Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

    Kan en abort jämställas med ett mord?

    E


    mr me skrev 2014-02-08 20:35:59 följande:
    Så du menar att det är fritt fram att slå ihjäl unga människor eftersom hjärnan inte är fullt utvecklad förrän man är i 25-årsåldern? Och de med utvecklingsstörningar eller hjärnskador, dem kan man slå ihjäl när man vill? Eller vad menas med en "fungerande hjärna"? Man kan upptäcka hjärnaktivitet hos ett foster från sjätte graviditetsveckan och ett rudimentärt, men självständigt, hjärta med blodomlopp finns redan från vecka 5. Det du och många med dig håller på med känns lite som halmstrån i syfte att definiera livets början vid en tidpunkt som gör att man kan hitta något slags moral i de åsikter och ställningstaganden man gör. Och sådant där religiöst kvacksalveri är riktigt skrämmande och farligt eftersom det inte dröjer länge innan man börjar pådyvla andra sina religiösa åsikter.

    Hur ställer du dig själv i frågan? När är en människa värd att skydda mot att tex dödas?
  • Selfish Geene
    mr me skrev 2014-02-08 20:48:28 följande:
    Säger vem? Du? Bara sådär? Oh, jag är övertygad... Som sagt. Religiösa argument från en fanatiskt troende. Vår tids statsreligion...

    Du är fri att inte hålla med mig (och om du vill att jag ska ändra ståndpunkt: motivera varför jag har fel) (Och så var det ju det här med tonen)
  • Selfish Geene
    mr me skrev 2014-02-08 20:58:23 följande:
    Jag anser att en människa är värd att skyddas från (godtyckligt) dödande ända från befruktningen. Men jag är trots det för en fri aborträtt. Man kan ju faktiskt ha en annan åsikt än jag har i frågan. Sedan får vi väl hoppas att vi någon gång i framtiden får en fri aborträtt i Sverige, inte bara frihet till abort utan även frihet FRÅN abort. Men det lär inte ske så länge feminismen är så stark som den är. Tyvärr.
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 20:53:39 följande:
    Du är fri att inte hålla med mig (och om du vill att jag ska ändra ståndpunkt: motivera varför jag har fel) (Och så var det ju det här med tonen)
    Men jag har ju redan sagt vad jag tycker? Jag anser att ett liv definieras av att det är en organism med ett mänskligt genom. I princip blir en människa till vid befruktningen.

    vems ansvar är det att alla ägg som befruktats in vitro planteras in i en livmoder?
  • Selfish Geene
    mr me skrev 2014-02-08 20:58:23 följande:
    Jag anser att en människa är värd att skyddas från (godtyckligt) dödande ända från befruktningen. Men jag är trots det för en fri aborträtt. Man kan ju faktiskt ha en annan åsikt än jag har i frågan. Sedan får vi väl hoppas att vi någon gång i framtiden får en fri aborträtt i Sverige, inte bara frihet till abort utan även frihet FRÅN abort. Men det lär inte ske så länge feminismen är så stark som den är. Tyvärr.
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 20:53:39 följande:
    Du är fri att inte hålla med mig (och om du vill att jag ska ändra ståndpunkt: motivera varför jag har fel) (Och så var det ju det här med tonen)
    Men jag har ju redan sagt vad jag tycker? Jag anser att ett liv definieras av att det är en organism med ett mänskligt genom. I princip blir en människa till vid befruktningen.

    Hur kan du vara FÖR fri abort bara för att "man kan ha en annan åsikt i frågan"?? Det finns de som vill döda småbarn och otrogna partners, men det ska såklart inte vara lagligt att göra det ändå. om du anser att abort är likställt med att döda en människa men ändä är för fri abort måste du även vara för rätten att döda sin 5-åring (iaf om du vill vara konsekvent i ditt resonemang)
  • Selfish Geene
    mr me skrev 2014-02-08 21:12:47 följande:
    Troligen ingens? Men om du undrar om jag anser att dessa befruktade ägg har ett skyddsvärde, så ja, absolut! Jag tycker inte att man ska befrukta ägg i laboratorium för skojs skull eller använda abort som ett preventivmedel...

