• Jandy

Vi med endometrios 5

Hej, ny i tråden och tänkte skriva till Pomperipossa (och er andra) om hur jag har det.

Min mensvärk blev värre och värre för varje månad. Har alltid haft ganska svår mensvärk och att vara gravid har varit en befrielse för mig (har två barn) men i höstas eskalerade smärtan kraftigt vid varje mens. Ca 3 dagar innan mensen kom så fick jag svåra magsmärtor. Kunde vända och vrida på mig i sängen på natten för att det gjorde så ont, tillslut fick jag gå och kräka av smärtan och sen blev jag kvar på toaletten i flera timmar för jag hade för ont för att gå tillbaka. Blev även väldigt konstig i magen i samband med mens, väldigt ont att bajsa och var lös i magen. De sista månaderna fick jag även huggsmärtor i magen under resten av månaden, men 5-7 dagar innan och under mens var det outhärdigt.

Bestämde mig för att kolla upp det när jag kände att jag inte fixade en mens till med sådant helvete. (jag är en sån som drar mig in i det sista för att gå till ngn form av läkare.)

Jag ringde först mvc för jag tänkte att jag kanske kunde få ngn form av p-piller för att minska smärtorna men (som tur var) sa hon att jag borde gå till kvinnokliniken för att kolla först så att inte smärtorna berodde på ngt mer än vanlig mensvärk.

Jag fick tid på sjukhuset och där gjordes ett vaginalt UL. Läkaren sa att jag hade en tumör på 45 cm som han ville plocka ut och kolla på. Sagt och gjort.

Jag opererades och när jag vaknade sa operatören att jag hade haft flera stora chokladcytor på äggstockarna och livmodern. Hon hade även bränd flera endometrioshärdar (inflamerade områden). Nu skulle allt vara "bortstädat" men hon ville undvika att jag fick mens så nu får jag en spruta i skinkan varje månad (Decapeptyl) som tar bort könshormonerna och gör att mensen uteblir.

Man kan ha många biverkningar (man hamnar ju tillfälligt i klimakteriet) men jag har haft tur och känner inte av något alls. Jag är singel så ang. sexlust och sånt så är det väl bara positivt om den skulle minska  ;).

Jag mår bra idag på sprutorna, det är tre månader sedan jag opererades och jag har nu fått tre sprutor. Jag ska få tre till sedan ska jag på återbesök och då ska vi komma fram till vad jag ska ha för preventivmedel för att minska risken för ny endo.
    Vad har ni andra för mediciner, vad tror ni jag kommer få?

Jenny

Svar på tråden Vi med endometrios 5