• t k 85

Kan en abort jämställas med ett mord?

Nej, annan motivering (motivera nedan)

Klart det inte är mord, fast jag har ett men.

Du som människa har ett ansvar mot dig själv och framtida generationer att inte sätta dig själv i en sådan sits att du orsakar en oönskad graviditet. Om så ändå är fallet, "missade p-piller" "Men gumman, det är skönare utan gummi" osv osv, får man stå sitt kasta och göra allt för att få detta liv att få det så bra det bara går.

Två gånger tycker jag det är ok med abort, Våldtäkt, eller om graviditeten hotar mammans liv på något sätt. Alla andra ursäkter är bara fåniga. Att komma dragandes med, "det var en olycka, kondomen sprack" säger jag bara, bö jävla hö. Då var det väl universums sätt att säga, "Du ska ha barn damn you"

Å nu kommer säkert någon böla fram, det är kvinnans kropp, hennes val. Okej, Så bara för att man har monopol på en funktion så har man 100% rätt i allt som berör den frågan? Om någon på allvar tycker det så blir jag rädd, och om ni tycker det, tänk över konsekvenserna på detta jävligt noga. Vi män hade monopol på rösträtt ganska länge.

• t k 85
    Jennie med ie skrev 2014-02-01 18:43:16 följande:
    Om universum kunnat styra sådär medvetet hade väl det set till så att de som VILLE bli gravida blev det?

Nej ibland händer saker utan att universum eller ödet eller Gud eller whatever hade en särskild mening med det, det är min absoluta uppfattning. Vad gäller abort är det handlingen i sig jag är emot, att medvetet och via aktivt val avsluta ett påbörjat liv (anser att livet startar vid befruktningen), och den är ju i sig densamma oavsett om samlaget som ledde dit var ömsesidigt eller ej... Däremot har jag större förståelse för valet abort vid vissa situationer än andra.

Jag tror ju inte direkt på att universum styr å ställer, men om det gör det kanske det ser att just dessa två har de förmågor som behövs för just detta barnet?

Kan väl i stället säga så här då, Slumpen menade att du skulle ha barn, å då får vi låta slumpen styra. Som Steve Hawkins sade "Livet är ofullkomligt, vi är alla resultatet av en olycka" eller något i den stilen i alla fall.

• t k 85
    Anonym (sanningen) skrev 2014-02-02 12:00:56 följande:
    Alla ni som är emot abort.. Smäller ni aldrig en fluga?
    En fluga kan inte bli nästa Einstein, en fluga kan inte älska, hata, gråta skratta. En människa kan, oftast, detta.
  • t k 85
    Anonym (sanningen) skrev 2014-02-02 12:10:52 följande:

Så värdet på livet består av vad vi kan uträtta?
    Inte vad vi kan uträtta, utan vad vi har kapacitet att uträtta. Alla människor har i grunden samma kapacitet. Sedan använder vi dessa förmågor olika.
  • t k 85
    Queenie70 skrev 2014-02-02 13:33:14 följande:

"Ursäkten" Jag vill inte ha barn är alltså oacceptabel om man blir oönskat gravid för tredje gången? Då SKA man låta ett barn man inte vill ha födas? Kul för ungen... Men visst rätt ska vara rätt och principen är viktigast..
    Jag var oönskad, jag är till och med en misslyckad abort. Se till att skydda dig i stället för att bli gravid. Så svårt är det inte, om man inte har någon form av utvecklingsstörning.
  • t k 85
    Selfish Geene skrev 2014-02-02 14:11:51 följande:
    Tk85: om människovärdet ligger i vad vi har kapacitet att uträtta borde du inte motsätta dig abort av foster som har tex DS?

Ett barn med Downs har inte kapacitet att bli "nästa Einstein "
    Fast byggstenarna finns där, så jo, kapaciteten finns, Problemet i detta fall är att stenarna hamnar fel.
  • t k 85
    Queenie70 skrev 2014-02-02 14:07:28 följande:

Detta är en etisk debatt inte nödvändigtvis utifrån personliga erfarenheter kan du ju notera efter din uppmaning till mig att skydda mig. Det borde man förstå om man inte är utvecklingsstörd. Men, hursomhelst så är det så att skydd ibland falerae, människor begår misstag och gör felaktiga val, att pga mänsklig svaghet bestraffas med att behöva bära och föda ett oönskat barn kan man ju tycka är rimligt... Eller inte...
    Jag tycker det är rimligt. Mycket rimligt, var handling har en konsekvens, det är ju lite som att säga.

"Oj, det var inte meningen att jag skulle råna den där butiken, det var ett dåligt val och mitt sociala skyddsnät fallerade, så jag borde slippa fängelse."

Ja, liknelsen är banal, omogen och helt utan sammanhang, men jag tycker ändå det är samma sak.
  • t k 85
    Ernst Hugo skrev 2014-02-03 08:27:25 följande:
    Även om man försöker hålla sig neutral så är det provocerande att läsa hur abortmotståndare jämställer foster med barn. Hur kvinnor i nådens år 2014 fortfarande skall skuldbeläggas för rätten att bestämma över sin egen kropp. Min fråga: Är abortmotståndare i sin intolerans verkligen lagliga i sina fördömanden?
    Det är alldeles för kul att vara emot abort, i denna tråden, så det går liksom inte låta bli, allt man kan göra för att få folk och tänka, hur mycket skit man än må få själv, är bra, har man tur, kanske man själv får något att tänka på också, tyvärr använder båda sidorna samma gamla torra argument, jag med, oavsett vilken sida jag råkar hamna på, men ju fler gånger jag håller på ena eller andra sidan lär jag mig alltid något nytt. Kanske är en taskig lek, men det är det värt.

Svar på din fråga, om intolerans skulle vara olagligt, så bör man förbjuda alla religioner, vilket jag för övrigt inte skulle ha något emot.
Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?