    Ägg befruktas inte "för skojs skull" men för enkelhetens skull kan vi begränsa diskussionen till äggen som befruktas för att hjälpa barnlösa par. För att maximera chanserna att lyckas befruktas många ägg men bara 1-3 planteras in i kvinnans livmoder, de som blir över fryses in och (om ägarna inte vill ha dom) kasseras de så småningom. varför tycker du inte att de befruktade äggen är någons ansvar? Känner du likadant inför föräldralösa bebisar? Är de inte heller någons ansvar?
  • Selfish Geene
    mr me skrev 2014-02-08 21:20:44 följande:
    Ja, det är klart att en abort avslutar ett människoliv. Men det är också ett liv som levs på väldigt speciella premisser. Och i och med att det råder ett så pass stort stöd för aborter och det är en så känslomässigt laddad fråga, så kan jag anse att det är acceptabelt. Trots det kan jag inte bortse från de faktiska implikationerna, nämligen att man avslutar ett människoliv. Och då frågar jag mig hur man kan begränsa skadan, få ned antalet aborter eller hjälpa kvinnor som blivit oönskat gravida och känner sig tvingade att genomgå en abort. Däremot tror jag inte att det finns något stort eller utbrett stöd för barnamord i Sverige. Men rent principiellt skulle jag kunna tänka mig att man fick rätt att döda sina egna barn om det fanns ett väldigt stort folkligt stöd för en sådan lag. Det gör det inte, lyckligtvis.

    Tycker DU att det borde vara lagligt att döda småbarn om majoriteten av svenskarna skulle vilja det?
  • Selfish Geene
    mr me skrev 2014-02-08 21:30:49 följande:
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 21:24:54 följande:
    Tycker DU att det borde vara lagligt att döda småbarn om majoriteten av svenskarna skulle vilja det?
    Inte arbiträrt döda småbarn och absolut inte MINA barn, men om folk ville döda SINA barn och det fanns ett stort folkligt stöd för det så skulle jag inte opponera mig allt för mycket emot det. Men rör inte mina barn. Om du inte har märkt det så befinner JAG mig i opposition, inte du. Det är du som flyter med strömmen, inte jag. Om vi hade levt på 1700-talet så hade du förmodligen varit den av oss två som, precis som alla andra, rabiat skrikit om att halshugga "änglamakerskan". Om vi levt i någon annan tid där barnamord vore okej så hade du förmodligen också stött den tanken. Värderingar har en tendens att förändras över tid och det som du anser är självklarheter idag var inte självklart för 300 år sedan och kommer inte att vara det om 300 år.

    Du tycker att befruktade ägg helt utan medvetande är skyddsvärda men kan tänka dig att låta människor döda 3-åringar så länge det inte är DINA barn?! Min ståndpunkt (till skillnad från din) bygger inte på moralisk relativism utan på handlingars FAKTISKA konsekvenser, min moral är inte beroende av folkomröstningar utan grundar sig i förståelse för mänskligt lidande och samhällets välmående på grupp- såväl som individnivå. du är inte i opposition för att du har RÄTT utan för att de flesta verkar värdera intellektuell konsekvens
  • Selfish Geene

    [quote=72om folk ville döda SINA barn och det fanns ett stort folkligt stöd för det så skulle jag inte opponera mig allt för mycket emot det. Men rör inte mina barn. 61064][quote-nick]mr me skrev 2014-02-08 21:57:14 följande:[/quote-nick]


    Selfish Geene skrev 2014-02-08 21:42:53 följande:
    Du tycker att befruktade ägg helt utan medvetande är skyddsvärda men kan tänka dig att låta människor döda 3-åringar så länge det inte är DINA barn?!
    Nej, det var verkligen inte vad jag skrev. Det var du som började skriva om att döda barn, inte jag. Sluta ljuga! Att ljuga i en diskussion och påstå att motparten skrivit något som denne inte skrivit är bland det dummaste man kan göra.
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 21:42:53 följande:
    Min ståndpunkt (till skillnad från din) bygger inte på moralisk relativism utan på handlingars FAKTISKA konsekvenser, min moral är inte beroende av folkomröstningar utan grundar sig i förståelse för mänskligt lidande och samhällets välmående på grupp- såväl som individnivå. du är inte i opposition för att du har RÄTT utan för att de flesta verkar värdera intellektuell konsekvens
    Nej, du har fel. Du har naturligtvis de åsikter och värderingar som du har för att du bor i Sverige, är svensk och vi just nu lever i år 2014. Hade du bott i Brasilien, Kina eller Thailand så hade du förmodligen haft andra åsikter och kulturella värderingar. Om du hade bott i Sverige är 1714 istället för 2014 så hade du förmodligen även då haft en annan uppfattning om rätt och fel i abortfrågan (och väldigt många andra frågor). Att hävda att dina åsikter som du har just nu skulle utgå ifrån något slags absolut "förståelse för mänskligt lidande och samhällets välmående på grupp- såväl som individnivå". Ska man ens bemöta den arrogansen och det översitteriet?[/quote]
    mr me skrev 2014-02-08 21:30:49 följande:
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 21:24:54 följande:
    Tycker DU att det borde vara lagligt att döda småbarn om majoriteten av svenskarna skulle vilja det?
    Inte arbiträrt döda småbarn och absolut inte MINA barn, men om folk ville döda SINA barn och det fanns ett stort folkligt stöd för det så skulle jag inte opponera mig allt för mycket emot det. Men rör inte mina barn. Om du inte har märkt det så befinner JAG mig i opposition, inte du. Det är du som flyter med strömmen, inte jag. Om vi hade levt på 1700-talet så hade du förmodligen varit den av oss två som, precis som alla andra, rabiat skrikit om att halshugga "änglamakerskan". Om vi levt i någon annan tid där barnamord vore okej så hade du förmodligen också stött den tanken. Värderingar har en tendens att förändras över tid och det som du anser är självklarheter idag var inte självklart för 300 år sedan och kommer inte att vara det om 300 år.

