• Anonym (anonym)

AMH värde? Vad är ett bra värde?

NZZZZ skrev 2017-11-02 19:23:22 följande:
    Jag har 9.08 och är 28 år... enligt läkaren är det väldigt bra så ditt är med bra. Dock brukar högt AMH tyda på PCO/PCOS men jag har inget som tyder på det.
    Jag har 11 och är 39 år, vilket verkar vara ovanligt högt. Också inget annat som tyder på pcos så det är väldigt individuellt men läkaren sa att om jag hade blivit överviktig kanske jag hade fått pco (har bmi 20). Vi har försökt i 5 mån men skjutit ut barnverkstaden ett tag nu pga dålig tajming i livet, så hoppas att det kommer gå bra sen trots 5 mån försökt tidigare som inte gav någon graviditet.. allt såg jättebra ut för oss båda på fertilitetsundersökning så förhoppningsvis går det bra sen trots att vi tänkt vänta 8 mån till.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Enhet) skrev 2025-03-03 17:05:44 följande:
    vilken enhet har du 11? Pmol/l eller ng/ml? 
    Ingen aning, fick siffran 11. Förstod på läkaren som det var en ovanligt hög siffra och där fanns många äggblåsor (men inte för många). Jag fick tyvärr inget på papper utan frågade om siffran bara. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Enhet) skrev 2025-03-13 17:59:18 följande:
    då är det nog ng/ml. Pcos har ändå den positiva delen att man ofta är fertil lite längre ☺️
    Ja det är det kanske då, vet inte skillnaden riktigt. Jag har inte pco, bara många ägg Glad jag frågade om jag hade det och fick veta att det fanns risk om jag hade gått upp i vikt, men inte alls något som va nu då jag har ett bra BMI. Sen kan man  ju ha pco/pcos även vid normalt eller lågt BMI. Jag hade inte hormonobalans, men trodde själv att jag hade det för jag får så hemsk migrän vid ägglossning och mens men alla tester var bra! 

Men sen är ju äggens kvalitet av betydelse också och det testar de inte vad jag förstått. Läkaren sa att när man är i 20 års ålder är ca 90% av äggen bra kvalitet och vid 40 ca 20%, generellt. Men ju bättre äggreserv ju bättre chans iaf, är bara rädd att det kommer ta tid när vi väl börjar försöka igen men får hoppas på det bästa!! 
Svar på tråden AMH värde? Vad är ett bra värde?