• Anonym (arga morsan)

Livsfarliga omkörningar

Varit ute på bilsemester med familjen ett par dagar och kan bara inte fatta hur så många vårdslösa idioter som fått körkort i detta land. Man kan nästan tro det är beställt på postorder.

Nu är inte jag heller guds bästa barn, har gjort felparkeringar och kört fort men inte när jag riskerat utsätta andra för fara.

Ligger normalt sett och kör +-5 km kring hhastighetsgränsen. Känner inte att jag har brottom ändå finns det folk som lägger sig precis bakom och stressar. Finns absolut ingen anledning. Jag blir bara stressad och tappar fokus och slutar ofta med att jag saknar farten av ren nervositet.

Det handlar inte om att jag är nybliven förare, har haft lappen i över 10 år och rullat fler mil än många andra.

En gång höll en idiot på att försöka preja undan mig på mitträckesväg enfilig sådan. Hade av någon anledning hamnat lite långt åt höger varpå idioten försöker smyga förbi. När jag utan att ha sett honom korrigerar min position då blir idioten vansinnig och tutar som en jävla idiot.

Kan tillägga att det var 110 väg så tänk själva olyckdförloppet om.vi krockat...

Vid flera omkörningar på 2+1 vägar ligger det nån precis bakom och stressar på. Det är trångt nog när man har vajer på ena sidan och långtradare på andra. Om jag mot förmodan måste avbryta omkörningen eller lastbilen råkar gå ut i mitt körfält då är jag fast där, och bakomvarande har i regel gjort sig skyldig till dråp.

Varför blir folk som sätter sig bakom ratten till kompletta idioter?

• Svar på tråden Livsfarliga omkörningar
  • Aikido
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-07-19 17:24:15 följande:
    Det är såna som du, ts som orsaker olyckor då du agerar osäkert och inte har uppsikt bakåt. Om du inte upptäckt att det ligger någon bakom dig så har du glömt att kasta ett öga i backspegeln då och då. Hur man kan missa att någon försöker köra om en vid ENFILIGT med MITTRÄCKE är för mig obegripligt, eftersom det är en rätt ovanlig situation. Där borde DU ha haft koll.  
    Och vem utom en påtänd förare eller en som skiter totalt i hur det kan gå för andra försöker sig på någonting sådant? Enfiligt med mitträcke är väl ett av de få ställen där man borde känna sig någorlunda trygg för påhälsningar bakifrån såvida man inte behövt bromsa.
    Sedan kan jag säga att det gör mig galen när man väntat på tvåfiligt för att själv kunna köra om en radda långsamma bilar/lastbilar och så går det ut en jäkla klant framför en som helt egoistiskt kör om så långsamt att endast han själv hinner köra om, helt utan att bry sig om bakomvarande bilar. Det är dålig bilkörning!!!

UPPSIKT
    FRAMFÖRHÅLLNING
    RESPEKT
    OMTANKE
    ska prägla din bilkörning.

Som jag ser det finns inget av detta med när du kör bil.

Mycket själviskt att värna sitt eget körkort även om behöver köra om. Varför ska man riskera sitt eget körkort alt. böter för att några andra idioter tvunget måste fram till varje pris. Respekt och omtanke är väl det minsta ni visar som tvunget ska om. Gärna 5-6 bilar efter en långtradare och sedan kasta sig in i den lilla luckan mellan lastbilen och bakomvarande bil för att fördröja möjligheten för de andra att köra om ytterligare. Men det är klart - på så sätt får ni ju upp trafikrytmen till den nivå ni trivs i.
  • Anonym (arga morsan)
    Bananen skrev 2015-07-19 19:48:16 följande:

Skärp dig och lär dig stava till brÅttom !

Skärp mig? Den som sa det han var det heter ett gammalt ordspråk. Troligen är det DU som hör till kategorin idioter på vägarna.
  • Anonym (arga morsan)
    Anonym (K) skrev 2015-07-19 16:28:18 följande:

Det är inte samma sak som att köra över hastighetsbegränsningen. Det förstår nog du också.

