Inlägg från: nenne87 |Visa alla inlägg
  • nenne87

Hemmafru & barn på förskola i Stockholm?

Jag vill inte vara någon redighetsminister men är du medveten om att förskolan är tillför alla föräldrar som måste arbeta? Förskolan är INTE till för att barnet ska få stimulans och underhållning. Det är endast en bonus.
    Förskolan ska endast vara ett kompliment till hemmet medans föräldrarna jobbar. Många föräldrar är inte medvetna om varför förskolan igentligen kom till! Utan tror att varje barn måste gå på förskolan bara för att kunna stimuleras och underhållas vilket är helt fel. Det finns INGET på förskolan som inte du som förälder kan klara av själv.Många föräldrar ställer så höga krav på sig själva om vad dom måste ge barnen för stimulans och utveckling och många tror inte att dom räcker till vilket dom i själva verket gör alldeles utmärkt:)
    Barn måste inte stimuleras 24 tim om dygnet och det är oxå helt okej att ha lite tråkigt ibland. ANvända fantasin för att hitta på något roligt. 

Det som i många fall görs mer på förskolan än i hemmet är, pyssel, sång, aktiv utelek. annars gör man som man gör hemma, äter,vilar,går på toaletten, samtalar med vuxen och barn någon gång under dagen.
    ALLT detta kan man själv göra hemma.

Köp hem pärlor, sångböcker, stämplar, roliga uteleksaker så har du en egen förskola hemma!!!

Min personliga åsikt i detta är igentligen att jag tycker det är fel att ditt barn tar en plats på förskolan som den igentligen inte behöver. Det finns ju dom föräldrarna som verkligen måste lämna sina barn på dagis som kanske inte får plats just på den förskolan då. behöver ju självklart inte vara så i detta fallet men det kan vara så.     

• nenne87

Okej.....
    Jag vet inte vad som gäller i stockholm men i göteborgs kommun får man inte vara hemma (Ledig) och ha barnet på förskolan. (Varför ska man få det) Förskolan är tillför de föräldrar som måste arbeta vilket i ditt fall inte du ska göra.
    Är man arbetslös och med i arbetsförmedlingen för man ha sitt barn där 15 tim. Är man sjukskriven har man rätt till heltid. Men du måste kunna gå in på föskolan eller kommunens hemsida och läsa dig till reglerna. Det är ofta olika i alla kommuner. Eller ringa kommunhuset.

• nenne87

Vilken lyx ni hemmafruar har, och samtliga lediga!
    Vad skönt att kunna lämna bort sina barn varje dag och bara gå hemma å ro om sig själv. Vad hände med att ta hand om sina barn själva innan skolplikten kallar???? Det är ju självklart upp till var och en men varken jag eller mina barn har fått några stående men av att INTE gå på förskolan. Vad är det på förskolan som är så viktig? 

• nenne87

Men vad menade du med "ledig" ärligt då??? Jag missförsto nog dig då för det lät på dig som om du bara ville vara ledig. Men om du arbetat på dagarna i företaget vad är då problemet?? Om du arbetar får du ha ditt barn på dagis dom timmarna du arbetar även om du då väljer att inte ta ut någon lön. Jag antar att du gör ett uttag som det heter när man är egen företagare, a eller hur du nuu gör??
    Förskolan har ju inte med att göra om du tjänar pengar på ditt arbete eller inte.
    Jag har missuppfattat hela grejen.....sorry!

Svar på tråden Hemmafru & barn på förskola i Stockholm?