Skepparen skrev 2014-03-03 15:05:48 följande:
Som anekdot kan jag nämna att min fru har ett liv som överviktig bakom sig. Varit upp över BMI 30 och sedan kämpat sig ned till normalvikt. När hon passerade BMI 25 (vilket alltså är gränsen för att inte längre vara överviktig) så fick hon kommentarer från vänner, bekanta och arbetskamrater om att hon nu fick passa sig för att gå ner mer. Hon var så fin som hon var etc. När hon nådde sin målvikt (BMI 20,5) fick hon kommentaren att hon gått för långt att det inte längre var snyggt....
Hon är övertygad om att dessa kommentatörer inte bryr sig ett DUGG om hur hon mår. De är bar ute efter att rättfärdiga sin egen kroppsvikt. Hade de brytt sig på allvar hade de sagt ifrån när hon var uppe och snubblade på sjuklig fetma, men då var det ingen som lade en bekymrad hand på hennes axel och undrade om hon inte skulle ta och se över kosten...
Bmi säger ju inget om hur någon ser ut. Säger heller inget om hur man mår.
Att andra kommentera att din fru var snyggare vid ett högre bmi än 20,5, kan faktiskt vara så att de verkligen tyckte det.
Finns ju de som pressar sig till ett lägre bmi för att anses att man ska ligga på det fastän just den personen kanske egentligen utseendemässigt passar bättre i ett bmi på kanske 22-23 än 20.
När jag var som smalast så hade jag ett bmi på 22 och jag kan säga att ett bmi på 20 hade inte passat min kropp. Har även haft ett bmi på 32.