• Englia

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Vi har Ssk (legitimerad) som jobbar som usk på mitt jobb av olika anledningar.

Hos oss kommer de ta bort SSk kväll

• Englia

Hos oss kommer de ta bort SSK kväll och natt, istället får vi SSKjour. Både usk och Ssk fasar inför detta.

Självklart kan man inte ersätta Ssk med usk, däremot hög man på ånga ställen tvärtom och säger upp usk och ersätter med SSk, eftersom Ssk kan och får göra uskjobbet men inte tvärtom.

• Englia

Skitstavningsprogram i mobilen! Det ska stå att man på många ställen gör tvärtom...,osv....

• Englia

Haha, det var ett tjat om CVK slangar :)
    Är också SSK och har arbetat på både infektion och AVA där CVK är vanligt förekommande.

Visst är det bra med avvikelser, men då måste man ju vet VAD det är man skriver avvikelsen på :

• Englia

Jaja, på AVA (akutvårdsavdelning) var patienterna så pass sjuka och de medicinska uppgifterna så många att de ersatte usk med Ssk efter hand som usk slutade, eftersom usk i så många lägen inte gick att nyttja till de jobbigare situationerna.

Så när 2 Ssk jobbade ihop var den ena OAS men behjälplig med det medicinska, för att underlätta för PAS Ssk.

• Englia

Efter 10 år som usk och ett antal inom akutsjukvård föredrar jag numera att arbeta kommunalt, som arbetsledare och ansvarig för ett antal boende på en enhet.

Hjälper aldrig till med dusch etc, är däremot ofta inne och undervisar, undersöker, lägger om sår, pegar , handhar KAD mm.

Tycker det är väldigt skönt att slippa den basala omvårdnaden, efter alla dessa år som usk och sedan högskolestudier är det skönt att förkovra sig i ngt annat. Med det inte sagt att jag inte gillar omvårdnad.

• Englia

Riskbedömningar i all ära, men minst 2 av mina boende som enligt riskbedömning anses vara "utom risk" ligger i riskzonen för att utveckla trycksår. Och detta vet jag utan att ha duschat dem.

Som någon skrev, med kompetenta uskor kommer man långt. Ett trycksår kan uppkomma på ett par timmar, och som SSk hinner du omöjligt inspektera alla hudkostymer varje dag.

En stor del av mina uppgifter som SSk är ju att lära ut, instruera och arbetsleda, där ingår det att lära usk hålla koll på boendes hudkostymer, vilka som ligger i riskzonen och bör hållas extra koll på.

Självklart har även jag större koll på riskpatienter av olika slag, och så fort minsta rodnad etc upptäcks så sätter jag in åtgärder.

• Englia

Med tiden kommer erfarenheten, de flesta SSk kan genom att ta del av anamnes, nutritionsstatus, hälsosituation osv snabbt avgöra om en patient ligger i riskzonen eller inte, utan att ens inspektera hud eller använda sig av Norton etc.

Säger dock inte att riskbedömningar är onödiga, dock inte alltid nödvändiga. Och självklart ingår det att även inspektera hudkostymen i verkligheten.

Om jag skulle be att få se över hudkostymen på mina boende minst 1 ggr/ vecka så skulle iallafall 2 av dem anse det vara kränkande, och ett par skulle undra vad fasiken jag höll på med. Så jag inspekterar det som känns relevant, har på 20 boende inte ett enda trycksår.

• Englia

Haha, ja, riskbedömningar till höger och vänster :) herrejösses alla dessa papper som ska finnas i både fysisk journal och i elektronisk. tänk på alla stackars träd :)

• Englia

Jag tycker det är kränkande att spana in i dushrummet och börja leta trycksår, både mot usk och den boende. Iallafall rent rutinmässigt. Sen om den boende duschar, sitter framför handfatet eller vad den nu gör spelar ingen roll. Det är ofta känsligt nog ändå att ha 1 person där inne som hjälper till med duschen, varför ska då 1 till tränga sig på när det finns bättre tillfällen som är mer naturliga?

• Englia

Minns själv när jag studerade hur mycket jag trodde att jag visste och kunde, refererade ofta till olika praktikplatser och vad olika personer där hade sagt. Lite lustigt att någon som inte ens fått sin legitimation så ihärdigt muckar gång på gång om diverse saker, trots att personen ifråga åker på bassning gång på gång. Hoppas verkligen att ödmjukheten lämnas över i samma kuvert som legitimationen.

• Englia

De flesta omv.personal som är utbildade är duktiga och rapporterar vidare, som SSK har man inte en chans att hinna se och göra allt själv, man måste kunna lita på sina uskor. Men som sagt, de blir inte bättre än vad man utbildar dem :)

• Englia

På mitt arbete anställer vi endast de med usk- utbildning, alltså de som läst omv.programmet. Man måste alltså ha utbildningen på papper.

• Englia

Hur som, hoppas verkligen att E-C är ödmjukare i möten med patienter. Har sett hur det gång på gång ifrågasätts olika saker i massor av trådar, det är inte bara här som attityden är som sådan.

Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?