• Englia

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Vi har Ssk (legitimerad) som jobbar som usk på mitt jobb av olika anledningar.

Hos oss kommer de ta bort SSk kväll

• Englia

Hos oss kommer de ta bort SSK kväll och natt, istället får vi SSKjour. Både usk och Ssk fasar inför detta.

Självklart kan man inte ersätta Ssk med usk, däremot hög man på ånga ställen tvärtom och säger upp usk och ersätter med SSk, eftersom Ssk kan och får göra uskjobbet men inte tvärtom.

• Englia

Skitstavningsprogram i mobilen! Det ska stå att man på många ställen gör tvärtom...,osv....

• Englia

Haha, det var ett tjat om CVK slangar :)
    Är också SSK och har arbetat på både infektion och AVA där CVK är vanligt förekommande.

Visst är det bra med avvikelser, men då måste man ju vet VAD det är man skriver avvikelsen på :

• Englia

Jaja, på AVA (akutvårdsavdelning) var patienterna så pass sjuka och de medicinska uppgifterna så många att de ersatte usk med Ssk efter hand som usk slutade, eftersom usk i så många lägen inte gick att nyttja till de jobbigare situationerna.

Så när 2 Ssk jobbade ihop var den ena OAS men behjälplig med det medicinska, för att underlätta för PAS Ssk.

• Englia

Efter 10 år som usk och ett antal inom akutsjukvård föredrar jag numera att arbeta kommunalt, som arbetsledare och ansvarig för ett antal boende på en enhet.

Hjälper aldrig till med dusch etc, är däremot ofta inne och undervisar, undersöker, lägger om sår, pegar , handhar KAD mm.

Tycker det är väldigt skönt att slippa den basala omvårdnaden, efter alla dessa år som usk och sedan högskolestudier är det skönt att förkovra sig i ngt annat. Med det inte sagt att jag inte gillar omvårdnad.

• Englia

Riskbedömningar i all ära, men minst 2 av mina boende som enligt riskbedömning anses vara "utom risk" ligger i riskzonen för att utveckla trycksår. Och detta vet jag utan att ha duschat dem.