• mr me

Kan en abort jämställas med ett mord?

Anonym (idioter) skrev 2014-02-08 14:22:59 följande:
    Embryot lr fostret lider inte av det. Däremot skulle det lida av att vara oönskat utanför.
    Om du blir skjuten i bakhuvudet när du är ute och går så lider du inte heller av det... Drömmer
  • mr me
    Anonym (idioter) skrev 2014-02-08 18:10:07 följande:
    Jo, för jag har en utvecklad jävla kropp :)
    Du lider ändå inte av det eftersom du aldrig kommer hinna känna någon smärta.
  • mr me
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 18:41:01 följande:

Det är inte det främsta argumentet för att det är rimligt att betrakta det som något omoraliskt att skjuta människor i bakhuvudet. Om du skjuter någon i huvudet bidrar du till ett samhälle där det är acceptabelt att skjuta människor, det betyder att du och människorna som är viktiga för dig löper större risk att bli skjutna Att inte betrakta abort som mord har inte dessa konsekvenser
    Ja, det vet jag väl?

Argumentet jag bemötte var:
    "Embryot lr fostret lider inte av det."

Om definitionen av huruvida det är rätt att döda eller ej bestäms av den dödades lidande i samband med dödandet, så kan man anse ganska mycket dödande vara försvarbart. Det var min poäng, men du lyckades tydligen missa den...
  • mr me
    Selfish Geene skrev 2014-02-03 12:39:07 följande:
    Tk85: hur nära varandra måste en spermie och ett ägg vara för att vara skyddsvärt?

Alla "byggstenar" finns där även när en kondom utgör ett hinder från fortsatt utveckling.

Och hur är det med ägg som befruktats in vitro? Är de skyddsvärda? Alla "byggstenar" finns där också
    Vare sig en spermie eller ett ägg har ett (unikt) mänsklig genom. Det är, anser jag, en avgörande skillnad.

Om man ska argumentera som du gör så kan man tänka sig att en hink vatten med lite lera i är en människa eftersom alla, eller nästan alla, byggstenar finns där, åtminstone rent kemiskt.

Det jag, och många andra, anser definierar ett människoliv är att denna har ett mänskligt genom. En unik DNA-kod (sånär som för tvillingar/trillingar m.fl) som gör denna människa till den hon är, en människa som inte finns någon annanstans på jorden.

De "cellklumpar" som många liknar fostret vid är inte en del av mammans kropp, vare sig biologiskt eller medicinskt. Eller som vissa gör här på Familjeliv, jämför en abort med att skrapa av lite hud från armen. Det är en väldigt främmande och märklig syn på ett foster som har skapats för att förenkla en starkt känsloladdad samhällsfråga.
  • mr me
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 20:02:48 följande:

Jag vet inte vad du förstår och inte förstår, jag diskuterar utifrån ett moraliskt/etiskt perspektiv. Om du vill få dina inlägg bemötta föreslår jag att du använder en trevligare ton.
    Det var du som skrev en replik på det jag skrev, och din replik var "goddag yxskaft" eftersom du uppenbarligen inte hade läst sammanhanget eller förstod vad repliken handlade om... Drömmer
  • mr me
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 20:23:07 följande:

Jag anser inte att en samling celler är skyddsvärda, om de är mänskliga och/eller unika har ingen betydelse. personer är skyddsvärda när de kan uppleva och tolka känslor. Det som utgör en "person" är en fungerande hjärna hur utvecklad kroppen är spelar ingen roll alls
    Så du menar att det är fritt fram att slå ihjäl unga människor eftersom hjärnan inte är fullt utvecklad förrän man är i 25-årsåldern? Och de med utvecklingsstörningar eller hjärnskador, dem kan man slå ihjäl när man vill?

Eller vad menas med en "fungerande hjärna"? Man kan upptäcka hjärnaktivitet hos ett foster från sjätte graviditetsveckan och ett rudimentärt, men självständigt, hjärta med blodomlopp finns redan från vecka 5.

Det du och många med dig håller på med känns lite som halmstrån i syfte att definiera livets början vid en tidpunkt som gör att man kan hitta något slags moral i de åsikter och ställningstaganden man gör.

