Livsfarliga omkörningar
Anonym (arga morsan) skrev 2015-07-26 12:05:09 följande:
Har jag redan påbörjat min omkörning, legat bakom den där lastbilen de närmsta två milen, blir jag jävligt irriterad om någon som dykt upp bakom för 30 sekunder sedan bestämmer sig för att preja mig ur vägen för att jag inte var lika snabb med blinkersen. Kör jag ikapp en lastbil som kör 90 och det är 110 väg, då är det 110 som gäller. Står det en polis som klockar mig efter omkörningen om jag kör fortare än 110 (vilket jag pressas att göra när det ligger en bil alldeles bakom och stressar på) så får jag skit för det. Sällan de tar bilen bakom som körde för nära.Hinner inte bakomvarande om så får denne vänta precis som jag fått göra många gånger och avbrutit omkörningar när jag sett att det är för kort sträcka kvar eller dyl. Ofta har jag hunnit ikapp den stressade bilen bakom några minuter senare ändå. Så istället för att orsaka olyckor (nu håller inte jag på min rätt bara för att jag kör lagligt, är väl snarare farligare att lägga sig bakom och stressa på än att vänta).
Har hänt på flera ställen där omkörningsfilerna är en mil lång och jag lugnt börjat köra om, sen dyker en bil upp "från ingenstans" och lägger sig precis bakom och vinglar och har sig när jag åker om lastbilen. Ändå är det flera minuter kvar tills sträckan tar slut. Vad är poängen? Du hinner hem till Postkodmiljonären ditt stressade fanstyg, sluta utsätt mig för fara. Finns absolut INGEN anledning att stressa i den situationen.
Sen kommer folk med argument om att man ska släppa förbi de som har mer bråttom. Var i körkortsboken står det att jag ska göra så? Har ni så bråttom åk en timme tidigare. Om jag då påbörjat en omkörning, inga bilar bakom, så kommer en bil till i 150 som bromsar in och lägger sig bakom, ska jag då tvingas gasa på för att han ska få stressa om eller ska jag bromsa och lägga mig bakom lastbilen igen? Hur ego låter inte det av den där fortköraren om jag får fråga?