    Du skrev:
  • Selfish Geene
    mr me skrev 2014-02-08 21:57:14 följande:
    Nej, det var verkligen inte vad jag skrev. Det var du som började skriva om att döda barn, inte jag. Sluta ljuga! Att ljuga i en diskussion och påstå att motparten skrivit något som denne inte skrivit är bland det dummaste man kan göra.
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 21:42:53 följande:
    Min ståndpunkt (till skillnad från din) bygger inte på moralisk relativism utan på handlingars FAKTISKA konsekvenser, min moral är inte beroende av folkomröstningar utan grundar sig i förståelse för mänskligt lidande och samhällets välmående på grupp- såväl som individnivå. du är inte i opposition för att du har RÄTT utan för att de flesta verkar värdera intellektuell konsekvens
    Nej, du har fel. Du har naturligtvis de åsikter och värderingar som du har för att du bor i Sverige, är svensk och vi just nu lever i år 2014. Hade du bott i Brasilien, Kina eller Thailand så hade du förmodligen haft andra åsikter och kulturella värderingar. Om du hade bott i Sverige är 1714 istället för 2014 så hade du förmodligen även då haft en annan uppfattning om rätt och fel i abortfrågan (och väldigt många andra frågor). Att hävda att dina åsikter som du har just nu skulle utgå ifrån något slags absolut "förståelse för mänskligt lidande och samhällets välmående på grupp- såväl som individnivå". Ska man ens bemöta den arrogansen och det översitteriet?

    Moraliska rätt och fel förändras inte för att samhället gör det, sådant som bidrar till människors välmående och lidande är inte avhängigt av vad majoriteten tycker. Det är mycket möjligt att jag skulle förespråka mord eller fördöma abort om jag hade levt på 1700-talet, men jag skulle likväl haft FEL
  • Selfish Geene
    mr me skrev 2014-02-08 21:57:14 följande:
    Nej, det var verkligen inte vad jag skrev. Det var du som började skriva om att döda barn, inte jag. Sluta ljuga! Att ljuga i en diskussion och påstå att motparten skrivit något som denne inte skrivit är bland det dummaste man kan göra.
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 21:42:53 följande:
    Min ståndpunkt (till skillnad från din) bygger inte på moralisk relativism utan på handlingars FAKTISKA konsekvenser, min moral är inte beroende av folkomröstningar utan grundar sig i förståelse för mänskligt lidande och samhällets välmående på grupp- såväl som individnivå. du är inte i opposition för att du har RÄTT utan för att de flesta verkar värdera intellektuell konsekvens
    Nej, du har fel. Du har naturligtvis de åsikter och värderingar som du har för att du bor i Sverige, är svensk och vi just nu lever i år 2014. Hade du bott i Brasilien, Kina eller Thailand så hade du förmodligen haft andra åsikter och kulturella värderingar. Om du hade bott i Sverige är 1714 istället för 2014 så hade du förmodligen även då haft en annan uppfattning om rätt och fel i abortfrågan (och väldigt många andra frågor). Att hävda att dina åsikter som du har just nu skulle utgå ifrån något slags absolut "förståelse för mänskligt lidande och samhällets välmående på grupp- såväl som individnivå". Ska man ens bemöta den arrogansen och det översitteriet?

    Du har skrivit både att alla befruktade äg är skyddsvärda OCH att du kan tänka dig att låta människor döda barn (men bara "sina egna" barn, inte dina) Du kanske menade något annat men det var det du skrev
  • Selfish Geene
    mr me skrev 2014-02-08 22:11:13 följande:
    Med andra ord har du ett värdeobjektivistiskt synsätt då du hävdar att det finns en gud eller annan högre makt som bestämt att abort är rätt, men att döda ett barn eller en vuxen människa är fel? Och du råkar bara ha turen att leva i en tidsålder och i ett land där dina åsikter stämmer överens med landets och tidsålderns åsikter och dessa råkar dessutom vara de universella, enda rätta åsikterna och de åsikter som man ska slåss för? Du är alltså en slags taliban...