Och sådant där religiöst kvacksalveri är riktigt skrämmande och farligt eftersom det inte dröjer länge innan man börjar pådyvla andra sina religiösa åsikter.
  • mr me
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 20:43:55 följande:
    När "livet" börjar är inte intressant för abortfrågan
    Säger vem? Du? Bara sådär? Oh, jag är övertygad... Drömmer

Som sagt. Religiösa argument från en fanatiskt troende. Vår tids statsreligion...
  • mr me
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 20:49:59 följande:
    E
    Hur ställer du dig själv i frågan? När är en människa värd att skydda mot att tex dödas?
    Jag anser att en människa är värd att skyddas från (godtyckligt) dödande ända från befruktningen. Men jag är trots det för en fri aborträtt. Man kan ju faktiskt ha en annan åsikt än jag har i frågan.

Sedan får vi väl hoppas att vi någon gång i framtiden får en fri aborträtt i Sverige, inte bara frihet till abort utan även frihet FRÅN abort. Men det lär inte ske så länge feminismen är så stark som den är. Tyvärr.
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 20:53:39 följande:

Du är fri att inte hålla med mig (och om du vill att jag ska ändra ståndpunkt: motivera varför jag har fel) (Och så var det ju det här med tonen)
    Men jag har ju redan sagt vad jag tycker? Jag anser att ett liv definieras av att det är en organism med ett mänskligt genom. I princip blir en människa till vid befruktningen.
  • mr me
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 21:03:50 följande:

vems ansvar är det att alla ägg som befruktats in vitro planteras in i en livmoder?
    Troligen ingens? Men om du undrar om jag anser att dessa befruktade ägg har ett skyddsvärde, så ja, absolut! Jag tycker inte att man ska befrukta ägg i laboratorium för skojs skull eller använda abort som ett preventivmedel...
  • mr me
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 21:13:57 följande:

Hur kan du vara FÖR fri abort bara för att "man kan ha en annan åsikt i frågan"?? Det finns de som vill döda småbarn och otrogna partners, men det ska såklart inte vara lagligt att göra det ändå. om du anser att abort är likställt med att döda en människa men ändä är för fri abort måste du även vara för rätten att döda sin 5-åring (iaf om du vill vara konsekvent i ditt resonemang)
    Ja, det är klart att en abort avslutar ett människoliv. Men det är också ett liv som levs på väldigt speciella premisser. Och i och med att det råder ett så pass stort stöd för aborter och det är en så känslomässigt laddad fråga, så kan jag anse att det är acceptabelt.

Trots det kan jag inte bortse från de faktiska implikationerna, nämligen att man avslutar ett människoliv. Och då frågar jag mig hur man kan begränsa skadan, få ned antalet aborter eller hjälpa kvinnor som blivit oönskat gravida och känner sig tvingade att genomgå en abort.

Däremot tror jag inte att det finns något stort eller utbrett stöd för barnamord i Sverige. Men rent principiellt skulle jag kunna tänka mig att man fick rätt att döda sina egna barn om det fanns ett väldigt stort folkligt stöd för en sådan lag. Det gör det inte, lyckligtvis.
  • mr me
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 21:22:20 följande:

Ägg befruktas inte "för skojs skull" men för enkelhetens skull kan vi begränsa diskussionen till äggen som befruktas för att hjälpa barnlösa par. För att maximera chanserna att lyckas befruktas många ägg men bara 1-3 planteras in i kvinnans livmoder, de som blir över fryses in och (om ägarna inte vill ha dom) kasseras de så småningom. varför tycker du inte att de befruktade äggen är någons ansvar? Känner du likadant inför föräldralösa bebisar? Är de inte heller någons ansvar?
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 21:24:54 följande:

Tycker DU att det borde vara lagligt att döda småbarn om majoriteten av svenskarna skulle vilja det?
    Inte arbiträrt döda småbarn och absolut inte MINA barn, men om folk ville döda SINA barn och det fanns ett stort folkligt stöd för det så skulle jag inte opponera mig allt för mycket emot det. Men rör inte mina barn.

Om du inte har märkt det så befinner JAG mig i opposition, inte du. Det är du som flyter med strömmen, inte jag.

Om vi hade levt på 1700-talet så hade du förmodligen varit den av oss två som, precis som alla andra, rabiat skrikit om att halshugga "änglamakerskan". Om vi levt i någon annan tid där barnamord vore okej så hade du förmodligen också stött den tanken.

