Inlägg från: Tvillingar11 |Visa alla inlägg
  • Tvillingar11

Vi med endometrios 5

Hej!

Jag har inte endo (inte vad jag vet iaf) men ibland kan jag misstänka det. Nu när jag läser era inlägg så känns det som att jag inte ens har en tiondels värk jämfört med vad ni har. Jag har mensvärk i tre dagar att jag kanske ligger i sängen, men inte så att jag har cystor, verkligen kraftig värk att man inte kan stå! Kommer eran värk i samband med mensen eller har ni den hela tiden? Vilka andra symtom har ni?

Vore tacksam för svar...

• Tvillingar11
    biologiskaklockan skrev 2010-08-29 12:27:54 följande:
    Hej en fråga till er som vet att ni har endometrios:

Om de inte ser något på vaginalt ultraljud där de tittar på äggledare äggstockar livmoder så borde  väl inte endometriosen påverka fertiliteten om den inte sitter där nånstanns?
    De har aldrig sett nåt fel på alla vaginala ultraljud jag gjort.

Kan det påverka fertiliteten även om d inte finns några endo härdar där?

Sen undrar jag om detta är ett symptom:

När jag kissar ibland (speciellt runt äl) så hugger det till och efteråt får jag molvärk ett tag.
    Det svider också men d gör d ofta..
    (Har inte urinvägsinfektion el klamydia)
    Hej!

Jag känner igen mig i det du skriver om molvärken efter att man kissat. har inte heller klamydia eller urinvägsinfektion. Har alltid undrat vad det kan vara. För mig hugger det inte till, men efteråt har jag som kraftig mensvärk i några sekunder. Jag har försökt nämna det för min gyn som inte tror att det är något allvarligt. Har gjort en spolning och jag har fri passage och det syns inte heller något på VUL.
  • Tvillingar11

Man kan tycka att alla gynekologer borde vara insatta i dem olika sjukdomarna att när man väl nämner sina symtom så borde de ta en på allvar. Jag kan även ha ont lite längre ut än där äggstockarna sitter, mer åt bäckenbenet och den värken kan komma och gå hela tiden.

Mensvärken liknar inte det jag läser om i forumet. Jag har alltid tyckt att jag har kraftig mensvärk men när jag läser om vad ni genomlider varje månad så har inte jag SÅ ont. Jag har ont första, andra och tredje dagen. Jag måste ligga i sängen ett par timmar varje dag.

Jag var inne på akuten för en konstig värk för ett par veckor sedan. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva värken, det var kanske lite huggande värk, så där att man måste böja sig ner ett tag innan det försvinner och på akuten hittade dem inte något. Förklaringen var att mensen var på väg. vilket den egentligen var men har aldrig haft så ont.

Visst kan man se om man har endo om man gör IVF?

• Tvillingar11

Ni som har endometrios och har besvär vid toalettbesök, har ni det oavsett vilken del av cykeln ni är i?
    Går värken över direkt eller håller det i sig även när ni har utfört behoven?

Tacksam för svar!

• Tvillingar11
    Trinity78 skrev 2010-09-26 15:03:37 följande:
    För mig har det varit mest vid mens och även lite vid ägglossning. Jag får kraftiga smärtor strax innan jag behöver gå på toa, sen är det bra några timmar tills det är dags för nästa toabesök. Det händer att jag får springa på toa 5-6 på en dag och det gör överjävulskt ont varenda gång
    Tack för ditt svar! Håller smärtan i sig i några timmar? Har du andra symptom i övrigt?

Varför jag frågar är att jag får ont veckan efter ägglossning när jag går på toaletten. Värken kommer faktiskt efter toabesöket och oftast är det på morgonen. Jag har inga andra symptom som tyder på att det är endo jag har utan det är det enda. Smärtan håller i sig i n¨ågra minuter men den är fruktansvärd, speciellt de första dagarna, sen blir det lindrigare. Jag har nämnt det för min gyn men han tror inte att det är endo. Visst har jag mensvärk också så där att jag ligger i sängen de första två dagarna, men när jag läser om vilka enorma smärtor ni har så kommer jag inte ens i närheten av det.
  • Tvillingar11
    Fialotta82 skrev 2010-09-26 15:22:51 följande:
    Endast vid mens...å då gör det kopiöst ont så ja måste springa till toa akut...sen blir det goa smärtor ett tag efter det som försvinner efter nån halvtimme som sen kommer tillbaka när magen sätter igång igen...usch för detta liv vi har...
    Det låter hemskt, men hoppas det är okej att jag ställde min fråga.

Min värk som uppstår vid toabesök efter ägglossning och fram till mens ungefär är inget jämfört med det ni beskriver. Men jag misstänker att det kan vara endo men min gyn tror inte det.... det är frustrerande att inte veta!
  • Tvillingar11
    Fialotta82 skrev 2010-09-26 15:38:21 följande:
    Ja frågar man inget så får man inget veta ju Min värk är som allra värst vid toabesöken så ja säger sluta inte att tjata på din gyn! Ja hade massor av mellanblödningar å spottings så ja gick till KK å tjatade på dem i flera månader innan de började ta mig på allvar...å att ha alla dessa blödningar då man försöker få barn e ju inte det lämpligaste...å sen började jag nämna mina smärtor vid toalettbesöken å beskrev dem så började man misstänka endo MEN utan en titthålsoperation så hade man ej kunnat se det...ja va på 6-7 vul innan min op. å man hade aldrig dessför innan sett nåt ovanligt.

Kolla checklistor på endo å se om du känner igen dig på fler punkter... endosmärtor är sååå varierande endel kan ej arbeta å måste åka till akuten vid vissa tillfällen... jag har aldrig upplevt detta å det är ja glad över men ledsen att många andra har det så... men forts. tjata om du vill att nåt ska ske! Ge dig inte!
    Min värk som uppstår kommer först efter toabesöken och det är som värst de tre första dagarna efter ägglossning. Jag har läst om synptomen och det är det enda som stämmer in på mig, för visst har jag menssmärtor också men inte så allvarliga som beskrivs av de som har endometrios. Inga konstiga blödningar och inga kraftiga blödningar vid mens, ingen värk vid samlag, Så de är endast toabesöken och det bara perioden efter ägglossning. Det är nog därför som min gyn inte anser att det är aktuellt med titthål. Han säger att det kan bero på att man vid ägglossning får en blödning som rinner ut i buken och att de är det som gör att jag får ont, men varför då endast när jag går på toa?

varför jag misstänker det ännu mer att att vi genomgått sex omgångar med gonal f+ ovitrelle (har pcos) och inte blivit gravida och jag har haft fin slemhinna och äggblåsa varje gång. Man hittar inget fel, sen kan det bero på annat. jag börjar bara bli orolig....
Svar på tråden Vi med endometrios 5