• Anonym (Funderar)

Kan en sjuksköterska veta bättre än en läkare?

Hur tänker du? Mkt erfaren sjuksköterska kontra nyfärdig läkare? Eller en mkt erfaren läkare inom ortopedi kontra en ganska oerfaren sjuksköterska på vårdcentralen när frågan gäller ett barn som har ont i halsen? Eller bara generellt, kan en sjuksköterska faktiskt veta bättre än en läkare i medicinska frågor?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan en sjuksköterska veta bättre än en läkare?
  • Anonym (.)
    Anonym (ibland) skrev 2013-09-05 08:32:07 följande:
    Fast tror du en sköterska hade kunnat göra annorlunda för din sambo? Kanske utföra en håranalys på honom?

Jag säger inte att sköterskor inte är kanonduktiga i många fall, och ofta trevliga, men de kan nog inte heller i de flesta diffusa fall ställa en korrekt diagnos.
    Nej det tror jag inte men tvivlar inte på deras kunskap om de ger råd som inte har med att sälja olika smärtstillande eller sömntabletter att göra. Det är vad sjukvården och läkarna vill göra, sälja smärtstillande och slippa problemen. Ibland verkar det faktiskt så, detta innebär att man kommer tillbaka åter igen hela tiden med samma besvär.
  • svarta
    Anonym (Funderar) skrev 2013-09-04 23:11:18 följande:
    Tack för alla svar. Håller med om en del, kloka ord men köper inte detta med den strikta uppdelningen av medicin och omvårdnad. Det handlar mycket om i vilken specialitet sjuksköterskan befinner sig. Vissa är extremt medicinskt inriktade och får lära upp AT läkarna. Andra sjuksköterskor jobbar väldigt mkt med ren omvårdnad och nästan inget medicinskt. Det får inte gå troll i det här med att vårt huvudämne är omvårdnad, när vi faktiskt är himla duktiga i det rent medicinska och att bedömma patienter, även om vi inte få ställa diagnoser jobbar vi med det i huvudet, diff diagnoser mm.
    Jag håller med dig om att sjuksköterskor ofta har goda medicinska kunskaper, men jag förstår fortfarande inte varför det ska vara någon sorts prestige i detta? När flera personer samlas har vi i regel olika erfarenheter och kunskaper med oss. Sen kan det komma från utbildning, praktisk erfarenhet eller rena händelser, som att man typ såg nåt liknande på Discovery. Den erfarne läkaren har sina kunskaper, AT-läkare andra och sjuksköterskor ytterligare andra. Ibland är ny kunskap bättre än gammal, ibland är erfarenhet oslagbart. Men att veta eller kunna något är väl inte samma sak som att man vet bäst? Hierarkin är ju dock sådan att sjuksköterskan bara kan vara rådgivande och läkaren måste göra någon sorts rimlighetsbedömning av mina råd, oavsett hur mycket mer erfarenhet jag har.
  • asta66

Sen finns det ju sjukdomar som är så ovanliga att man ser dem sällan. Har då ssk sett det innan så självklart kan hon förstå vilken diagnos det är före läkaren. Och att patienten berättar mer för ssk eller usk än för läkaren.

• Anonym (ibland)
    svarta skrev 2013-09-05 13:05:52 följande:
    Jag håller med dig om att sjuksköterskor ofta har goda medicinska kunskaper, men jag förstår fortfarande inte varför det ska vara någon sorts prestige i detta? När flera personer samlas har vi i regel olika erfarenheter och kunskaper med oss. Sen kan det komma från utbildning, praktisk erfarenhet eller rena händelser, som att man typ såg nåt liknande på Discovery. Den erfarne läkaren har sina kunskaper, AT-läkare andra och sjuksköterskor ytterligare andra. Ibland är ny kunskap bättre än gammal, ibland är erfarenhet oslagbart. Men att veta eller kunna något är väl inte samma sak som att man vet bäst? Hierarkin är ju dock sådan att sjuksköterskan bara kan vara rådgivande och läkaren måste göra någon sorts rimlighetsbedömning av mina råd, oavsett hur mycket mer erfarenhet jag har.
  • Anonym (ibland)
    Anonym (.) skrev 2013-09-05 13:02:41 följande:
    Nej det tror jag inte men tvivlar inte på deras kunskap om de ger råd som inte har med att sälja olika smärtstillande eller sömntabletter att göra. Det är vad sjukvården och läkarna vill göra, sälja smärtstillande och slippa problemen. Ibland verkar det faktiskt så, detta innebär att man kommer tillbaka åter igen hela tiden med samma besvär.
    Nu har ju dina kommentarer inte så mycket med trådstarten att göra men jag vill förtydliga att det inte på något vis är sjukvårdens uppgift att sälja olika tabletter. Ju mer recept man skriver, ju dyrare blir det för kliniken, vilket man försöker sträva emot. Ibland är tabletter allt man har att erbjuda, men ingen läkare eller sköterska får någon slags provision på detta.
  • Anonym (sören)

Om ni tror att det är prestige i detta så vänta bara när en SSK får en chefsposition och skall vara chef
    över en läkargruppen på en klinik.

Världskrig.   Bara en läkare kan vara chef över en annan läkare.

• Anonym (underläkare)
    Anonym (sören) skrev 2013-09-05 13:52:11 följande:
    Om ni tror att det är prestige i detta så vänta bara när en SSK får en chefsposition och skall vara chef

Den här inställningen förstår jag inte alls, det är ganska vanligt att sjuksköterskor är chef för en verksamhet. Här på den vårdcentralen där jag jobbar är en skk chef, det fungerar jättebra, inget konstigt med det.      
  • svarta
    Anonym (sören) skrev 2013-09-05 13:52:11 följande:

Jag är den första att skriva under att många läkare har prestige-problem, men sjuksköterskorna börjar låta likadana... Vi har olika kunskaper och ska komplettera varann, inte tävla om vilken grupp som är bäst. 
  • Anonym (exakt!)
    Anonym (ibland) skrev 2013-09-05 13:39:21 följande:
    Nu har ju dina kommentarer inte så mycket med trådstarten att göra men jag vill förtydliga att det inte på något vis är sjukvårdens uppgift att sälja olika tabletter. Ju mer recept man skriver, ju dyrare blir det för kliniken, vilket man försöker sträva emot. Ibland är tabletter allt man har att erbjuda, men ingen läkare eller sköterska får någon slags provision på detta.

Det där hör man jätteofta, att läkare skulle tjäna på att skriva ut recept. Förstår inte var de pengarna skulle komma från? Någonsorts en hundring per recept-deal direkt från läkemedelsföretaget, eller? Jag har då aldrig tjänat ett öre på att förskriva läkemedel. Tvärtom är vi tillsagda från chefsnivå att inte skriva recept för längre än max tre månader eftersom det annars blir för dyrt för kliniken (jobbar på sjukhus). Men är Man konspiratoriskt lagd så vill man väl se allt med sådana ögon.
  • Anonym (.)
    Anonym (ibland) skrev 2013-09-05 13:39:21 följande:
    Jag hoppas det stämmer. Skriver mer om vad vi själva upplevt och läkare verkar alltid vilja skriva ut något. Nej det har inte mycket med trådstarten att göra. Förklarar mer varför vi inte riktigt litar på alla läkare och deras råd då de jämt skriver ut tabletter..
Svar på tråden Kan en sjuksköterska veta bättre än en läkare?