kunde vara för nåt konstigt. Observerade under helgen då hon blev svagare i benen gjorde nån mer kramp kontaktade bvc, avvakta...
Fick tid den 17/1 hade sån "tur" att hon gjorde en serie inför läkaren varpå vi fick akutremiss till barnavd på Borås Lasarett. Där blev vi inlagda i 3 dagar gjorde eeg för att konstatera att det var infantil testade B6 ett dygn inget resultat.
Påbörjade Sabrilex den 18/1 2,3 ml morgon och kväll i 3 dagar sen höjning till 4,6 ml i 4 dagar samt en ½ tabl benadon.
Efter denna höjning blev hon lite dimmig och slutade le, men hade bara 2 serier på 4 dagar men det var ändå inte krampfri så det blev en höjning till 7 ml och sondslang i näsan till medicinen. Jag fick panik för att jag inte kanske inte fick i henne tillräckligt hon spottade och fräste ut det mesta.
Efter denna höjning blev hon sämre, riktigt dimmig och kramperna ökade. Innan hade hon serier på ca 20 per gång ganska långsamma. Men nu var det som mest en kväll 72! Då ville jag bara sluta räkna. Hon var ganska aktiv fysiskt ändå under denna tiden låg och grejade på golvet, men vi fick ingen kontakt och inga leenden, det var fruktansvärt jobbigt. Men eftersom hon fortfarande krampade så blev det Synacthen 0,5 en spruta om dagen i benet och sänkning av sabrilex till 4,6 ml from den 29/1.
Den 31/1 var hon krampfri och helt nerdrogad!
Den 1/2 fick hon öroninflammation så då blev det pencillin skönt med sondslang då...
Den 5/2 fick vi "rent" eeg snacka om lyckodag!
Hon hade varit mycket lös i magen men de skyllde på pencillinet...
Dan efter den 6/1 bara sov hon, den 7 med eftersom hon fortfarande fick spruta var jag inne på barnavd och tog den, sa då att hon bara sover... jaha vi har så mycket idag...
Dan efter det var det lite lugnare så de hade tid att ta prov på henne och medan vi gick där och väntade på svaren kräktes hon i korridoren, då blev det fart på dem! In i isoleringsrum!
Det visade sig att hon hade kaliumbrist! Så det blev dropp som inte funkade och ja det var lite turer fram och tillbaks vi låg inne i 2 veckor, de upptäckte under tiden efter att det gjorts en röntgen på magen att hon var förstoppad vilket ingen trott efter de blöjorna?
När hon äntligen började bli bättre trappade vi samtidigt ner synacthen det var troligen därför hon fått brist. Kroppen släpper visst kalium lättare med kortison i kroppen så i kombination med magsjuka var det inget vidare! Väl bättre kom äntligen leendet tillbaka men hon var så slapp i kroppen orkade inte hålla sig uppe alla leder var som gummiband.
Men efter att vi träffat sjukgymnast som konstaterat att det inte var neurologiskt utan mer ärftligt med låg muskeltonus och hon sa att det troligen var musklerna som behövde det tränas upp igen. Hon vägde närmare 10 kg och efter att ha varit rund från början fått massa kortison och bara sovit så hade hon tappat muskelstyrka, så sakta men säkert kom hon tillbaks.
Sen trappade vi ner sabrilexen till 3ml i mars och det har vi legat på nu trots rena eeg. I augusti ska vi trappa ut det helt, jag har försökt få nåt vettigt svar på varför vi ska hålla på så länge det är ju trots allt biverkningar på dem.
Men har inte fått nåt vettigt svar utan bara så är det!
Så total behandlingstid för oss blir jan-sept! Ändå står det att man helst inte ska ge sabrilex längre än 6 mån! Känner mig så liten vad gör man, vågar inte kräva att vi ska sluta heller måste väl tro att det vet vad de sysslar med eller? Då de inte funnit några bakomliggande orsaker så får vi se vad som händer när hon blir medicinfri? om det blir nån annan ep.
Hon har haft lite skakningar fram tills nu i juli så vi har fått remiss till MR men det är ett halvårs kö och vi är inte prioriterade tyvärr?
Det blev en lång historia, men det är första gången jag skriver ner allt så det blev lite av en bearbetning för mig.