• Anonym (Studenten)

Hur mycket kostade era barns student?

Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

• Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?
  • skpklm
    Fjärilslarv skrev 2014-04-01 10:52:20 följande:
    fast tråden har urartat och handlar nu om giftemål som en kontrast till att ts vill lägga så mkt på studenten.
    Gjorde ett försök att vrida tillbaka tråden till vad ts ville debattera.  I andra trådar kan man få en hård "snyting"  efter att ha skrivit ett enda OT-inlägg.
  • ElleT

Men herregud vad vissa ska gnälla och bete sig som småungar. Om någon vill lägga pengar på sin dotters student, så varför inte? Ni lägger säkert era pengar på annat håll som TS inte skulle göra.

Jag tar studenten nästa år och jag vet att mina föräldrar vill betala det, jag går också natur så jag vet allt om att skaffa jobb samtidigt inte är optimalt så själv har man inge pengar så, jag vet även att mina föräldrar ändå hade insisterat med att betala. Haha såg någon som skrev, hört talas om spara, till någon som sagt att hen inte kunde jobba samtidigt som sina studier, spara? Spara vadå? Pengar man får sina föräldrar? Blir ju samma sak i slutändan... vet inte hur du tänkte där. 

Min student kommer att kosta ungefär som din dotters, jag är intresserad av mode och förstår klänningen på 6000 kr, det är ungefär vad jag är beredd på att min kommer kosta. Ni som sa att era barn/ni själva betalade ungefär 1000 kr på klänning, asså visst finns fina klänningar för det priset, om man nu inte är modeintresserad. Det är skillnad på kläder och kläder, och vissa tycker att märken är viktiga, jag själv skulle aldrig kunna lägga så lite på en balklänning, för att just kläder är något väldigt viktigt för mig. Såg några som pratade om vero moda klänningar och sådant, det är varken bra kvalité eller något speciellt, men man väljer själv. 

Jag ska inte ha något studentfest då min bror tar studenten iår, så jag tycker det blir överdrivet, dock ska jag istället åka till Italien med min klass, en resa jag väntar mig går på minst 8000 kr. 

Jag förväntar mig ingen stor present eller så, då allt som allt tillsammans med resan är mer än vad jag önskar mig. Min bror däremot som tar studenten iår får en London resa i present. Så om du nu ska ha en fest för din dotter så tycker jag att det är rimligt att lägga ungefär 4000 kr och sedan ge henne någon större present för något tusen, vilket ABSOLUT inte är ett måste. Skulle nästa vara roligare med något kanske billigt, men personligt. 

Ni som gnäller lever väl inte riktigt i TS  värld, jag vet att alla mina vänner kommer lägga ungefär lika mycket pengar på sin student, dock ska de betala en del själva, vilket mina föräldrar inte låter mig göra. 

Värt att nämna är att vi är en utländsk familj, mina föräldrar har båda jobb men inte med topplön, och vi har ändå råd med detta. Sen har spara och planera aldrig riktigt varit något svenskar är bra på ;) Skämt åsido så krävs detta bara planering om man nu är beredd att betala så mycket. 

Vet inte hur mycket till hjälp jag var men försökte iaf, och kände att jag behövde skriva av mig efter att ha läst allt detta gnäll.. Speciellt det om klänningen, vissa föredrar en klänning av Ida Sjöstedt framför HM ;)

• Tom Araya
    Anonym (Sarah) skrev 2014-03-29 15:35:43 följande:
    Både min son och min bonusdotters student gick på straxt över 100 000 var. Kläder till balen och kläder till studenten, presenter, skor, frisör, mottagning med catering och trubadur, alkohol mm. Det är bara student en gång! Och nej, vi är inte höginkomsttagare.
    Sjukt mycket pengar om man inte skiter ur sig dem!
  • Tom Araya
    Sessie82 skrev 2014-03-29 18:32:20 följande:
    Vad ger man nån i student present då? Eller ska man ens ge det ?

Min syrra instisterar verkligen på att man ger presenter.

Själv fick jag rosor och nallar runt halsen thats it.
    Till mina syskonbarns studenter har vi samlat till glas och porslin och ur samma serie har de även fått till födelsedag, alltså inte hela serien/servicen på en gång. Vi brukar lägga 3-500 per skalle till sådana presenter.
    Annat de fått i present runt den åldern är lektioner på körskola.

Hade jag haft en fet plånbok hade jag gärna givit en kontant bonus för bra betyg med minus för lägsta betyg och sedan gått uppåt där högsta betyg ger en 1000-lapp.
  • Tom Araya
    Anonym (pia) skrev 2014-03-29 21:06:55 följande:
    25000 är inte en gigantisk summa för alla, för en del är det en skitsumma
    Jovisst, för de som tjänar i summan på en veckas arbete.
  • Tom Araya
    Fjärilslarv skrev 2014-03-30 13:25:24 följande:
    matsäck brukar kalls för massäck i folkmun.
    Det stavas fortfarande matsäck, precis som jaså stavas med ett s fast det i dagligt tal uttalas som jasså.
  • Tom Araya
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-03-30 14:29:03 följande:
    I såna här trådar så blir det alltid en massa gnäll ex: "jag skulle minsann aldrig lägga så mycket pengar..." " jag tycker minsann att det är ett slöseri..." Osv. Sällan ser man någon som skriver " jag tycker det är sååå snålt att inte lägga tiotusentals kronor...." Det är alltid dom med mindre pengar som ska gnälla på dom som har mer. Dom med mycket pengar skriver oftast " ja det behöver ju inte kosta så mycket... Va duktiga ni är på att spara in.. " Är fattigare människor avundsjuka? Gnälliga? Eller vill dom bara rättfärdiga att dom inte kan skämma bort sina barn på samma sätt?
    Jag för min del tycker att poängen om att man kan göra mycket fint och skoj för lite pengar är viktigast.
  • Anonym (mormor)
    ElleT skrev 2014-04-13 02:27:03 följande:
    Men herregud vad vissa ska gnälla och bete sig som småungar. Om någon vill lägga pengar på sin dotters student, så varför inte? Ni lägger säkert era pengar på annat håll som TS inte skulle göra.

