• Alecto

Arabiska - ett farligt språk?

Med tanke på tråden ang temaveckor på förskolan där barn lär sig om andra länder, språk och kulturer och TS förfasade sig över att barnet lärde sig ett par ord arabiska (som barnet knappt kommer komma ihåg) undrar jag lite hur majoriteten ställer sig till det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Arabiska - ett farligt språk?
  • Elli47

På yngste sonens skola finns det en hel del olika språk, allt från finska till keren och teckenspråk och vissa ord lär sig alla på de olika språken och det är positivt. Jag tycker det är bra ju fler språk man kan! Språk är guld värt. Jag skulle gärna lära mig arabiska och har försökt med cd-kurs men det är ett svårt språk så jag har bara lyckats lära mig några ord än så länge. Annars så är jag tvåspråkig sen barnsben (finska och svenska) och talar givetvis engelska samt lite tyska och spanska.

• Anonym (Bara undrar)
    Queenie70 skrev 2012-04-08 21:00:33 följande:
    Så kontentan är alltså då fortfarande att det är just arabiskan som får dig att reagera, men att norska eller finska skulle vara helt ok...På nåt vis är alltså just olämpligt att lära sig säga "hej" på arabiska av nån anledning alltså. Helt obegripligt.
    Inte om det skulle gälla en veckas tema, men när det pågår året om.
  • Queenie70
    Anonym (Bara undrar) skrev 2012-04-08 21:40:06 följande:

Fast är inte det en helt annan tråd och frågeställning?
  • daddybear

då pratar vi ju inte tema veckor utan att du har något emot att ditt barn blandas med invandrar barn på dagis, och då går diskussionen helt ut genom fönstret, har du såna problem med att ditt barn träffar barn av andra kulturer att du vill ha ditt barn på ett homogent dagis så........

Anonym (Bara undrar) skrev 2012-04-08 21:40:06 följande:
  • villhaenliten

Jag skulle bara reagera om jag märkte att det påverkade mitt barns svenska språkutveckling negativt. Jag tycker t ex att det är onödigt att engelska lärs ut för tidigt (ej före skolåldern), såvida inte barnet är tvåspråkigt hemma. Enstaka fraser är helt OK, men det är en annan sak. Om det sedan är arabiska, engelska eller mandarin, har ingen som helst betydelse.

Där jag jobbar har de flesta barnen och pedagogerna svenskt ursprung och då vet man att barnen lär sig ordentlig svenska. Att lära sig en barnsång på engelska eller några ord på bosniska eller japanska - som de har gjort - gör givetvis varken till eller från. Och engelska ska de ju ändå lära sig senare.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    villhaenliten skrev 2012-04-09 07:45:03 följande:
    Jag skulle bara reagera om jag märkte att det påverkade mitt barns svenska språkutveckling negativt. Jag tycker t ex att det är onödigt att engelska lärs ut för tidigt (ej före skolåldern), såvida inte barnet är tvåspråkigt hemma. Enstaka fraser är helt OK, men det är en annan sak. Om det sedan är arabiska, engelska eller mandarin, har ingen som helst betydelse.

Där jag jobbar har de flesta barnen och pedagogerna svenskt ursprung och då vet man att barnen lär sig ordentlig svenska. Att lära sig en barnsång på engelska eller några ord på bosniska eller japanska - som de har gjort - gör givetvis varken till eller från. Och engelska ska de ju ändå lära sig senare.
    Om jag minns rätt så är de flesta forskare överens om att man inte kan lära sig ett andra språk "för tidigt" och att en sådan start snarare främjar språkutvecklingen för båda språken. Om man låter det andra språket ta över så är läget annorlunda men risken för det lär vara liten för barn vars modersmål/förstaspråk är samma som det som majoriteten använder (exempelvis svenska i Sverige).
  • Exoplanet
    daddybear skrev 2012-04-08 10:59:48 följande:
    om du kollar vilket jag citerade så var det "dom" som pratar hebreiska. min tanke var mera ett nutida diskussionen, jag vet oxå att man såg hebreiska/jiddish som ett farligt språk på 20-30talet. facit, ja massmord på dom som utövade det, vilket är vart vi är påväg med araberna oxå och folk sitter med armarna i kors och tycker denna våg är okej, sen vad jag motsätter mig är att judarna idag förföljer araber på samma sätt som dom själva förföljdes och ursäktar sig och spelar offer och usa håller dom om ryggen i FN så dom får fortsätta hålla på utrota alla araber på palestinsk/ockuperad mark
    Om du ska ha någon trovärdighet i din oro över att vissa folkgrupper förföljs så får du lära dig att skilja på "judar" och staten Israel, annars sysslar du med exakt samma sak själv.
  • daddybear
    Exoplanet skrev 2012-04-09 20:18:11 följande:
    Om du ska ha någon trovärdighet i din oro över att vissa folkgrupper förföljs så får du lära dig att skilja på "judar" och staten Israel, annars sysslar du med exakt samma sak själv.
    vi kan förenkla och skriva SIONISTERNA så,är du nöjd nu?
  • Exoplanet
    daddybear skrev 2012-04-09 20:33:35 följande:
    vi kan förenkla och skriva SIONISTERNA så,är du nöjd nu?
    Ok, sionister som förföljer araber "som de själva förföljdes". De måste vara väldigt gamla eller var det bara sionister som förföljdes menar du?
    Om det inte var det, enligt din uppfattning, utan judar i allmänhet så blir det argumentet lätt förvirrande. I fortsättningen kanske du helt enkelt ska skriva sionister eller ännu hellre staten Israel för att undvika att en viss grupp människor, som är betydligt större än de två kategorierna, svartmålas.   

Det handlar inte om att jag ska vara nöjd utan om din oro för att vissa grupper ska förföljas. Man får väl ändå utgå ifrån att det är själva företeelsen du motsätter dig och då borde du vara konsekvent i argumentationen. Jag tror t.ex. inte att Dror Feiler som är drivande i Ship to Gaza skulle skriva under på att han förföljer araber.
Svar på tråden Arabiska - ett farligt språk?