• Anonym (irriterad)

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

• Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • Sarakechi

Trodde man hade värre bekymmer i sitt liv, mitt hår ÄR slitet som fan, ett jävla kråkbo, who cares?

• Anonym

Mina frisörer säger alltid "för du håller väl inte på och sparar till långt hår" när jag kommer in med taskig hårkvalite som blivit lite halvlångt får alltid en känsla av hur hopplöst de tycker att det är att någon med tunnt ljust hår skulle vilja ha det långt ...

• Pallas
    Majsan70 skrev 2012-10-04 19:45:05 följande:
    Tja lämnar jag min bil på service så får jag till mig vad som behöver åtgärdas. Ungefär samma tänker jag om frisören.
    Det är inte lätt att hitta rätt frisör men det går. Jag har haft samma nu i 18 år eller nåt och är alltid lika nöjd. Hon lyssnar på vad jag har att säga och jag litar fullkomligt på henne så hon har alltid fria tyglar. Hon har klippt mig långhårig som korthårig med samma bra resultat.

Jag tror många har dels för lite koll på vad just de egentligen behöver samt att man valsar runt till olika o därmed aldrig lyckas uppnå en kommunikation.
    Och om bilmekanikern utbrister: "men hur fan kan du låta ungarna äta popcorn i bilen" eller "herregud, jag har aldrig sett en så misskött bil", då känns det förstås väldigt konstruktivt?
  • Anonym (hm)
    Anonym (irriterad) skrev 2012-10-04 11:31:58 följande:
    När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?
    men de säger det för att de vill hjälpa dig med ditt hår, det är ju det dem är till för.
    har du torrt hår och oerhört slitna toppar så kanske en riktigt BRA inpackning är på sin plats för dig???

jag får ofta höra hur sjukt tjockt hår jag har - och att det är torrt.. dvs det kräver en rejält bra inpackning, regelbundet.
    nu råkar jag gilla frisörråd och deras produkter, köper enbart frisörprodukter och upplever stoooor skillnad på dessa och den billiga skiten som finns typ på ica....

• Anonym (hm)
    Anonym skrev 2012-10-04 21:33:14 följande:
    Bara så att du vet så går det inte att reparera slitet hår eftersom hår är ett dött material. Det går däremot att maskera skadorna så att man får illusionen av att det är reparerat.
    nej men ett jättetorrt hår ser ju också slitet ut.. och genom oljan återfuktar man håret.. = voila! :P
  • KiaL

Ni som klagar på era frisörer måste ju haft väldig otur...

Har gått hos många frisörer som alltid trevligt påpekat för mig att mitt hår inte är så bra.
    Istället för att gnälla om deras kunskap och känna mig osjysst behandlad så har jag tagit åt mig vad de sagt och frågat vad som kan hjälpa.
    Eller kan det också vara så att ni har en bild av hur fint och bra erat hår är som kanske inte överensstämmer med verkligheten???

De ska ju va ärliga och säga det de ser och försöka hjälpa. Inte bara klipp klipp och sen Hej då. Det anser jag vara dåliga frisörer.   

• Mellamella

Under tiden som jag har läst tråden har jag tänkt jättemycket på några saker jag har fått lära mig i min kurs i samtalsmetodik. Nu handlar det främst om professinella samtal men mycket av det man lär sig kan man ha stor nytta av även i vanliga samtal. 
    Bland det första vi fick lära oss var att aldrig någonsin komma med råd och information utan att först kolla upp vad personen man talar med redan vet. Många upplever det både irriterande och nedvärderande när folk börjar predika för dem om saker de redan känner till. Vi fick också lära oss att fråga om lov innan vi ger information. Om personen man talar med själv har valt att ta emot informationen/rådet så upplever denne inte det lika "uppläxande" som det lätt blir när man inte har frågat först.

Så, istället för att påtala att kunden har torrt och tunt hår (något som kunden förmodligen redan vet) så kan man kanske fråga kunden vad denne känner till om sin hårtyp? Kunden kanske då svarar att hen vet att hens hår är torrt och tunt. Då kan man istället för att börja babbla på om hur kunden bör sköta håret (något som kunden kanske också redan vet) fråga om kunden känner till om hur ett sådant hår bäst ska skötas eller om hen skulle vilja ha lite information och tips? På så sätt får man möjlighet att föra fram sitt budskap till kunden, men man ger samtidigt kunden möjlighet att slippa höra om hen inte är intresserad. 

