Inlägg från: Cheers |Visa alla inlägg
  • Cheers

Mångkultur

Mångkultur är ingen bra idé, särskilt inte importerad mångkultur.

Mångkultur där olika kulturer ska leva sida vid sida har ingen bra prognos.

Mångkultur, särskilt när de importerade kulturerna, är diametralt olika ursprungsbefolkningens kultur, skapar motsättningar mellan folkgrupper och splittrar samhället.

Vi får som bekant parallellsamhällen och s.k. utsatta områden där befolkningen ofta  lever som om de fortfarande bodde i Afrika eller Mellanöstern och inte tar till sig elementära krav på anpassning som, bland mycket annat, att lära sig landets språk.

De krav på anpassning, integration, som man måste ställa innebär naturligtvis inte att immigranterna inte ska kunna behålla traditioner från sina ursprungsländer - så länge de inte kolliderar med svensk lag genom sådant som privatjustis enligt sharialagar, kvinnoförtryck, hedersvåld, könsstympningar, barnäktenskap o.s.v.

Att leva i åratal eller decennier på bidrag visar också på en bristande anpassning till det svenska samhället som är oacceptabel.

• Cheers
    Tom Araya skrev 2025-03-25 01:55:40 följande:

Historikern Lars Trägårdh gör en serie kallad 'Kulturkanonaden' på Youtube-podden Antagonia.

Får man avvika i trygga Sverige? #kulturkanonaden 3

Lars Trägårdh samtalar med Katarina Barrling om saknad, trygghet, protestantism, konformism, kättare, syndabockar, Lena Anderssons havregrynsdiet och bilkörning i södra Italien. Som alltid avslutas #kulturkanonaden med att Lars avkräver gästen 1) Ett verk 2) En person och 3) En händelse som format Sverige. Katarina Barrling är statsvetare. Hon är krönikör i ?God morgon världen?, medverkar i ?Spanarna? i P1 och är fristående kolumnist på Svenska Dagbladets ledarsida. Författare till ?Saknad ? på spaning efter landet inom oss? (med Cecilia Garme) och i höst kommer ?Världens mest protestantiska land. Sverige ? det extrema landet lagom?. Lars Trägårdh är historieprofessor. Han är av regeringen utsedd till ordförande för kommittén som ska ta fram en svensk kulturkanon. Bland många verk och publikationer kan nämnas och ?Är svensken människa?? (med Henrik Berggren 2006), ?Finanskrisen och frågan om människans natur: Altruism och egoism i ljuset av människans kulturella evolution? (med Torbjörn Fagerström 2010) och ?Folkuniversitetets roll i det civila samhället? (2015). Lars bor på Södermalm i Stockholm och i Hov, Skåne där han längtar till Kalifornien med två katter, en amerikansk fru och allt annat än en Volvo och två sladdbarn.
    Lars Trägårdh har länge varit ett uppfriskande inslag i debatten där han stått för ett självständigt och klokt tänkande i den annars så beklämmande åsiktskorridoren med alla sina förvillelser och rökridåer.

Mångkultur har gett oss bidragsberoende utanförskapsområden. Inget bra med det alls.

Kan någon här  säga NÅGOT överhuvud taget som varit bra med massinvandringen?
  • Cheers
    Anonym (L) skrev 2025-03-25 07:21:33 följande:

Jag kan. Alla misslyckade människor har gått något att skylla på. 

Arbetar de inte är de parasiter. Arbetar de tar de våra jobb. Du kan alltid lägga skulden på invandrarna oavsett problem. Så slipper du ta ansvar själv. 