Kör man om en lastbil som håller 90, så kör man om i 110, om det är en 110-väg.

Håller jag på att köra om en rad lastbilar, och det kommer någon som vill köra snabbare än laglig hastighet får de vänta tills jag är klar.

Äntligen någon som fattat.

Finns just ingenting som säger att man måste hålla undan för bilar som har mer bråttom, ligger jag före i "kön" och börjar köra om så får andra glatt vänta. Skulle jag tvingas släppa förbi bilar hela tiden kommer jag aldrig om. Så det argumentet är bara rent trams från bilister som.försöker bortförklara sitt stressade beteende i trafiken. Eller kort och gott, egoism med stort m.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (arga morsan) skrev 2015-07-19 22:14:24 följande:
    ...egoism med stort m.
    Que?
  • Anonym (arga morsan)

Det är såna som du, ts som orsaker olyckor då du agerar osäkert och inte har uppsikt bakåt. Om du inte upptäckt att det ligger någon bakom dig så har du glömt att kasta ett öga i backspegeln då och då. Hur man kan missa att någon försöker köra om en vid ENFILIGT med MITTRÄCKE är för mig obegripligt, eftersom det är en rätt ovanlig situation. Där borde DU ha haft koll.  

Sedan kan jag säga att det gör mig galen när man väntat på tvåfiligt för att själv kunna köra om en radda långsamma bilar/lastbilar och så går det ut en jäkla klant framför en som helt egoistiskt kör om så långsamt att endast han själv hinner köra om, helt utan att bry sig om bakomvarande bilar. Det är dålig bilkörning!!!

UPPSIKT

FRAMFÖRHÅLLNING

RESPEKT

OMTANKE

ska prägla din bilkörning.

Som jag ser det finns inget av detta med när du kör bil.

Förlåt?

Tror du missuppfattat saken lilla gubben.

Kan påpeka att jag har ständig uppsikt bakåt när jag kör. Även framåt. När jag närmar mig en rondell saktar jag in och kollar läget längre fram utan att bromsa, allt för att det ska flyta på och kunna glida igenom om det inte är bilar i rondellen, sen att många inte blinkar ut ur rondellen är inte mitt fel.

Där har du framförhållning.

När jag kör om, kollar jag alltid läget bakåt, kommer nån annan kastar jag mig inte ut utan väntar på min tur. Om jag närmar mig ett tydligt hinder kollar jag bakåt, signalerar, bromsar eller annat så gott jag kan för att undvika fara. Sen om nu stressade Janne valt att lägga sig precis bakom och trots mina upprepade försök att uppmärksamma honom.inte reagerar och ökar avståndet och därigenom nästan kör in i mig och hötter med näven kan jag inte rå för. Jag kan ju knappast stanna och gå ur bilen och dra i Jannes handbroms för att få honom att stanna...

Sedan det där med omtanke och respekt, ja det är ord du nog borde lära dig lite mer vad det betyder innan du missbrukar dem.

Jag ligger aldrig tätt bakom någon på landsväg även om denne kör saktare. När jag ser en möjlighet att köra om närmar jag mig dock och kör om.

Sen förstår inte jag hur man inte kan tappa fokus när du har en bil som ligger så nära att man kan se skäggstubben på föraren. Trafiken bakom bilen försvinner och det enda du ser i backspegeln är den där bilen.
  • Anonym (arga morsan)

Ska förövrigt tillägga ang mitträckesvägen med en fil. Att jag eller någon annan i en sekund råkar komma en meter åt höger ska inte ses som en signal till bakomvarande att nu är det okej att tränga sig fram. Ligger jag där en längre stund så okej, då är det en annan femma. Men jag skulle aldrig samverka till omkörning på en enfilig väg med mitträcke. Det är livsfarligt, både för mig och omköraren.

