Inlägg från: Anonym (Pia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Anonym (Pia)
    TaSe skrev 2012-05-14 17:44:30 följande:
    Frågan är ju förstås varför man skulle göra det? Det blir ju inte billigare..

Är precis vad det blir...
  • Anonym (Pia)
    Anonym (usk) skrev 2012-05-14 17:47:03 följande:
    Och vart ska alla undersköterskor ta vägen?
    Om sjuksköterskorna ska göra udnersköterskornas jobb, vem ska då göra sjuksköterskornas jobb?

Att anställa dubbelt så många ssk överallt funkar nog inte ekonomiskt.
    Dessutom, om de sjukskötestuderande idag hade velat göra en undersköterskas jobb, hade de nog läst till usk istället.     
    Underksöterskorna avskaffas och sjuksköterskorna gär båda. 

Vad exakt är du syftar på är undersköterskejobb?

Basala omvårdand INGÅR inte sjuksköterskeprogrammet och är en sjuksköterskeuppgift!  
  • Anonym (Pia)
    TaSe skrev 2012-05-14 17:50:15 följande:
    Ingår basal omvårdnad eller inte?

Du är lite otydlig.

Hur ska det bli billigare utan uskor?

Basal omv ingår i sjuksköterskprogrammet och i en sjuksköterska uppgifter.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 17:48:37 följande:
    Underksöterskorna avskaffas och sjuksköterskorna gär båda. 

Vad exakt är du syftar på är undersköterskejobb?

Basala omvårdand INGÅR inte sjuksköterskeprogrammet och är en sjuksköterskeuppgift!  

Ska stå ingår i
  • Anonym (Pia)
    Skruttelito skrev 2012-05-14 17:52:01 följande:
    Jag tror säkert att det skulle fungera precis lika bra efter ett tag på många vårdavdelningar (nu pratar jag enbart om sjukhus), men det är verkligen inte att sätta rätt person på rätt plats.

Utveckla
  • Anonym (Pia)
    Anonym skrev 2012-05-14 17:57:47 följande:
    Kommer bli tufft för alla sjuksköterskor :/

Och ännu tuffare för undersköterskorna... 

På vilket sätt blir det tuffare fäör undersköterskorna? De får en ny chanse till att skola om sig
  • Anonym (Pia)
    cloudberry79 skrev 2012-05-14 18:00:23 följande:
    Man måste ju ändå anställa fler sjuksköterskor då, för som jag ser det är det omöjligt för sjuksköterskorna på en vårdavdelning att hinna med både sitt eget och undersköterskornas jobb, alltså skulle man vara tvungen att anställa fler=dyrare för arbetsgivaren=dyrt för samhället=dumt slöseri med resurser. Däremot tror jag absolut de kan göra samma jobb, sjuksköterskan kan ju i princip allt uskan kan plus mycket mer. De få uppgifter de inte har koll på kan de ju lära sig på vettig tid jämfört med tvärtom.
    Förklara för mig hur det blir dyrare att ansälla ssk istället för usk, hur det skulle bli att man anställde flera personer? En ssk kan gå för två usk.
  • Anonym (Pia)
    kusbölehelvete skrev 2012-05-14 18:04:35 följande:
    I vilken form av vård? Vi uskor finns ju på många platser. Där jag jobbar kan inte en ssk ersätta 2 uskor

För att? Vad är det som är så speciellt att bara undersköterskorna klarar av det?
  • Anonym (Pia)
    kusbölehelvete skrev 2012-05-14 18:10:25 följande:
    Rent ekonomiskt går det inte, jag jobbar på ett äldreboende och en ssk kan inte göra det jobb som 2 uskor gör, till det 2 uskor gör behövs det isf 2 ssk och det blir dyrare.

Ta bort uskorna och ansäll ssk. Blir billigare och lättare. Två ssk per avdelning och man har redan kortat ner personalen med minst 4 personer.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?