• linglang

Vi med endometrios 5

Hej! Hoppar gärna in här om jag får.

Grattis till sonen fido!

Jag är en tjej på 24 som lider av endo. Fick min diagnos för fem år sedan och då samtidigt beskedet att jag inte skulle kunna få barn. Vi gjorde förra året ivf och i oktober föddes världens finaste Gustav! Ett mirakel!

Sedan en månad tillbaka är mina smärtor tillbaka med full kraft. Jag ammar så jag kan inte ta smärtlindring som jag behöver. Är rädd att endon ska "föröka" sig så att jag måste på op. Jag är som mest smärtfri om jag går på enanton-behandling, men det går inte så länge jag ammar. Min önskan är att amma tills han blir sex månader. Har fått cerazette utskrivet för att de kanske kan ta bort mensen, men har inte vågat ta dem pga risken att man kan blöda mer och oregelbundet av dem. Ingen inom vården kan hjälpa mig... Hur har ni gjort efter förlossningen ni som har barn?

Funderar som du fido på att ta bort allt. Jag har bestämt mig för att livmodern måste bort. planen är innan jag fyller 30.

Är det någon här inne som varit i kontakt med endo-kliniken i Uppsala?

• linglang

Jag mår så fruktansvärt dåligt av att blöda, blöder två tre veckor när jag har mens, flodblödningar och det gör att jag får extra svåra smärtor och får lättare cystor. Det har gjort att jag känner att när tiden är mogen ska livmodern bort för att slippa blödningen och det som den bär med sig. Jag måste gå på starka smärtstillande för att kunna hantera vardagen och kan inte jobba 100%.

Skönt att höra att man inte behöver remiss till endo-kliniken. Funderar på att boka en tid där eftersom ingen kan hjälpa mig här.

• linglang

Hej tjejer! Har en fråga till er ang vården.

Hur upplever ni att läkarna bemöter er i sjukdomen? Har ni en och samma läkare eller har ni behövt att byta?

Jag frågar för själv upplever jag alltid ett dåligt bemötande kring min endometrios. Jag känner som om jag sitter i ett förhör, läkarna vill ha bevis, ifrågasätter allt, misstror. Jag vet inte hur många läkare jag haft och ingen kan hjälpa. Var hos läkare igår och det blev obehagligt. Fick iaf en remiss till endokliniken uppsala. Hoppas på bra bemötande där.

Svar på tråden Vi med endometrios 5