• PrettyPoppy

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

tro hopp kärlek skrev 2012-05-15 21:32:25 följande:
    Men för tusan, ALLA uppgifter som jag skrev sköter uskar på min avd, precis allt. Förstå du att du inte har kunnande om hur allt sköts överallt? Vi jobbar olika i landet, jag är bara en uska med stort ansvarsområde och har just de arbetsuppgifterna som jag skrev ovanför precis allt!!!!

Du ska veta att Ebba Caroline inte ens ÄR ssk. Hon pluggar till det. Och har gått på PRAKTIK och minsann fått lära sig både det ena och det andra. Någon skrev hybris? Kan inte hitta ett bättre ord....
  • PrettyPoppy
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 22:06:53 följande:
    Nu har jag faktiskt jobbat som ssk sedan förra sommaren och gör det återigen denna sommaren så nog kan jag en del om yrket...
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!

Fick du din leg. i förtid eller?
  • PrettyPoppy
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-15 21:50:28 följande:
    Halllåååååååå!! Skit samma vem som gör vad!! Ssk har en längre utb. är usk:orna.. Vi ssk har även befogenheter att ställa omv. diagnoser, skriva omvårdnadåtgärder.. vi har reell och formell kompetens... Vi är lite finare och lite bättre än undersköterskorna...  Uska jobbar du med för att du inte kommer in på ssk utb. eller att du inte orkar plugga eller har den möjligheten.. Annars skulle alla vara sjuksköterskor!! Moahahaha!! 

Jag skulle nog trivas även som ssk, problemet är nog att jag skulle pluggat tidigare. Nu har jag jobbat som usk i lite mer än 20 år så studielån + ssk-lön skulle tyvärr göra att jag skulle förlora ganska mycket ekonomiskt på det.
  • PrettyPoppy
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 22:13:18 följande:
    Nej, inte det heller. Har jobbat som motsvarande svenskans t5-syrra, när man får dispans.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!

Du har alltså inte jobbat som ssk i Sverige?
  • PrettyPoppy
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 22:19:49 följande:
    Nej, jag har inte jobbat i Sverige som ssk, därav skrev jag motsvarande t5-syrra. Men det är samma princip (dvs samma regler gäller) Se länken ovan.

Då så. Blanda inte in andra länder, de har inte samma krav. Vi hade en tjej som ssk-elev på mitt jobb. Hon var barnmorska i sitt hemland. Hennes utbildning motsvarade våran gymnasieutbildning. Kan vi hålla oss till Sverige? Du har alltså INTE haft anställning som leg. Ssk. Sterilcentralen förresten... måste väl vara sämsta tänkbara för en blivande ssk att jobba på?
  • PrettyPoppy
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 21:47:55 följande:
    Rätt många uppgifter. Men klart de kan läras upp men de får inte utföra upgifterna. Tror det ser olika ut på olika ställen. Sterilcentralen där jag jobbar är det både ssk och usk som jobbar.   

Här skrev du ialla fall att du jobbar på sterilcentralen.
  • PrettyPoppy
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 22:06:53 följande:
    Nu har jag faktiskt jobbat som ssk sedan förra sommaren och gör det återigen denna sommaren så nog kan jag en del om yrket...

Här skriver du att du jobbat som Ssk sedan förra sommaren. Men nyss skrev du att du jobbar som Usk och ska bli anställd som Ssk i morgon.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?