Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Amma en tvååring...

Anonym (Ammande mamma) skrev 2010-10-09 21:06:48 följande:
    For att svara pa TS fraga; Ja, det ar fullkomligt normalt att amma sin 2-aring.

Nu till min egen erfarenhet av detta: Jag ammade mina tva aldsta barn tills de var 18 manader respektive 3 ar gamla. Jag ammar fortafarande min yngste son som blir 2 ar gammal snart.
    Men hor och hapna, jag ar ingen pedofil! Jag tvingar/tvingade heller inte mina barn att amma. Skulle inget hellre vilja an att fa sova en hel natt utan att behova bli vackt av min son som vill amma mitt i natten, flera ganger t om fortfarande fast han snart fyller 2. (Vill bara chocka vissa som skrivit i traden lite sa jag skriver ner detaljer.)
    Min roll som mamma ar att bejaka mina barns behov och jag skulle aldrig nagonsin tvinga min 2-aring att sluta amma om han bevisligen behover den narheten fortfarande bara for att andra anser att det ar ackligt eller som nan (obildad manniska) uttryckte det har i traden: "peddovarning." (Existerar ett sant ord?)
    Ja, jag pratar om narhet for nar man ar 2 ar gammal sa behover man saklart inte brostmjolk langre ur naringssynpunkt eftersom man da ater vanlig mat ocksa (ja, nu chockade jag nog nagra fler som pa fullt allvar tror att man HELAMMAR sin 2-aring). En 2-aring ammar ocksa for att fa trost, for narhetens skull, for att det kanns bra och for att de VILL. Ja, man kan kan krama sina barn ocksa for att ge narhet men om mit barn VILL amma sa tanker da inte JAG saga nej bara for att nan annan tycker att jag darmed  blir "konstig," "onormal," "acklig" eller annu varre, en "pedofil." Kommer han och vill amma nar han ar 18 ar sa blir det daremot en resa till psykakuten.

Det ar naturligt att amma, vi kvinnor ar gjorda for att gora det faktiskt anda tills barnen tappar tanderna for da ar det inte langre mojligt att amma. Vissa barn vill inte amma alls, vissa vill amma langre an andra. Ingen av mina aldre pojkar ville amma langre an 3 ar. Det ar ocksa normalt.

Faktiskt sa vet jag inte om jag ska skratta eller grata nar jag laser sadana har tradar. Detta med att vissa pa fullt allvar tror att amning langre an 2 ar inbegriper pedofili ar det som gor mig mest ARG . Det ar ju helt fruktansvart hur man ens kan blanda in nagot sexuellt med att amma sitt barn. Maste man inte ha otillborliga/onaturliga sexuella tankar for att ens kunna inbilla sig nagot sadant om en mamma som ammar sitt barn?

Tack for mig.
    Ja. då är de inte bara jag då Vi har lyckats övertala sonen att inte amma nattetid längre, det gick jättebra jag gjorde enl Elisabeth Pantleys metod och så sov han med pappa, utan mig ett par veckor. Han kom till mig och ville (och fick) amma men på det sättet var det som om han vande sig av med det. Han var lite ledsen men inte ohanterbart eller hysteriskt utan mer som barn (iaf han) kan bli på natten när de vaknaoch bara vill somna om. Nu ammar jag honom varje morgon, länge. Och ofta efter förskolan. Idag ammade han sig till sömns 2 ggr nu på kvällen -han visade tydligt att han ville det, det brukar han inte. Hostar som 17 stackarn och det verkar hjälpa med bröstmjölk.

Ang att leva å bröstmjölk -det kan banr göra länge. Min son levde på det runt 1-års åldern en period när han vägrade äta ngt annat. Han var sjuk mycket då. Han gick inte ens ner i vikt. Annars är det enda som man måste tillsätta upp till TVÅ år järn.