Jag tar studenten nästa år och jag vet att mina föräldrar vill betala det, jag går också natur så jag vet allt om att skaffa jobb samtidigt inte är optimalt så själv har man inge pengar så, jag vet även att mina föräldrar ändå hade insisterat med att betala. Haha såg någon som skrev, hört talas om spara, till någon som sagt att hen inte kunde jobba samtidigt som sina studier, spara? Spara vadå? Pengar man får sina föräldrar? Blir ju samma sak i slutändan... vet inte hur du tänkte där. 

Min student kommer att kosta ungefär som din dotters, jag är intresserad av mode och förstår klänningen på 6000 kr, det är ungefär vad jag är beredd på att min kommer kosta. Ni som sa att era barn/ni själva betalade ungefär 1000 kr på klänning, asså visst finns fina klänningar för det priset, om man nu inte är modeintresserad. Det är skillnad på kläder och kläder, och vissa tycker att märken är viktiga, jag själv skulle aldrig kunna lägga så lite på en balklänning, för att just kläder är något väldigt viktigt för mig. Såg några som pratade om vero moda klänningar och sådant, det är varken bra kvalité eller något speciellt, men man väljer själv. 

Jag ska inte ha något studentfest då min bror tar studenten iår, så jag tycker det blir överdrivet, dock ska jag istället åka till Italien med min klass, en resa jag väntar mig går på minst 8000 kr. 

Jag förväntar mig ingen stor present eller så, då allt som allt tillsammans med resan är mer än vad jag önskar mig. Min bror däremot som tar studenten iår får en London resa i present. Så om du nu ska ha en fest för din dotter så tycker jag att det är rimligt att lägga ungefär 4000 kr och sedan ge henne någon större present för något tusen, vilket ABSOLUT inte är ett måste. Skulle nästa vara roligare med något kanske billigt, men personligt. 

Ni som gnäller lever väl inte riktigt i TS  värld, jag vet att alla mina vänner kommer lägga ungefär lika mycket pengar på sin student, dock ska de betala en del själva, vilket mina föräldrar inte låter mig göra. 

Värt att nämna är att vi är en utländsk familj, mina föräldrar har båda jobb men inte med topplön, och vi har ändå råd med detta. Sen har spara och planera aldrig riktigt varit något svenskar är bra på ;) Skämt åsido så krävs detta bara planering om man nu är beredd att betala så mycket. 

Vet inte hur mycket till hjälp jag var men försökte iaf, och kände att jag behövde skriva av mig efter att ha läst allt detta gnäll.. Speciellt det om klänningen, vissa föredrar en klänning av Ida Sjöstedt framför HM ;)

Skulle inte de som går naturvetenskapliga linjen  kunna spara av studiebidrag,  pengar från sommarjobb etc?  Bor ni i ett land där studiebidrag inte finns?

Eller sy sina studentkläder så att de blir exakt som de vill ha dem?  (min dotter ombads av flera andra studentskor att hjälpa dem att sy sina klänningar också).  Vissa fixar ändå MVG  (vet att det är andra beteckningar på betygen idag) i alla ämnen ...
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (mormor) skrev 2014-04-13 09:35:04 följande:
    Skulle inte de som går naturvetenskapliga linjen  kunna spara av studiebidrag,  pengar från sommarjobb etc?  Bor ni i ett land där studiebidrag inte finns? Eller sy sina studentkläder så att de blir exakt som de vill ha dem?  (min dotter ombads av flera andra studentskor att hjälpa dem att sy sina klänningar också).  Vissa fixar ändå MVG  (vet att det är andra beteckningar på betygen idag) i alla ämnen ...

Jag hade MVG i nästan alla ämnen (alla utom ett) Trots att jag fick en dyrare student och bal betald.;) Du verkar inte förstå att många kan göra som din dotter men väljer att inte göra så. Många har förmågan att sy, jobba extra, spara och få bra betyg. Men dom kanske ändå har föräldrar som väljer att ge dom en dyr student (och kanske låter sina barn behålla sina sparpengar till annat) Bara för att man har mer pengar så saknar man inte förmåga! Du verkar tro att din dotter är unik och att ingen kan uppnå samma saker samtidigt som dom har mer pengar.
  • Anonym (z)

Mina föräldrar försökte övertala mig att gå på den där balen, de sa att "vi betalar klänning, skor, ALLT!" Men jag ville inte gå på något sådant. Antar att jag blev ett billigt barn för dom då, låter ju helt sjukt vilka summor en del slänger bort på det där tramset.

Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?