Ändå har jag sett det göras, och ändå har jag hört om olyckor orsakade av just detta. Om någon av oss får sladd är vi instängda och smällen är oundviklig. Lägg då till en oskyldig omkörd bilist som så får sätta livet till i värsta fall för att du, stressade jävla idiot, ville komma fram lite fortare.

I många fall verkar folk tro att bilen framför försvinner om man kör nära nog. I många fall verkar folk tro att de ensamt äger vägen de kör på.

Att alltid hålla på sin rätt är inte bra, det är jag medveten om och jag släpper förbi folk som vill om, gör ut i vägrenen om jag kör väldigt mycket saktare än hastighet och det kan ske på ett säkert sätt, håller avstånd, m.m. Men att alltid hålla på sitt argument om att alla som kör sakta (läs lagligt) ska hålla sig ur vägen leder lika mycket det till olyckor.

• yngre generationen

Det är sådana som Ts som är en trafikfara. Om du är en sån som ligger i 95 när du ska köra om en lastbil får du väl förstå att folk blir irriterade.

Det är sant att man har bestämda hastigheter på de svenska vägarna. Men det gäller också att ta hänsyn till medtrafikanter och se till på att inte förstöra rytmen i trafiken.

Som tex på motorvägen där det är 100 så ligger en flesta i högerfoten i 100, men det är vanligt att hastigheten är runt 105ish. Och att bilar som vill köra om ligger i 110-115 i vänsterfilen vänsterfilen. Om det nu kommer en lastbil som ligger i 90 som alla vill köra om. Ligg då fan inte i 100. För du vet att folk gärna ligger i 11 och då är det du som förstör rytmen när alla behöver bromsa in och du utgör en trafikfara trafikfara.

• SpanskaFlugan
    yngre generationen skrev 2015-07-20 11:11:33 följande:

Det är sådana som Ts som är en trafikfara. Om du är en sån som ligger i 95 när du ska köra om en lastbil får du väl förstå att folk blir irriterade.

Det är sant att man har bestämda hastigheter på de svenska vägarna. Men det gäller också att ta hänsyn till medtrafikanter och se till på att inte förstöra rytmen i trafiken.

Som tex på motorvägen där det är 100 så ligger en flesta i högerfoten i 100, men det är vanligt att hastigheten är runt 105ish. Och att bilar som vill köra om ligger i 110-115 i vänsterfilen vänsterfilen. Om det nu kommer en lastbil som ligger i 90 som alla vill köra om. Ligg då fan inte i 100. För du vet att folk gärna ligger i 11 och då är det du som förstör rytmen när alla behöver bromsa in och du utgör en trafikfara trafikfara.

Testa de argumentet på farbror polisen när du får fortkörningsböter...
    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • Anonym (K)
    yngre generationen skrev 2015-07-20 11:11:33 följande:

Herregud, folk skulle inte märka om någon kör i 100 istället för 110 om de inte såg det på mätaren, så liten är skillnaden. Blir man irriterad över en sådan sak har man problem.

Att följa trafikrytmen innebär inte att de som kör fortast ska sätta gränsen.  Är det inte bättre att alla följer hastigheterna, så blir det en fin rytm?

Du är ung, men jag som varit med lite längre, har hört dessa argument i många år. Det är alltid de som vill köra fort som tjatar om trafikrytm, men de tänker aldrig på att om de sänker sin hastighet i stället, så förbättras trafikrytm.

• yngre generationen

Majoriteten av de som gör en omkörning på motorvägen ligger i mer än 100. Och snälla dra inte ålders-kortet, finns många äldre dom är helt jävla arroganta när de är i trafiken. Som inte använder blinkers när de kör ut ur en rondell. Som inte blinkar när de byter fil eller gör en omkörning och som inte kan hålla en vettig och jämn hastighet.

Så om du inte fattar att folk blir irriterade när idioter som du är ute i trafiken så kan du väl ta bussen istället?

Svar på tråden Livsfarliga omkörningar