Anonym (Funderar) skrev 2013-09-04 23:11:18 följande:
Tack för alla svar. Håller med om en del, kloka ord men köper inte detta med den strikta uppdelningen av medicin och omvårdnad. Det handlar mycket om i vilken specialitet sjuksköterskan befinner sig. Vissa är extremt medicinskt inriktade och får lära upp AT läkarna. Andra sjuksköterskor jobbar väldigt mkt med ren omvårdnad och nästan inget medicinskt. Det får inte gå troll i det här med att vårt huvudämne är omvårdnad, när vi faktiskt är himla duktiga i det rent medicinska och att bedömma patienter, även om vi inte få ställa diagnoser jobbar vi med det i huvudet, diff diagnoser mm.
Jag håller med dig om att sjuksköterskor ofta har goda medicinska kunskaper, men jag förstår fortfarande inte varför det ska vara någon sorts prestige i detta? När flera personer samlas har vi i regel olika erfarenheter och kunskaper med oss. Sen kan det komma från utbildning, praktisk erfarenhet eller rena händelser, som att man typ såg nåt liknande på Discovery. Den erfarne läkaren har sina kunskaper, AT-läkare andra och sjuksköterskor ytterligare andra. Ibland är ny kunskap bättre än gammal, ibland är erfarenhet oslagbart. Men att veta eller kunna något är väl inte samma sak som att man vet bäst? Hierarkin är ju dock sådan att sjuksköterskan bara kan vara rådgivande och läkaren måste göra någon sorts rimlighetsbedömning av mina råd, oavsett hur mycket mer erfarenhet jag har.