• Stårschan

Svor falskt på mitt barns liv

Hur du ska rädda ditt barn från ondska? Genom att vara en bra förälder och lära henne skillnad på rätt och fel, ont och gott och se till att hon får en bra och kärleksfull uppväxtmiljö.

Att du ljuger för en vän och samtidigt hänvisar till henne påverkar henne lika mycket som om jag skulle svära vid en hushållsost att himlen är grön imorgon. Osten lär inte börja mögla snabbare för det.

• Stårschan

Är det din man som vill försöka få dig att erkänna att du varit otrogen för länge sedan?

• Stårschan

"Onda" saker kan hända vem som helst, när som helst. Så kallad "synd" har inte med saken att göra. Sen är det klart att du mår dåligt och är orolig för att du vet med dig att du har ljugit, och det är väl också en sorts straff.

Men dina dumheter kan aldrig föras över på ditt barn!

• Stårschan
    Anonym (syndare) skrev 2013-07-12 08:29:56 följande:
    Det hoppas jag verkligen att det inte gör. Jag tar emot vilket straff som helst, bara det inte på något sätt handlar om att mitt barn råkar illa ut. Jag lever hellre med ångesten att jag svurit falskt än att det faktiskt händer något.
    Har du någon gång ljugit och dessutom svurit falskt? 

Ljugit, ja, men aldrig på någons liv. Jag känner ingen som är så vidskeplig att de skulle lägga något värde vid att man gör något sådant, så det har liksom aldrig varit aktuellt. När det kommer till att ljuga eller berätta sanningar så handlar det i grunden bara om EN enda sak, och det är förtroende. Litar jag på den här människan eller inte? Om jag ändå inte litar på henne så kan hon väl svära vid vilka saker hon vill - har hon inte mitt förtroende sedan innan så kommer jag ju ändå inte att lita på att det hon säger är sant.

Och du -OM det nu skulle hända ditt barn något, så är det en olyckshändelse! Sånt händer alla barn då och då, och det har absolut inget att göra med om deras mammor har dragit in dem i besvärjelser eller inte.
  • Stårschan
    Anonym (syndare) skrev 2013-07-12 08:44:16 följande:
    För att trösta mig själv har jag försökt att leka med de ord han och jag sa. Till exempel: efter att jag hade ljugit så sa han: "svär att allt du säger är sant, på XXs liv, som du är mamma till". Han ville att jag skulle upprepa detta, vilket jag gjorde. För att trösta mig själv så tänkte jag imorse att "han bad mig ju att svära EFTER att jag hade ljugit och inte INNAN" så det innebär ju att allt jag säger EFTER min ed ska vara sanning, vilket det också var eftesom jag hade min ed i bakhuvudet. Annars hade ju han kunnat säga "svär att allt du SAGT varit sanning" och då innebär det ju att eden gäller det jag ljög om. Helt sjuk jag vet, men ett sätt att trösta mig.

Jag tycker att detta låter väldigt obehagligt och manipulerande. Händer detta ofta, eller upplevde du att hans hårda sätt på något sätt var berättigat i just den här situationen?
  • Stårschan
    Anonym (syndare) skrev 2013-07-12 08:59:44 följande:
    Jag har med andra ord gjort samma sak. Så nu tvekar jag på detta med min rättspatos Skäms 
    En grej jag inte riktigt förstod, Stårchan, var det du skrev om "manipulerande". 

Som jag förstod det du skrev, så var han väldigt aggressiv i sin ton när han tvingade dig att svära vid din sons liv, och att han sedan också mer eller mindre tvingade dig att upprepa det han sade. Jag tyckte att det lät som om han dels lade ord i din mun, dels verkade hotfull om du inte gjorde som han sa. Men jag kan ha läst in för mycket i det du skrev, eller misstolkat.

Bra att du ser att det inte är normalt att du själv ska kräva att andra svär saker vid andras liv när du inte tycker att det är acceptabelt åt andra hållet. Blanda inte in andra i era gräl.
Svar på tråden Svor falskt på mitt barns liv