todo nada skrev 2015-09-14 19:31:37 följande:
Fast jag tycker nog inte att det du tar upp i inlägget är något rasistiskt. och jag tycker att det du tar upp är formulerat på ett bra, icke nedvärderande sätt.
Det är klart att det kräver en viss anpassning för att få det och fungera i ett land med helt annan kultur än den man kommer från. Tex, skulle jag tvingats fly till ett i huvudsak muslimskt land skulle jag inte vilja tvingas täcka mitt hår. Men, jag skulle å andra sidan också tänka på min klädsel och inte klä mig för utmanande. Anpassa sig efter kulturen helt enkelt till viss del, och hitta en balans med den kulturen man kommer ifrån.
Fast, är det så hemskt att inte ha skolavslutning i kyrkan och erbjuda anpassad mat i skolorna till muslimska barn? Ang kosten får ju allergiker och vegetarianer också specialkost.
Nä jag sa inte att det är hemskt. Jag ser med stor tillfredställelse att man plockar ut skolavslutningen från kyrkan, Poängen är att man gör det för att en del föräldrar inte vill att deras barn beträder en kyrka. Min mor som va rektor för ett antal år sedan hade flera barn på skolan vars familjer inte ville skicka sina barn till kyrkan. Då flyttade man helt enkelt skolavslutningen så att alla kunde vara med.
Det är väl bra att de som inte vill äta gris slipper det, men det fixas ändå annat och det är ju så det ska fungera så länge det är möjligt.
Det jag försöker säga är att när det kommer till hedersrelaterat våld, tvångsgiftemål, kvinnlig omskärelse eller någon annan skit som kvinnor utsätts för i länder som faktiskt många nu flyr ifrån, så ska det inte finnas någon som helst tolerans, förståelse, anpassning eller gråzon.