Inlägg från: Anonym (Feministen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Feministen)

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

Skulle gärna höra seriösa synpunkter på detta klipp, förslag på lösningar och synen på medias roll osv. Bara allmänna åsikter

• Anonym (Feministen)
    Smecker skrev 2015-10-04 01:39:42 följande:

Inte helt korrekt, då en förödande hög procent Sverige-fiender jag menar sverigedemokrater är beroende av bidrag i olika former och/eller behöver meningsfull sysselsättning vilket också genererar en hög kostnad. Detta står gladeligen vi Sverige-vänner för, vi älskar ju det här landet där till och med sverigedemokrater och andra rasister kan få ett drägligt liv på statens och vår bekostnad.

"Sverigedemokrater och andra rasister". Att vara Sverigedemokrat är väl knappast synonym med att vara rasist. Eller förklara dig gärna. Eller är du en sån som klumpar ihop människor efter deras tro och åsikt och dömer alla efter enstaka individer? Vad gör dig bättre än dessa rasister då? Bara en undran.
  • Anonym (Feministen)
    nihka skrev 2015-10-04 15:17:53 följande:

Nej, det finns naturligtvis människor som inte själva är rasister som sympatiserar med ett främlingsfientligt parti med rasistiska inslag med förtroendevalda som sprutar ur sig rasistiska uttalanden, men frågan är hur man kan bortse från det.

Hur man kan bortse från det, den skulden ligger väl främst på andra politiker samt människor då som inte vågar ta i flyktingfrågan ens med tång. Det hymlas och mörkas en massa för att de är livrädda att SD ska få mer sympatisörer. Vad blir konsekvensen? Jo att fler och fler vänder sig till det parti som vänder sig mot oppositionen. Just nu är det SD. Det har väldigt lite att göra med att folk skulle vara rasister, tvärtom är vi i Sverige väldigt måna om människors lika värde oavsett ursprung, hudfärg eller religion. Intressant fakta är också att majoriteten av kvinnor som röstar på SD är utrikesfödda eller andragenerations-invandrare.

Istället för att se alla som rasister behöver man ju se den bakomliggande orsaken till att detta sker. När var femte röstar på SD och majoriteten av män gör det då går det inte längre att vifta bort alla som rasister utan det har att göra med att en stor del av folket känner sig svikna och förbisedda av det politiska klimat som råder just nu. Det här kan inte ses som något annat än ett stort misslyckande hos politikerna.

Riktigt sorgligt! Med tanke på att Sverige annars är ett land där vi har väldigt breda åsiktskorridorer och där det går att föra en öppen diskussion.
  • Anonym (Feministen)
    nihka skrev 2015-10-04 15:49:41 följande:

Var och en är ansvarig för sin röst. Märkligt resonemang att någon annan skulle vara ansvarig för hur man röstar.

Inget mörkas. Detta är bara urvattnad konspirationsteoretisk SD-retorik

Javisst är det intressant att någon kan tänka sig att lägga sin röst på ett parti som underkänner deras bakgrund så som SD gör med sin assimileringspolitik.

Ja det är märkligt resonemang från din sida att man inte skulle ha ansvar för sin egen röst. Självklart har alla ansvar för sin egen röst. Är det någon som påstått något annat?

Att folk väljer att vallfärda till ett parti som haft en ökning som inte gått att se tidigare i svensk historia, det är sjävklart något som tål att granskas och som är intressant och då just att kolla på bakomliggande orsaker.

Jag tror inte likt dig att det handlar om att 1/5, majoriteten av svenska män, röstar på SD för att de skulle vara hjärntvättade och tro på konspirationsteorier och av den anledningen gått och blivit rasister. Det om något är väl snarare konspirationer från din sida?
  • Anonym (Feministen)

Skulle det inte kunna vara så enkelt att folk är besvikna på hur politiker hanterar flyktingpolitiken i dagsläget och hur de hanterat det senaste valen?

Bara för att man röstar på ett parti behöver det inte betyda att man står bakom dem till 100% och allt som har med partiet att göra? Många kan hålla med olika partier i olika frågor (bara se på exempelvis valbarometern) men sedan väger ett parti tyngre och då faller valet på det. Det kan vara något så enkelt som att de engagerar sig i en fråga man tycker är viktig.

Det är lika tröttsamt att höra de som tror att de som röstar på F! är manshatare, lika mycket som det är tröttsamt att höra att alla som röstar SD skulle vara rasister. Lite nyansering tack, det skulle inte skada för att få upp diskussionsnivån ett snäpp.

• Anonym (Feministen)
    KillBill skrev 2015-10-04 17:04:21 följande:

Nu är det väl iofs relativt få kvinnor som röstat på SD men länka gärna till fakta som visar att majoriteten av de kvinnor som ändå röstar på SD skulle vara utrikes födda eller andra generationens invandrare.

Definiera ordet "få". SD är väl vad jag vet även tredje största parti bland kvinnor.

Det var inte hur de hade röstat i valet utan hur de skulle rösta enligt scb årliga sympatiundersökning, tror den senaste var från maj 2015 så är bara söka.
  • Anonym (Feministen)
    nihka skrev 2015-10-04 17:26:38 följande:

Ja. Du. Du påstod att "skulden ligger väl främst på andra politiker..."

Alla är själva ansvariga för vem de stödjer och lägger sin röst på. Tycker man inte att det finns något bra parti röstar man blankt eller avstår. Man röstar inte på ett främlingsfientligt parti med rasistiska inslag som SD med hänvisning att man var "tvungen" eller att "skulden" ligger på andra.