Thats my story and I'm sticking to it. www.mellas.se/
  • En struts

Jo men det där känner jag igen ts. Men det var när jag vandrade till olika frisörer. Nu har jag haft en stadigvarande i flera år.
    De skulle alltid pracka på en just DERAS schampo också, trots att jag redan är en van frisör-schampo-användare, men vet precis vad jag vill ha.

Det där med att de tar sig friheten att klaga på ens hår beror många gånger på att de ska förmå en att gå oftare -till just dem. Sen tror jag att många är rädda för att deras klippning, inte ska hålla måttet,
    men om de har tryckt ner en lite med hur statusen är på ens hår,
    så har de vägen friare liksom.

Men det handlar också om att JAG som kund, vet vad jag vill, när jag går in i en frisörsalong.

Mitt hår får de inte skära. Jag hatar det. Och jag har gått till en och samma frisör i evighet, så de inser nog att jag vet vad jag vill (om jag nu varvar och går till en annan).

Jag är en BESTÄMD kund!

*Mitt hår fönar man inte efteråt. Det hatar jag.
    *JAG tvättar mitt hår innan. Det ska inte de göra.
    *Mitt hår skäres inte. Det blir jättefint av att klippas hela vägen. Det blir ett jättefint fall. Och min stadigvarande frissa diggar inte heller det där med att skära hårstråna. Det passar sig inte riktigt på mitt hår som inte är så tjockt, heller. En ny frisör kan först "försöka", men det går inte med mig. Och då börjar hon hålla med istället, och säger: "Nä, det passar inte riktigt att skära om man har lite tunnare hår"
    *Jag vet hur jag vill ha det uppklippt också. I och med detta märker jag vad en frisör går för, om hon fixar mina instruktioner. Vissa klarar helt enkelt inte av det. Då märker man vad de går för. Sen kan jag gärna variera frisyr, men om man har "en frisyr" som man vet, så kan det vara eldprovet på om de fixar det hela.
    *En frisör som jag var hos emellan jag hittat min stadigvarande, häver ur sig att "mitt hår blir så äckligt" av frisörschampot Bio + som jag ibland använder. Den frissan går jag inte till igen. (även om hon var bra på själva klippningen)
    *Min stadigvarande frisör gnäller aldrig på något med "vad jag håller på med" mitt hår -som ett tag då jag körde No Poo-metoden. Hon var bara intresserad. Det FINNS INGA i No Poo-.trådarna som har hittat bra frisörer. De vågar inte gå till frissan då de håller på med sina No Poo-kurer

*Det sista, som är väldigt avgörande att en "ny frisör" inte kan köra med mig, är att JAG HAR en stadigvarande frisör. Då vågar de inte köra med en, för då har man den frisören att luta sig mot. Då fattar de, att man vet vad man vill.

Så det är nog ändå mitt hetaste tips. Hitta en mer stadigvarande frisör, om du kan ts.

• En struts

Min frisör tar förresten förresten omkring 250 kronor.

Jag kan tänka mig om man går till sådär lite mer exklusiva "innesalonger" att de tar sig friheten att bestämma och vara näsvisa. Jag kan tänka mig det?
    Det är nog bättre att hålla sig till rätt billiga frisörer som inte försöker vara märkvärdiga.

Jo, det är nog mitt andra tips.

• En struts
    EnGladPingvin skrev 2012-10-04 20:03:50 följande:
    Det är anledningen till att jag håller mig till min favoritfrisör och alltid går till samma. Hon är svindyr och jag tvingas resa in till Stockholms C fast jag bor några mil därifrån, men det är värt vartenda öre. Hon känner mig och mitt hår, är proffsig och utgår från mina önskningar när hon föreslår förändringar.

Tidigare gick jag aldrig till samma frisör utan passade på när jag var i närheten av någon salong och hade tid. Vanligtvis blev det någon billig drop-in. För det mesta blev jag besviken och missnöjd. Känner framför allt igen det där att de tyckte håret var slitet och klippte för mycket. Nu går jag regelbundet var åttonde vecka och min frisör är väldigt duktig. Mitt hår mår superbra och behövs bara toppas.
    Okej, där sprack min teori om billiga frisörer då.
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?