• Donum

Har invandrare bättre gemenskap?

Jag tror att många svenskar är så präglade av socialdemokratin/vänstern att familjen och det egna nätverket har blivit sekundärt medan man istället förlitar sig på och förväntar sig att "samhället" ska ta hand om mig. På så sätt kan jag tänka mig att känslan av gemenskap skiljer sig från människor som inte har det tänket utan där familj och eget nätverk istället hålls högt.

Sedan tycker jag att det är stor skillnad mellan landsbygd och stad. Vi umgås mycket mer med våra grannar och hjälps åt mycket mer "på landet" än vi gör i stan, trots att det finns fler människor att tillgå i stan.

• Donum
    Anonym (Gubbe) skrev 2014-12-05 05:41:23 följande:

Vi hade något som heter Folkhem, Solidaritet och Folkparker etc, men när vi ska ge bort allt till alla sprack det.

Jag anser att det sprack just när "folkhem" och dylikt blev viktigare än familj och eget nätverk.
  • Donum
    Anonym (Gubbe) skrev 2014-12-05 06:02:01 följande:
    Samhället slits itu säger dom nu när vi har egna nätverk, nästa är folkhemmet men när man begär global solidaritet så vi ska ge bort allt vi byggt upp, funkar det inte längre.
    Vilka är "dom" och vilka är "vi"?

Jag blir gärna av med folkhemmet. Jag tycker inte att det fungerar bra alls att dumpa sitt eget ansvar på andra. 
Svar på tråden Har invandrare bättre gemenskap?