Värderingar har en tendens att förändras över tid och det som du anser är självklarheter idag var inte självklart för 300 år sedan och kommer inte att vara det om 300 år.
  • mr me
    Anonym (nej) skrev 2014-02-08 21:27:05 följande:
    En abort kan inte användas som preventivmedel, eftersom en abort sker efter att befruktning skett. Möjligen kan man tala om att det är fel att abort används ISTÄLLET FÖR preventivmedel, men det blir inte heller korrekt. 
    Det beror väl på vad det är för något man preventerar? Man förhindrar i vilket fall som helst att ett barn kommer till världen.
  • mr me
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 21:42:53 följande:

Du tycker att befruktade ägg helt utan medvetande är skyddsvärda men kan tänka dig att låta människor döda 3-åringar så länge det inte är DINA barn?!
    Nej, det var verkligen inte vad jag skrev. Det var du som började skriva om att döda barn, inte jag. Sluta ljuga!

Att ljuga i en diskussion och påstå att motparten skrivit något som denne inte skrivit är bland det dummaste man kan göra.
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 21:42:53 följande:

Min ståndpunkt (till skillnad från din) bygger inte på moralisk relativism utan på handlingars FAKTISKA konsekvenser, min moral är inte beroende av folkomröstningar utan grundar sig i förståelse för mänskligt lidande och samhällets välmående på grupp- såväl som individnivå. du är inte i opposition för att du har RÄTT utan för att de flesta verkar värdera intellektuell konsekvens
    Nej, du har fel. Du har naturligtvis de åsikter och värderingar som du har för att du bor i Sverige, är svensk och vi just nu lever i år 2014. Hade du bott i Brasilien, Kina eller Thailand så hade du förmodligen haft andra åsikter och kulturella värderingar. Om du hade bott i Sverige är 1714 istället för 2014 så hade du förmodligen även då haft en annan uppfattning om rätt och fel i abortfrågan (och väldigt många andra frågor).

Att hävda att dina åsikter som du har just nu skulle utgå ifrån något slags absolut "förståelse för mänskligt lidande och samhällets välmående på grupp- såväl som individnivå". Ska man ens bemöta den arrogansen och det översitteriet?
  • mr me
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 22:05:16 följande:

Moraliska rätt och fel förändras inte för att samhället gör det, sådant som bidrar till människors välmående och lidande är inte avhängigt av vad majoriteten tycker. Det är mycket möjligt att jag skulle förespråka mord eller fördöma abort om jag hade levt på 1700-talet, men jag skulle likväl haft FEL
    Med andra ord har du ett värdeobjektivistiskt synsätt då du hävdar att det finns en gud eller annan högre makt som bestämt att abort är rätt, men att döda ett barn eller en vuxen människa är fel? Och du råkar bara ha turen att leva i en tidsålder och i ett land där dina åsikter stämmer överens med landets och tidsålderns åsikter och dessa råkar dessutom vara de universella, enda rätta åsikterna och de åsikter som man ska slåss för?

Drömmer

Du är alltså en slags taliban...
  • mr me
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 22:19:54 följande:

Moral är objektivt såtillvida att handlingar har objektivt gynnsamma eller ogynnsamma konsekvenser för mänskligt välmående. Någon gud är inte nödvändig för att fastställa om en handling är moralisk eller omoralisk, det går för det mesta alldeles utmärkt att resonera sig fram till vad som är vad (men även om vi inte kan avgöra vilket alternativsom är mest gynnsamt/moraliskt FINNS det alltid ett som är objektivt mer moraliskt än de andra)
    Kul att du uppenbarligen inte förstod vad jag skrev... Drömmer
  • mr me
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 22:37:41 följande:

Som jag förstod saken menade du att objektiv moral förutsätter en högre makt som dikterar vad som är "moraliskt" respektive "omoraliskt", jag hävdar att objektiv moral existerar och är fullt möjlig att fastställa med hjälp av logiskt resonemang och någon högre makt inte alls är nödvändig. Vilkendel var det jag missförstod?
    Du menar att man kan deducera "objektiv moral" ur "logik" (dvs din märkliga uppfattning av vad logik är) och att du med hjälp av sådan deduktion kommit fram till de absoluta sanningarna som alla måste underkasta sig?

Du verkar vara en ordentligt farlig och ruggig typ...
Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?