• asta66

VAD är det ni stör er mest på hos er svärdotter?

Anonym (svärmor) skrev 2011-09-18 13:51:54 följande:
    Jag har ännu ingen svärdotter eftersom sonen är för ung men dock "svärson" som är lite speciell (men jag vill inte hänga ut honom och väljer att vara anonym). Han kan peta i maten med fingrarna innan någon annan ens har satt sig, snyta sig i servetten och lägga den på tallriken och saknar allmänt hyfs.

Sedan luktar han svett också för av någon outgrundlig anledning (nej, det är av miljöskäl) duschar han och byter kläder inte så ofta som han borde och använder helst inte deodorant.

Men dottern har valt honom och då har vi inget annat val än att acceptera det. Men satt han i kallingar vid frukostbordet hemma hos oss då jäklar skulle jag säga till!

Jag har förstått i tråden att många inte är vidare smidiga av sig när det gäller att anpassa sig till olika situationer. Kanske är det samma personer som är helt omöjliga att jobba med också eftersom de inte kan ta in fler personer än sig själva? Det är ungefär samma sak att komma ny till en arbetsgrupp som att komma ny till en familjegrupp. Antingen är man lite smidig eller så klampar man på som en elefant och förstår itne att det finns andra människor runt omkring.
    Så klokt sagt av dig: Att din dotter valt honom och du får lov att acceptera det. Det är moget och storsint. Du är och kommer att förbli en bra svärmor. Som förstår att dina barn gör sina val och det är deras val.
  • asta66
    Bambi07 skrev 2011-09-18 14:18:41 följande:
    Översätter vi det där till svärmorsspråk så blir det nog:
    * du uppfostrar barnen fel och på ett dåligt sätt som gör dem till dåliga vuxna
    * du tror att du äger din man och hindrar honom från att träffa mig
    * du är otacksam över saker du får
    * du har kort stubin och irriterar dig över mycket
    * du är elak
    * du går hemma hela dagarna och ändå ska min son sköta hem och barn ensam
    * du uppskattar inte vårt sällskap
    * jag är upptagen större delen av veckan och vill träffa min son och mina barnbarn när jag väl kan

Som sagt, skrivet ur svärmoderns perspektiv ;) Ingen pik eller så till dig, jag tycker bara det är intressant hur man kan vända och vrida på saker :)
    Ja, det är intressant. Och att många pojkmammor har så svårt att klippa navelsträngen till sin gulleplutt. Skulle inte mycket av svärmor-svärdotters problem minska om den var klippt.
  • asta66
    Virriga Vera skrev 2011-09-19 06:49:07 följande:
    Du har säkert rätt och minst lika många svärmorsproblem hade kunnat undvikas om svärdöttrarna inte hade varit så obstinata och letat fel hos sin svärmor, om de hade förstått att deras svärmor är MAMMA till deras älskade pojkvän.

Jag har en son och jag hoppas innerligt att jag inte uppfattas som en jobbig svärmor av hans underbara flickvän, men oavsett hur gammal han är så är han min son och han kommer alltid att förbli min son. Nu är det väl snarare så att det är han som har haft svårt med att klippa navelsträngen, men han har tack och lov blivit mer självständig nu.
    Jag menade tvärtom att många problem mellan svärmor och svärdotter skulle försvinna om svärmor accepterat att sonen är vuxen och valt sin egen kvinna. Och att hur de gör eller inte gör i sitt gemensamma hem inte angår utomstående.
  • asta66
    Virriga Vera skrev 2011-09-19 17:49:15 följande:
    Jag förstod vad  du menade och jag håller också med dig att det kan vara en orsak, men jag tror även att en annan stor orsak är att svärdottern inte förstår och tänker på att svärmor är mamma till sambon/maken.

Jag tror också efter att ha läst i tråden att en del svärdöttrar/svärmödrar faktiskt inbillar sig en del orsaker till en ev. osämja. Den osämjan kanske inte ens finns utan beror på förutfattade meningar från svärdottern/svärmor.
    Jo, så är det säkert. Men jag har helt klart tagit svärmors son. Att han ser sig som min man i första hand och vill fråga mig först retar henne till vansinne men är helt naturligt i min värld. Man frågar den man lever med innan man fattar större beslut.
  • asta66
    bitte67 skrev 2011-12-03 20:12:34 följande:
    Har världens bästa svärdotter. Det finns inget jag stör mig på hos henne! Hjärta
    Det kanske beror på att du är en bra svärmor!
  • asta66
    bitte67 skrev 2011-12-05 22:08:22 följande:
    Hihi, det gillade jag! {#emotions_dlg.flower}
    Var så god!
Svar på tråden VAD är det ni stör er mest på hos er svärdotter?