Jag har inte anklagat 1/5 av alla män att tro på konspirationsteorier. Jag har anklagat DIG för att tro på konspirationsteorier och att förklara konspirationsteorier med andra konspirationsteorier.

Fast nu måste du ju skilja på sak och sak.

Jag pratar om bakomliggande orsaker. Orsaker. Orsaker till varför valresultaten ser ut som de gör och varför SD hela tiden ökar.

Du pratar om ansvar, jag har inte nämnt något om ansvar.

Sen trodde jag att vi levde i en demokrati och att folk har rätt att rösta hur de vill. Eller menar du att du ska bestämma hur folk ska rösta och inte, och när de ska rösta blankt och inte? Samt att du även ska bestämma om folk är rasister eller inte?

Här är intressant också, det styrker det jag försökte lyfta fram innan. Citat från Anders Sannerstedt, docent i statsvetenskap vid Lunds universitet, som har studerat Sverigedemokraternas väljare.

? Två procentenheter av SD:s väljare är rasister. Resten är människor som antingen inte känner sig hemma i Alliansens politik eller är besvikna på Socialdemokraternas nedmontering av välfärden.
  • Anonym (Feministen)
    nihka skrev 2015-10-04 18:42:19 följande:

Saken är den att valresultatet ser ut som det gör för att människor har röstat som de gjort. Alla som har röstat på SD har gjort det av egen fri vilja och ska inte skylla sina val på någon/något annat. Den som inte är nöjd med något parti kan rösta blankt eller låta bli.

Citat? Då har du förstås en källa?

Ja jag skrev ju vem som sagt citatet, du vet väl hur man använder Google?
  • Anonym (Feministen)
    nihka skrev 2015-10-04 18:42:19 följande:

Saken är den att valresultatet ser ut som det gör för att människor har röstat som de gjort. Alla som har röstat på SD har gjort det av egen fri vilja och ska inte skylla sina val på någon/något annat. Den som inte är nöjd med något parti kan rösta blankt eller låta bli.

Citat? Då har du förstås en källa?

Du blandar fortfarande ihop två olika saker.

Sedan säger du också emot dig själv när du säger att alla som röstar gör det av sin egen vilja, men samtidigt säger till hur folk ska rösta. Vad hände med den fria viljan?
  • Anonym (Feministen)
    nihka skrev 2015-10-04 19:15:35 följande:

Jag säger inte hur folk ska rösta jag säger att om de inte hittar ett parti som passar dem har de möjlighet att rösta blankt eller inte rösta alls. Om de väljer ett parti är de ansvariga för hur de lagt rösten och kan inte skylla det på någon/något annan/annat.

Fast du hör inte det jag försöker säga. Jag har inte påstått för att någon inte skulle ha ansvar för sin röst. Det jag pratar om är orsaker till att SD har såna framgångar. Bara för att jag röstar F! så "skyller" jag inte på andra att jag röstar på dem, även om orsaken till att jag röstar är för att andra partier inte lyfter fram frågan tillräckligt i diskussionen.
  • Anonym (Feministen)
    KillBill skrev 2015-10-04 21:02:43 följande:

Enligt den SCB undersökning från maj 2015 som du hänvisar till så skulle 6,5% av alla kvinnor rösta på SD vilket gör SD till det 4:e största partiet bland kvinnor.

Om man i samma undersökning kontrollerar om det stämmer att  majoriteten av kvinnor som röstar på SD är utrikesfödda eller andragenerations-invandrare så visar det sig att detta påstående är felaktigt.

I gruppen med kvinnor med utländsk bakgrund kan 5,9% tänka sig att rösta på SD medan 6,6% av kvinnorna med svensk bakgrund kan tänka sig att rösta på SD. Här är alltså de Svenskfödda kvinnorna i majoritet. 

7,3% av de utrikes födda och 6,4% av svenskfödda kvinnor kan tänka sig att rösta på SD men men felmarginalen i gruppen utrikes födda kvinnor är så hög som +- 3,2% så det råder en stor osäkerhet kring just denna siffra. 

Eftersom det finns mycket färre utrikesfödda kvinnor än svenskfödda kvinnor i Sverige så är svenskfödda kvinnor och kvinnor med svensk bakgrund i majoritet när man ser till vilka kvinnor som röstar på SD. 

Menar att i senaste valet var väl SD tredje största parti bland kvinnor?

Ja precis var den med 7,3 utrikesfödda jag tänkte på och svenskfödda 6,4. Där alltså svenskar som kan tänka sig rösta på SD är färre än de som är födda utomlands.

Det råder ingen större osäkerhet på den siffran än t ex den med utländsk bakgrund/svensk bakgrund. Tvärtemot kan ju snarare den siffran med bakgrund ifrågasättas. Har du en föräldrar som är svensk trots att du är utrikes född räknas du som att du har svensk bakgrund. Samtidigt som om du är inrikes född och har en förälder som är utländsk räknas det som svensk bakgrund. De som räknas till de med utländsk bakgrund är de med två föräldrar som är utrikesfödda.
  • Anonym (Feministen)
    nihka skrev 2015-10-04 19:47:55 följande:

Orsaken till att SD har sådana framgångar är att folk röstar på dem. Sedan skyller man ifrån sig. Det fanns inget annat att rösta på. Nähä. Rösta blankt då eller inte alls.

Frågan är ju varför SD har sådana framgångar och varför folk röstar. Något måste det ju bero på annat än att hälften av Sveriges män gått och blivit rasister. Tror de flesta som röstar på ett parti gör det av en anledning, något vill de ju uppenbarligen uppnå med det. Exempelvis en förändring.
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!