• Anonym (TS)

Tar du personer som svär mycket på allvar?

Min nya chef svär hela tiden, hon lyckas väva in några svordomar per mening. 
    Jag kan inte ta henne på allvar, jag ser henne inte som en seriös person utan som ett skämt.
    Tar du personer som svär mycket på allvar eller får du samma problem som jag får? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tar du personer som svär mycket på allvar?
  • Lufsan

Nej jag tycker att folk som svär så mycket framställer sig som korkade. Om jag ska vara helt ärlig. 
    Jag skulle verkligen inte kunna ta en vuxen människa på allvar om personen svor hela tiden, speciellt inte min chef.  

En dag i sänder.
  • Anonym (Smartisen)

Svordomar är ett tecken på litet ordförråd. 

• lykantrophona
    Anonym (Smartisen) skrev 2012-08-29 18:25:04 följande:
    Nja, det beror väl på sammanhang och hur stor variation man har bland svordomarna. Det där känns som en klyscha som föräldrar drar till med när de ska övertyga sina barn att inte svära, haha.

Jag svär mycket (för att vara kvinna), men jag har lättast för ORD-delen i högskoleprovet, alltid haft högt betyg i språkkurser och har IQ som är snäppet högre än genomsnittet. Så...
  • Anonym (fabriken)
    Inte nödvändigtvis. Jag kan rätt många ord som t.ex. antediluviansk, abderitisk, planifrons, onomatopoietisk och dolikocefal samt vilken färg "xanthic" är, men jag svär lik förbannat!
  • Lufsan
    lykantrophona skrev 2012-08-29 18:29:54 följande:
    Nja, det beror väl på sammanhang och hur stor variation man har bland svordomarna. Det där känns som en klyscha som föräldrar drar till med när de ska övertyga sina barn att inte svära, haha.

Jag svär mycket (för att vara kvinna), men jag har lättast för ORD-delen i högskoleprovet, alltid haft högt betyg i språkkurser och har IQ som är snäppet högre än genomsnittet. Så...
    Problemet är väl att om du svär i varje mening kommer jag få bilden av att du är korkad oavsett vilket IQ du har. Man får ju tänka på hur man vill att andra människor ska uppfatta än. Speciellt när det har med ens yrke att göra. Jag skulle aldrig stå och svära massor när jag pratar med min chef till ex. Skulle inte heller använda ord och slang som "typ" "liksom" eller "ba" när jag är på jobbet. 
    En dag i sänder.
  • KimPossible

Annat; det beror helt och hållet på sammanhang och vad som sägs i övrigt. Om någon inte kan få ur sig annat än svordomar tänker jag nog mindre smickrande tankar. Om det däremot är någon som slänger in svordomar i ett i övrigt fullt begripligt resonemang tar jag självklart personen på allvar.

Eller "ta på allvar", det är ett lite missvisande begrepp egentligen. Om någon kommer springande och skriker "herrejävlarfyfan det har hänt en jävla helvetes olycka du får för fan komma, har du nån satans mobil jag kan låna och ringa det där jävla 112", så tar jag självklart personen på allvar trots det något märkliga språkbruket.

Det behöver det inte alls vara. Jag svär rätt ofta och fantasirikt, men har nog ett ordförråd som överträffar väldigt många människors. Vilket jag också visar då och då, liksom min fantasirikedom när det gäller svordomar.

• thelastdoctor
    DesJoh skrev 2012-08-29 15:39:05 följande:
    Personen i fråga kan ha Tourette och då "slinker" svordomar & andra "fula" ord ur munnen utan att personen menar det.

"minsann, minsann" i varannan mening kan vara tics och när det gäller tics så är personen "tvungen" att göra så.
     Kan en person ha Tourettes som bara uttrycker sig på ett enda vis? Hade läraren i tre år och det enda som var "märkligt" med personen var det där minsann minsann, som inte alls lät som jag föreställer mig att tics låter. Har dessutom arbetat med en person som ibland kunde slänga ur sig uttryck/ord eller bara läten och det märktes tydligt att det var tics. Men jag har ju ingen aning, det finns säkert flera olika "grader" av tics. 

Men allt behöver ju inte vara en diagnos/sjukdom =) När jag var fjortis sa jag nämen, liksom, ba och typ i varje mening. Ofta flera gånger i samma mening. Har inte Tourettes för det.  
  • kajzawargh
    Anonym (TS) skrev 2012-08-29 14:06:37 följande:
    Tar du personer som svär mycket på allvar eller får du samma problem som jag får? 
    Svar på första delen på frågan: NEJ
    Svar på den andra delen på frågan: JA

Personer som inte kan ställa en enkel fråga med ja och nej alternativ kan jag inte heller ta på allvar. 
  • DesJoh
    thelastdoctor skrev 2012-08-29 18:59:09 följande:
     Kan en person ha Tourettes som bara uttrycker sig på ett enda vis? Hade läraren i tre år och det enda som var "märkligt" med personen var det där minsann minsann, som inte alls lät som jag föreställer mig att tics låter. Har dessutom arbetat med en person som ibland kunde slänga ur sig uttryck/ord eller bara läten och det märktes tydligt att det var tics. Men jag har ju ingen aning, det finns säkert flera olika "grader" av tics. 

Men allt behöver ju inte vara en diagnos/sjukdom =) När jag var fjortis sa jag nämen, liksom, ba och typ i varje mening. Ofta flera gånger i samma mening. Har inte Tourettes för det.  

Jag skrev att det KAN vara Tourette & tics.....och det finns olika grader av Tourette/tics.

Min son har Tourette/tics (han har även ADHD).........ibland när han är orolig så blir ticsen väldigt tydliga. En bra dag syns det knappast och när man berättar det för en utomstående när sonen har en bra dag så tror dom knappast att han har tics........exempel på hans tics är att han rycker med axlarna, knycker med axlarna/nacken/huvudet, grimaser med munnen.

När det gäller ord = en bra dag kan det bli endast svordomar, en dålig dag kan det bli "din jävla fitta", mm.   
  • Jobbis

Två frågor.

Tar du personer som svär mycket på allvar? = NEJ.
    Får du samma problem som jag får? = JA.
Svar på tråden Tar du personer som svär mycket på allvar?