Inlägg från: Mikael Andersson |Visa alla inlägg
  • Mikael Andersson

Överklassnamn

Betty Boop skrev 2011-08-21 16:28:59 följande:

Efternamn har inget med överklass att göra. Det är bara en löjlig fördom! Jag har ett adligt efternamn som står med i adelskalendern. Min pappa är baron och mamma är baronessa. Detta betyder INGENTING idag! Det har ingenting med pengar och förmögenhet att göra. Min familj är vanliga medel-svenssons. Pappa är baron och pensionerad fotograf och går vanligtvis runt i jeans och T-shirt, gärna med nåt roligt tryck. Ingen skulle gissa på att han är baron! Mamma är sjuksköterska och jag är lärare. Mina syskon har också "vanliga" jobb. Vi är uppväxta i ett villaområde i en svensson-förort till Stockholm. Efternamn har ingenting med klass att göra idag. Heter inte den stenrika HM-chefen Persson i efternamn?

Om du är adel så är du överklass, att du inte har några pengar är dina förfäders
    fel så du är fattig-adel.
  • Mikael Andersson
    Anonym (petimätressen) skrev 2011-08-21 16:23:25 följande:
    Majoriteten av gamla svenska adelssläkter (och ju äldre desto finare naturligtvis) heter inte så utan har enkla namn. Detta beror på att heraldiken skulle vara tydlig och man hade inte så stora möjligheter att utforma komplicerade sköldar i gamla tider.

Ser man namn som Svinhufvud, Grip, Bååt, Bonde, Horn eller Banér så vet man att det är gamla adelssläkter.

Vilken kryddkrämare som helst får kalla sig X von Y.
    Enligt skatteverket: ''Det är därmed inte möjligt att byta till ett nybildat efternamn som består av exempelvis ett prefix och ett huvudord. Namn bildade av exempelvis prefixen af, von, de, la, du, zu, van, mac eller liknande och ett huvudord har en sådan språklig form att de inte är lämpliga som nybildade efternamn (prop. 2015/16:180 s. 41).''
  • Mikael Andersson
    Anonym (petimätressen) skrev 2023-10-01 13:22:49 följande:
    Om du kollar så skrevs inlägget av mig 2011, och lagen kom 2015.

Så ursäkta att jag inte är en psychic spågumma och kan få med sånt som inte finns än... 
    Det fanns en lag innan 2011 emot att kreti och pleti tog sig Von namn så det är ingenting som Skatteverket kom på 2015.
Svar på tråden Överklassnamn