Inlägg från: Ebba Caroline |Visa alla inlägg
  • Ebba Caroline

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

kusbölehelvete skrev 2012-05-14 20:04:07 följande:
    Jag delar tabletter i en tom dosett, och det har jag delegering på.

Det låter verkligen märkligt...

För att svara på ts; ja usk kan ersättas med ssk.   
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Furstinna skrev 2012-05-14 20:04:44 följande:
    Varför inte ersätta syrror och uskor med läkare? Så har man bara en arbetsgrupp som dessutom har mest kunskap..

Därför att de inte har omvårdadsbiten...
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    kusbölehelvete skrev 2012-05-14 20:07:52 följande:
    tror inte min kommun är unik i detta, har lagt in en länk tidigare till annan kommun och även där kan dom få delegering på att dela dosett.
    Jag jobbar på ett äldreboende, kanske är annat på sjukhus? 

På sjukhus delar inte ens usk medicin till vårdtagarna.
  • Ebba Caroline
    Furstinna skrev 2012-05-14 20:21:46 följande:
    Ebba Caroline: då kan man säkert baka in den på ett hörn i utbildningen. Däremot tror jag inte dom är särskilt intresserade av de. En ssk kan absolut ersätta uskor men alla uskor ska ju ersättas men nya och det lär kosta. Men ts verkar ju övertygad om att ssk är supermänniskor som kan ersätta två personers arbetsuppgifter och fortfarande ha kvar sina egna. Låter som oroväckande låg tankeförmåga i mina öron.

Baka in vad i vilken utbildning?
  • Ebba Caroline
    Furstinna skrev 2012-05-14 20:27:03 följande:
    Vad exakt är det en läkare inte skulle klara av?

De har ju inte omvårdadsbiten och ar inte utbildning att att göra en sjuksköterskas uppgifter.
  • Ebba Caroline
    Jättekul skrev 2012-05-14 20:47:33 följande:
    Och omvårdnadsdelen kan man inte klara av om man inte gått ssk då?

Jag rekomenderar dig att söka in till högskolan och läsa ssk-prgrammet så ska du se att du förstår du med sedan.
  • Ebba Caroline
    skånetös78 skrev 2012-05-14 20:53:10 följande:
    Vi delar också medicin i tomma dosetter. Verkar vara olika från arbetsplats till arbetsplats när det gäller deligeringar. Hos oss är inte våra deligeringar kopplade till en specifik vårdtagare. Det hade aldrig fungerat i praktiken. Jag jobbar i hemvården kanske ska tilläggas.

Kommer en ssk och kontrollerar dosetten innan den går ut tillvårdtagarna?
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-14 21:19:35 följande:
    Då föreslår jag en anmälan till socialstyrelse för så får det inte gå till. Antingen ska dosetten delas av en sjuksköterska eller så ska patienten ha dos-påsar.

Det där låter jättemärkligt och är absolut inte tillåtet.
  • Ebba Caroline
    Anonym (Nillan) skrev 2012-05-14 21:17:20 följande:

I hemvården kan brukaren ha sina tablettburkar hemma, oftast i ett litet medicinskåp. Finns även de som har dem framme. Då tar USK fram burkarna, kollar listan hur dosetten ska delas och - delar tabletterna i den. Och nej, det kommer ingen SSK för att kontrollera att USK har gjort rätt. Inte så ofta en SSK besöker äldre i hemvården alls, om inte något utöver det vanliga händer, om någon blir dålig eller så.

Men någon måste ju kontrollera att ni gjort rätt. Det ni gör är inte ens tillåtet enligt lagen.
  • Ebba Caroline
    Jättekul skrev 2012-05-14 21:50:02 följande:
    Japp och ssk kommer att få svårt att få upp lönerna.

Det tror jag nog inte. Det har redan skett löneförändringar på många ställen i landen för ssk.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?