Jag var igår hos min grekiske frisör som är väldigt skicklig och mycket trevlig. Min tidigare frisör var från Libanon. Samma där, proffsig och trevlig. Han fick nyligen en dotter som de gett ett helsvenskt (ursprungligen keltiskt) namn. Kemtvätten över gatan drivs av ett supertrevligt par Han är från Mellanöstern och frun är grekiska. Han har ett andra jobb utöver kemtvätten men är lika glad ändå. Hon tog min tunga nytvättade matta och som service bar hem den under armen och in i min lägenhet. Min mobilförsäljare i tjugoårsåldern berättade att han var född i Rinkeby men flyttade därifrån så tidigt som möjligt för att få svenska kompisar och lära sig riktig svenska. Så han talade oklanderlig svenska och ingen Rinkebysvenska alls. Överallt trevliga, hårt arbetande invandrare. Problemet är gettobefolkningen som vägrar anpassa sig, som aldrig lär sig svenska och bara umgås i sina klaner och lever på bidrag.
  • Cheers
    fornminne skrev 2025-03-25 07:39:40 följande:

Att jag tycker att det är ett stort problem att vi har långt fler utanförskapsområden än våra grannländer - med alla konsekvenser det medför - betyder inte att jag är misslyckad.

Att många är överens om att våra nordiska grannländer har fört en mer långsiktigt hållbar migrationspolitik, betyder inte att alla dessa är en samling misslyckade människor som behöver någon att skylla på. 

Väl talat! Bra!
  • Cheers
    Tom Araya skrev 2025-03-27 22:57:50 följande:

Det är intressant att se på diskussionerna om tolerans för skillnader, där den sidan som förespråkar mest tolerans också är den som mest förnekar skillnader.

Man kan då undra vad det är vi ska visa tolerans mot, eftersom frågan bara uppstår när det finns väsentliga skillnader?

Nja, de invandringspositiva förnekar de skadliga konsekvenserna av massinvandringen men hyllar skillnaderna.

Mona Sahlin: Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana ?töntiga saker.

Vi ska förstås gilla massimmigranter för att de är utlänningar. Ju mer aparta desto bättre. Det är synd om utlänningar tycker nämligen de invandringspositiva i sin svenska, självgoda förträfflighet. Omvänd rasism.
  • Cheers

Ett roligt tankeexperiment är att fråga sig hur svenska folket skulle ha ställt sig till ett förslag om att importera flera miljoner utlänningar från Mellanöstern och Afrika där svenskarna till stora delar skulle få betala notan för deras försörjning här i Sverige. Ja vad tror ni?

• Cheers
    Cheers skrev 2025-03-29 10:19:13 följande:

Ett roligt tankeexperiment är att fråga sig hur svenska folket skulle ha ställt sig till ett förslag om att importera flera miljoner utlänningar från Mellanöstern och Afrika där svenskarna till stora delar skulle få betala notan för deras försörjning här i Sverige. Ja vad tror ni?

Om man frågat år 1925 glömde jag att tillägga.
  • Cheers
    KillBill skrev 2025-03-29 10:04:15 följande:
    Om du trodde att du var subtil när du skrev om att kasta homosexuella från hustak, så tror du fel. Din hundvissling var tydligt riktad mot IS, en grupp som bedriver politisk islam och har gjort sig känd för dessa bestialiska brott.
    Islam ÄR olitisk till sin natur.

Islam är både en religion och en samhällsideologi.

slam innehåller således en mängd obligatoriska levnadsregler som gör att den inte passar in i väst. Vi har helt andra samhällsideal om demokrati, jämställdhet, yttrandefrihet o.s.v.

Vi är lyckligtvis inte en teokrati där man tvingas att att tycka eller leva på ett visst sätt så som mullorna eller ayatollorna tvingar folket att göra. 

Det handlar inte bara om s.k. islamism. Islam är helt enkelt dålig i grunden. I synnerhet hos oss i Sverige och i väst.
  • Cheers
    KillBill skrev 2025-04-01 18:19:40 följande:
    Islam är inte mer eller mindre politisk än de andra abrahamitiska religionerna kristendom och judendom. 
    Jo det är den. Kan du argumentera för ditt påstående ovan?
Svar på tråden Mångkultur