• Maj80

Hemmafru & barn på förskola i Stockholm?

Ok, jag bävar lite för att ställa denna fråga för jag misstänker att jag kommer få massa kommentarer angående rätt och fel MEN frågar ändå, först lite info:

Bor i Stockholm
    Min man har eget företag = jobbar mycket och reser mycket, kan vara borta i veckor
    Min mans inkomst gör så vi klarar oss utan inkomst från min sida
    Barn 1 börjar skolan i höst, barn 2 är snart två år (mycket sjuk pga förkylningsastma).
    Jag jobbar också i företaget men oavlönat (ja jag har ordnat med min pension mm)

Jag känner att jag (!!) vill vara hemma men skulle vilja att barnen gick på förskolan max 25h/v pga stimulans, utveckling, kompisar mm. (Detta gäller framför allt den minsta för den äldre börjar ju som sagt skolan och där har han rätt att vara oavsett vad jag gör).

Får man vara hemmafru i Stockholm medan ens tvååring går deltid på förskola?

• Svar på tråden Hemmafru & barn på förskola i Stockholm?
  • nenne87

Jag vill inte vara någon redighetsminister men är du medveten om att förskolan är tillför alla föräldrar som måste arbeta? Förskolan är INTE till för att barnet ska få stimulans och underhållning. Det är endast en bonus.
    Förskolan ska endast vara ett kompliment till hemmet medans föräldrarna jobbar. Många föräldrar är inte medvetna om varför förskolan igentligen kom till! Utan tror att varje barn måste gå på förskolan bara för att kunna stimuleras och underhållas vilket är helt fel. Det finns INGET på förskolan som inte du som förälder kan klara av själv.Många föräldrar ställer så höga krav på sig själva om vad dom måste ge barnen för stimulans och utveckling och många tror inte att dom räcker till vilket dom i själva verket gör alldeles utmärkt:)
    Barn måste inte stimuleras 24 tim om dygnet och det är oxå helt okej att ha lite tråkigt ibland. ANvända fantasin för att hitta på något roligt. 

Det som i många fall görs mer på förskolan än i hemmet är, pyssel, sång, aktiv utelek. annars gör man som man gör hemma, äter,vilar,går på toaletten, samtalar med vuxen och barn någon gång under dagen.
    ALLT detta kan man själv göra hemma.

Köp hem pärlor, sångböcker, stämplar, roliga uteleksaker så har du en egen förskola hemma!!!

Min personliga åsikt i detta är igentligen att jag tycker det är fel att ditt barn tar en plats på förskolan som den igentligen inte behöver. Det finns ju dom föräldrarna som verkligen måste lämna sina barn på dagis som kanske inte får plats just på den förskolan då. behöver ju självklart inte vara så i detta fallet men det kan vara så.     

• Maj80

Vet du hur mycket de kan gå på förskola då? Funderar även på vårdnadsbidraget. Skulle kunna tänka mig låta minstingen vara på förskola 20-25h/v

• Maj80

nenne87: det var precis svar som ditt jag bevade för att få. Ber inte om andras åsikter gällande detta utan vad jag FÅR och inte får.

• Duckan

30tim/veckan, dvs 9-15. Sen får du naturligtvis ha dem kortare dagar om du vill det.

• Duckan

Det kan t.o.m vara så att de får vara fler timmar än så kom jag på. Har en bekant vars barn går fler timmar och hon är bara hemma. Men jag är inte helt säkert på det där.

• nenne87

Okej.....
    Jag vet inte vad som gäller i stockholm men i göteborgs kommun får man inte vara hemma (Ledig) och ha barnet på förskolan. (Varför ska man få det) Förskolan är tillför de föräldrar som måste arbeta vilket i ditt fall inte du ska göra.
    Är man arbetslös och med i arbetsförmedlingen för man ha sitt barn där 15 tim. Är man sjukskriven har man rätt till heltid. Men du måste kunna gå in på föskolan eller kommunens hemsida och läsa dig till reglerna. Det är ofta olika i alla kommuner. Eller ringa kommunhuset.

• Duckan

nenne87, i Stockholms kommun får du ha barn på fsk även om du är ledig.

• Maj80

Dockan: tack för dina svar!!! Blir bara fundersam för det är ju skillnad på att vara "ledig" och "ledig". Jag skulle vilja vara "ledig" ärligt, alltså meddela förskolor, försäkringskassor etc att jag inte söker jobb, studerar, arbetar mm. Vet att vissa skriver in sig på exempelvis kurser de aldrig läser för att det då registreras att de har någon sysselsättning. Jag vill max ha barnen 25h/v men förutom från dig finner jag ingen information om vad som gäller. Tack än en gång! Trevligt att inte alla hoppar på mig med sina åsikterFlört

• nenne87

Vilken lyx ni hemmafruar har, och samtliga lediga!
    Vad skönt att kunna lämna bort sina barn varje dag och bara gå hemma å ro om sig själv. Vad hände med att ta hand om sina barn själva innan skolplikten kallar???? Det är ju självklart upp till var och en men varken jag eller mina barn har fått några stående men av att INTE gå på förskolan. Vad är det på förskolan som är så viktig? 

Svar på tråden Hemmafru & barn på förskola i Stockholm?