Inlägg från: Cereal Killer |Visa alla inlägg
  • Cereal Killer

Kan en abort jämställas med ett mord?

Mord är en juridisk term, det är inte ett ord som kan användas om olika saker man tycker är dåliga. Abort är inte mord i Sverige, eftersom svensk lag inte definierar det som mord. Tycker man något annat så tycker man fel.

Om det du undrar är om det juridiskt bör jämställas med mord så är mitt svar att det beror på vem som utför aborten och under vilka omständigheter. Den gravida kvinnan själv ska aldrig kunna dömas för någonting, oavsett omständigheter och i vilken vecka hon är. Men om vi exempelvis säger att du är gravid i vecka 35 med ett önskat barn, och jag lägger ett abortpiller i din mat för att jag inte gillar dig och vill att din barn ska dö, och jag lyckas. Då tycker jag absolut att det borde räknas som mord, snarare än grov misshandel som det väl räknas som idag. 

• Cereal Killer
    Anonym (Inte bara) skrev 2023-01-07 20:10:58 följande:
    Men det är mord om barnet är utanför magen. 
    Är övertygad att iframtiden så kommer man ha en annan syn på aborter då tekniken förändras. 

Nu räknas man inte som en människa om man är det utan beroende var man är någonstans. 
    Man går efter något annat än livet. 

Även efter födseln beror det på vem som utför handlingen. Är det barnets mor så kan hon istället dömas för barnadråp, vilket oftast resulterar i rättspsykiatrisk vård eller ett kort fängelsestraff (vanligtvis under 1 år). Är det barnet far som utför handlingen så är det mord, även om motivet är exakt detsamma. Det är inte helt logiskt, men lagstiftningen styrs av hur och när och med vem vi känner sympati. Detsamma gäller lagstiftningen kring aborter.

Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?