    Moral är objektivt såtillvida att handlingar har objektivt gynnsamma eller ogynnsamma konsekvenser för mänskligt välmående. Någon gud är inte nödvändig för att fastställa om en handling är moralisk eller omoralisk, det går för det mesta alldeles utmärkt att resonera sig fram till vad som är vad (men även om vi inte kan avgöra vilket alternativsom är mest gynnsamt/moraliskt FINNS det alltid ett som är objektivt mer moraliskt än de andra)
  • Selfish Geene
    mr me skrev 2014-02-08 22:23:06 följande:
    Kul att du uppenbarligen inte förstod vad jag skrev...

    Som jag förstod saken menade du att objektiv moral förutsätter en högre makt som dikterar vad som är "moraliskt" respektive "omoraliskt", jag hävdar att objektiv moral existerar och är fullt möjlig att fastställa med hjälp av logiskt resonemang och någon högre makt inte alls är nödvändig. Vilkendel var det jag missförstod?
  • Selfish Geene

    [quote=72461558][quote-nick]mr me skrev 2014-02-08 22:53:07 följande:[/quote-nick]


    Selfish Geene skrev 2014-02-08 22:29:17 följande:
    Jag utgick från premissen att det är föräldrarna som vill döda sina barn och att ingen självförsvarssituation föreligger, jag hävdar att du tycker att man ska få döda sina barn under de omständigheterna om det fanns ett stort folkligt stöd för det. jag hävdar även att det är gravt omoraliskt att förespråka människors rätt att döda sina barn under NÅGRA omständigheter, att luta sig mot "folkligt stöd" gör snarare ställningstagandet ännu mer avskyvärt
    Nej, så kan du inte resonera eftersom du i ett sådant samhälle skulle vara för. Du kan inte nu sitta här och förfära dig över att jag tycker att man ska få döda sina barn (när jag faktiskt inte tycker det) i ett samhälle där du själv skulle vara för det. Förstår du verkligen inte själv dilemmat? Vad är värst, du som faktiskt dödar dina barn eller jag som ser till att i första hand försvara mina egna från dig? Givetvis är det i sådana fall du som är problemet. Ursprungsfrågan var vid vilket ögonblick jag anser att livet börjar och jag därmed anser att ett människoliv är skyddsvärt. Mitt svar var då, och är fortfarande, i princip från befruktningsögonblicket då fostret har en egen unik DNA-kod och därför utgör ett eget liv. Det är svårt att hitta så många andra objektiva tidpunkter för att avgöra när människolivet börjar. Möjligen skulle det vara förlossningen i sådana fall.
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 22:37:41 följande:
  • Selfish Geene
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 22:37:41 följande:
    Som jag förstod saken menade du att objektiv moral förutsätter en högre makt som dikterar vad som är "moraliskt" respektive "omoraliskt", jag hävdar att objektiv moral existerar och är fullt möjlig att fastställa med hjälp av logiskt resonemang och någon högre makt inte alls är nödvändig. Vilkendel var det jag missförstod?
    Ja, och du förde något nonsensresonemang kring din "förståelse för mänskligt lidande och samhällets välmående på grupp- såväl som individnivå" vilket tvärtom låter extremt luddigt och subjektivt. Det är inte objektiv moral.[/quote] Moral handlar om välmående. Handlingar som bidrar till ökat välmående med hänsyn till individen och samhället är objektivt moraliska medan handlingar som bidrar till MINSKAT välmående är objektivt omoraliska
  • Selfish Geene

    #107:Moral handlar om välmående. Handlingar som bidrar till ökat välmående med hänsyn till individen och samhället är objektivt moraliska medan handlingar som bidrar till MINSKAT välmående är objektivt omoraliska

  • Selfish Geene

    #107 (om skyddsvärt liv) Jag skulle inte vara för människors rätt att döda sina barn även om samhället skulle acceptera det (och om jag i en hypotetisk situation SKULLE vara det skulle jag ha fel och vara objektivt omoralisk) DU å andra sidan hävdar att du SKULLE tycka att det var acceptabelt att döda barn om det fanbs "ett starkt folkligt stöd" för det, atg du skulke skydda dina egna barn vittnar om självbevarelsedrift INTE moral. Jag kan hålla med om att de två celler som utgör grunden för en människa är "mänskligt liv", men det gör det inte på något sätt skyddsvärt, människovärdet sitter i hjärnans funktioner inte i antalet levande celler. Ett foster kan i princip utvecklas i stort sett helt utan hjärna, det skulle i mångt och mycket se ut som en person men utan egenskaperna som gör den samnansatta massan mänskliga celler till en person som är värd att bevara för sin egen skull.

Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?