• LALLA1

Vi med högt FSH forts.

Dags för ny tråd igen! Hoppas ni hittar hit:

Här samlas vi tjejer som fått besked om att vi har ett FSH som stigit över gränsen för det normala (10). Vi stöttar varandra genom besked och behandlingar av olika slag, utbyter tips och information, glädjs och gråter med varann. En del av oss har hängt ihop härinne en längre tid och våra tidigare trådar finns länkade längst ner. Många har lyckats bli gravida (spontant eller genom ivf), en del kämpar med behandlingar och andra har valt andra vägar. Alla är lika välkomna!

Högt FSH ingår i diagnosen "oförklarlig barnlöshet", dvs. det är inte omöjligt att bli gravid men det kanske tar lite längre tid Vi ger inte upp i vår kamp för att få en även om vår väg dit kan bli en annan än den "normala"!

Ett förhöjt FSH kan vara ett tecken på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterium. Ofta är man iaf mer svårstimulerad än "normala" kvinnor, vilket beror på att ett högt FSH signalerar att äggstockarna är lite latare, trögare, svårstartade... och det kan vara svårt att stimulera fram många ägg. Unga kvinnor (iaf under 35) som har högt FSH ska dock oftast inte ha problem med äggkvaliteten utan det är kvantiteten som är bekymret. Det är helt enkelt glesare mellan guldäggen! Vad det förhöjda värdet beror på vet forskningen inte säkert, men orsakerna KAN vara t.ex. endometrios (som förstört äggstocksvävnad eller pga att man opererat bort delar av äggstockarna), genetiska (andra släktingar har också hamnat i ett tidigt klimakterium) eller så har något skett under fosterutvecklingen så att man fötts med färre ägganlag än andra (t.ex. pga infektion under ett kritiskt skede).

Det är svårt att hitta info om FSH på svenska sajter och många som tittar in har inte heller fått veta nånting vettigt av sina läkare. I våra tidigare trådar (se länkar nedan) har vi samlat länkar till främst amerikanska sajter där det finns mer information att få. Det är dock värt att minnas att olika labb och olika kliniker mäter FSH enligt olika skalor och det går inte alltid att jämföra sina egna värden med tabeller etc. (Gäller främst amerikanska sajter.)

Ett viktigt test för att mäta hur stora chanser man har trots ett förhöjt FSH är det s.k. klomifentestet (eng. Clomifen Challenge Test=CCT) där man först mäter FSH cd 3, äter Pergotime dag 5-9 och mäter FSH igen cd 10. Ett värde som dag 10 hållits kvar på samma nivå som dag 3, eller ännu hellre sjunkit, tyder på att äggstockarna är mottagliga för stimulering. Ett stigande värde ger en vink om att äggstockarna troligtvis är mer eller mindre svårstimulerade.

Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m13410282.html

Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m16049831.html

Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m19532117.html* * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet! * *

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-20 13:19:14:
    Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m23023753.html

Del 5
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 11:02
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m29347053.html

Öppnar en ny tråd eftersom den gamla stänger snart. Hoppas ni hitta hit allihopa
  • Svar på tråden Vi med högt FSH forts.
  • kramis80

bubblare: borde kanske svara på din fråga oxå. Tycker inte du är jättegammal heller direkt. Jag gjorde utredning på sophiahemmet och de blev helt stissiga över mitt FSH på 17 och sa att vi måste ta om proverna och då hade jag bara 7. I vilket fall vart hon väldigt orolig och trodde inte att jag kommer få göra mina landstingsförsök, eller ens bli placerad i kön men det är jag. Hann aldrig diskutera IVF med dom för jag gick till CvL direkt. Där läkarn inte alls var orolig över mitt värde utan sa att jag möjligtvis är ngt svårstimulerad men inte mer än så...

Även om du tog maxdosen av menopur så finns det ju fler behandlingar att prova, tycker du ska testa fler ställen. Kanske är FC vettigt med tanke på AMH-testet.

i vilket fall ge inte upp, stå på dig! Ngn måste vilja hjälpa dig, det tror jag!

(¯`°?.¸ ♥ blir det nånsin vår tur? ♥ ¸.?°´¯)
  • tickan

Bubblare och Lalla: Jag "hör" att ni är arga! Det kan suga energi, men det kan också ge massor av kraft, kom ihåg det! Jag har verkligen all respekt för det ni gör. Inte minst av den orsak som du själv skriver, Lalla: man måste känna att man verkligen har gjort och provat allt.

• kramiiis

vart tvungen att byta nick pga problem i annan tråd... så ni vet.

• kramiiis

hej hej tjejer!

hur är det med er? Själv börjar jag ta mig upp igen efter misslyckade ivf:et även om det fortfarande känns rätt tungt och orättvist.