HAr med svårt att förstå det där med sexgrejjen. På vilket sätt ger en tvååring som ammar tankar om sex? Jag ka nitne förstå det. Det är ett barn vi pratar om.
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • MissKaos
    Anonym skrev 2010-10-09 21:29:40 följande:
    Sen så kan jag tillägga att jag tror att sådan långvarig ammning kan försvåra för barnets far att få en chans att knyta an riktigt till barnet, och vise versa - barnet till sin far. Förmodligen blir dessa barn mer "mammiga", iaf de som jag sett i min närhet, och där handlar det om att mamman ej vill "släppa taget" om sitt barn vilket hon tror att hon gör om hon slutar amma.
    Vårt barn har en alldeles utmärkt relation till sin pappa. De har en stark, unik relation. Vår son är dessutom en av de mer framåt och nyfikna i barngruppen på förskolan. Han har varit mkt lätt att skola in där -bland delättaste att lämna han knöt mkt enkelt an till fröknarna.  och han är väldigt trygg i sig själv. Om det är en effekt av ammningen ska jag låta vara osagt. Men att knyta an starkt är ju viktig för att sedan kunna separera. Om man utgår från anknytningsteorier så ser det ut som om hans separationer från mig går mkt bra.
  • MissKaos
    Anonym skrev 2010-10-09 21:39:52 följande:
    Det där är helt individuellt och har mycket med personlighet att göra. Min pojke är oammad och besitter alla dom egenskaperna som du raddar upp.
    Tryggare pojke får man leta efter. Detta tror jag helt klart beror på att vi föräldrar är två mycket trygga personer. Barn blir ofta som sina föräldrar!
    Ja, fast då faller ju tidigare resonemang du gjorde om att mitt  barn skulle bli ammat för att Jag något behov hos  inte vill släppa taget. Som jag skrev till dig: i inlägg 421 Om det är en effekt av ammningen ska jag låta vara osagt.
  • MissKaos
    Anonym skrev 2010-10-09 21:41:08 följande:
    Jag ser inget negativt med napp. Att ens jämföra det med godis och coca cola tycker inte jag är vettigt.
    Knepig jämförelse, men jo -det är väl inte så bra för tänderna i längden va? Med napp alltså. Min son vägrar napp, men gillar godis och cola. Och äter det ibland, eller rättare sagt vi fikar på kondis varje fredag så då gör ahn det tom på regelbunden basis..
  • MissKaos
    Anonym skrev 2010-10-09 21:58:33 följande:
    Va? Du måste syfta till en annan Anonym. Jag har bara svarat på ett av dina inlägg.
    Jaha. Inte lätt med en massa anonyma... Nåja, du fär väl läsa det inlägget då då får du svaret
  • MissKaos
    Dr Mupp skrev 2011-03-22 14:20:48 följande:
    Man behöver inte amma en endaste dag om man inte vill. Barnet överlever ändå. Men det ändrar inte det faktum att bröstmjölk alltid är nyttigt och alltid har hälsofrämjande fördelar för mamma och barn.

Majoriteten av världens tvååringar ammas.
    Är det så? Vad spännande! Jag funderar på att sluta amma min pojk helt nu, han blir 2,5 i sommar. Han vill dock inte alls sluta...  Men nu börjar jag känna att det på ngt vis räcker.
    Vet du hur frekvensen ser ut och  över fler år? Tex när slutar de flesta amma osv? JAG tror att många barn inte är klara med ammningen när dom är 1, utan vill amma mera för att det är ngt där dom behöver.
  • MissKaos
    Ronjas mamma skrev 2011-04-25 09:05:01 följande:
    Överväg om du behöver sluta just nu,l hade jag provat sluta amma min tjej som blir tre till sommar i januari hade vi haft rama skrik men nu har hon själv mant trappat ner till ca en gång i veckan en gång var 14 dag. Men då har hon en lilla syster som håller gång i produktionen vet inte hur det hade fungerat annars tror nog hon hade slutat om där inte var något att komma efter Men det ska ju också kännas rätt för dig själv.
    Ja, nu har stackarn blivit förkyld igen) och fått en supersvullen snopp (ofarligt, men ont) Och är ledsen. Så idag sa han "inte amma, amma imorgon" vilket betyder att han verkligen vill amma. Han längtar.. Så det känns hårt, men jag har fått mer problem med min migän och behöver jag ta imigran får han inte amma på 48h efter det. Och jag vill börja med vissa theér mm som jag har druckit innan, men som jag inte vill ska gå över i mjölken till honom. Så det är väl eg den stora anledningen. Annars hade jag nog fortsatt lite till när det blev som det blev nu. Sen har han varit mindre intresserad inte velat äta ur ett bröst utan mest mysa det sista. INnan har han verklgein ätit och ammat och sedan inte velat ha frukost eller mellis eller så. Utan blivit mätt..
Svar på tråden Amma en tvååring...