Kan en abort jämställas med ett mord?
E
Hur ställer du dig själv i frågan? När är en människa värd att skydda mot att tex dödas?
E
[quote=72om folk ville döda SINA barn och det fanns ett stort folkligt stöd för det så skulle jag inte opponera mig allt för mycket emot det. Men rör inte mina barn. 61064][quote-nick]mr me skrev 2014-02-08 21:57:14 följande:[/quote-nick]
Med "barn" avser jag tänkande, kännande människor inte embryon eller hjärndöda personer
[quote=72461558][quote-nick]mr me skrev 2014-02-08 22:53:07 följande:[/quote-nick]
#107:Moral handlar om välmående. Handlingar som bidrar till ökat välmående med hänsyn till individen och samhället är objektivt moraliska medan handlingar som bidrar till MINSKAT välmående är objektivt omoraliska
#107 (om skyddsvärt liv) Jag skulle inte vara för människors rätt att döda sina barn även om samhället skulle acceptera det (och om jag i en hypotetisk situation SKULLE vara det skulle jag ha fel och vara objektivt omoralisk) DU å andra sidan hävdar att du SKULLE tycka att det var acceptabelt att döda barn om det fanbs "ett starkt folkligt stöd" för det, atg du skulke skydda dina egna barn vittnar om självbevarelsedrift INTE moral. Jag kan hålla med om att de två celler som utgör grunden för en människa är "mänskligt liv", men det gör det inte på något sätt skyddsvärt, människovärdet sitter i hjärnans funktioner inte i antalet levande celler. Ett foster kan i princip utvecklas i stort sett helt utan hjärna, det skulle i mångt och mycket se ut som en person men utan egenskaperna som gör den samnansatta massan mänskliga celler till en person som är värd att bevara för sin egen skull.