Sambon är knappt kontaktbar, vi har inte pratat med varandra på 3 dar han säger bara att han hatar allt och att alla är dumma. Påväg in i depression? Jag vet inte mer än att jag inte når fram. Verkar som han tog misslyckandet ännu hårdare, kanske för att han inte är lika påläst som jag och därför hade högre förhoppningar? Hoppas det går över.

bubblare: stort tack för din kommentar i bloggen KRAM Hur känner du dig?

kram på er alla och hoppas ni får en varm och solig helg var ni än befinner er i det avlånga landet

• Ma Lu

Skönt Kramis att du mår lite bättre! Låter läskigt med din sambo Han trodde kanske på mäns vis att ett ivf skulle "fixa problemet"... Låter som han borde få träffa någon kurator eller så som kan lite om ivf och barnlöshet. Eller visa honom pappagruppen här på FL! Där finns en del män som har erfarenhet av ivf!

Lalla: låter bra at ni får Menopur! Resultatet av vårt byte till M försöker sparka sig ut bredvid min navel just nu Nämen... vi fick färre tomma blåsor, bättre mognad, bättre befruktningsgrad coh bättre embryon med Menopur

Hur mår ruvarna?

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • kramiiis

hej Ma lu
    Ja han blir så vädligt instängd när han blir ledsen. Men tror det är lite för mycket för honom för tillfället. Misslyckat ivf, min långvariga depression som inte ger med sig, väldigt stressigt på jobbet... är kanske för mycket för honom just nu. Hoppas han kan närma sig mig under helgen iaf. Lättare när han pratar och inte bara stänger in sig. Men jag får nog ge honom tid. Han är totalt emot FL haha han tycker inte om att jag hänger här så det gör jag i smyg.

Hihi, sparkas lill*n mysigt!

• tickan

kramiis: tråkigt med din sambo. Samtidigt, om jag tänker på hur jag själv har reagerat ibland under hela den här tiden, bland har nog min sambo uppfattat mig som oerhört sluten, inåtvänd och okontaktbar. Han har berättat hur rädd han varit då. Jag har liksom varit innesluten i min egen lilla kokong och jag har BEHÖVT att få vara där. Kanske din sambo behöver det också. Självklart kan han också behöva hjälp om han inte tar sig ut på egen hand, där är man ju olika. Jag har dock alltid gjort det.

Ma Lu: Den här ruvaren mår bra, dock inga som helst känningar.

• Bubblare

Tickan: vi samlar kraft, hur skulle man annars orka hålla på det här det fattar jag inte.

Kramis:
    Skönt att du mår lite bättre.
    Klart att det är jobbig för er båda, och din sambo kanske hade högre förväntningar, men det var ju bara första gången!! Och ni var ju dessutom så bra på att få fram blåsor Ge honom lite tid att bearbeta, jag förstår att det måste vara extra svårt när den andra inte vill prata. Men skyll nu inte på dig själv, och vill han inte prata så vil han inte, låt det va. Hoppas ni kan hitta varann snart igen, tänk på er, och inga andra nu. Kram!

Jag är känner mig bra, skyndar långsamt. Har mkt annat att fokusera positiv energi på, sånnt jag vill göra, allt annat tackar jag nej till, så jag mår bra. Sk aringa min gyn nästa vecka hoppas jag får en tid snart.

ha super helg tjejer!

någon som har koll på var vår lista tog vägen ?

• Primrose

Här kommer listan!

VILL BLI GRAVIDA:
    Bubblare: Sprutstart Menopur, 18/3, avbutet endast 1 blåsa. Ta nya tag...
    Lalla1: viloläge, ny IVF planerad augusti. Behandling med akupunktur fram tills dess och under IVFen.
    Kramis80: sprutstart 3/4 175 iu puregon, vul 9/4 , ÄP 15/4, ET 17/4.
    tjaldur: ÄP 30/4

GRAVIDA:
    Primrose: 3/3 testade +, vul 19/3 (v.7), vul 14/4 (v.10), NUPP 1/5, UL 5/6
    Tracy: 3/3 testade +, vul 8/4 (v. 10)

BEBIS:

Vad jobbigt för er båda, kramiis. Jag skickar kramar.

• Bubblare

Härligt nu har jag lite mer koll.

Ska bli intressant att mäta mitt fsh igen, man har ju ingen aning om var det kommer ligga iom att det svänger så mkt. Det som är bra med min nya gyn är att jag vet att det har ett provlabb vägg-i-vägg så man får svar rätt snabbt! // Kram Bubblare ( i magen)

VILL BLI GRAVIDA:
    Bubblare: Sprutstart Menopur, 18/3, avbrutet endast 1 blåsa. Ta nya tag...Ringa gyn 12/5
    Lalla1: viloläge, ny IVF planerad augusti. Behandling med akupunktur fram tills dess och under IVFen.
    Kramis80: sprutstart 3/4 175 iu puregon, vul 9/4 , ÄP 15/4, ET 17/4.
    tjaldur: ÄP 30/4

GRAVIDA:
    Primrose: 3/3 testade +, vul 19/3 (v.7), vul 14/4 (v.10), NUPP 1/5, UL 5/6
    Tracy: 3/3 testade +, vul 8/4 (v. 10)

BEBIS:

Svar på tråden Vi med högt FSH forts.