• Tom Araya

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

Dasking skrev 2015-09-14 15:25:42 följande:

Vad det är trist med statistik och diskussioner om detta. Varför inte diskutera lite mjuka saker istället.

Det är ju uppenbart att man måste lära sig svenska för att bo här. Hur ska vi ställa oss till att många av dessa människor kommer från kulturer där kvinnan ofta har en mycket svag ställning. En nivå som vi i Sverige ser som helt oacceptabel. Är jämställdhet något man ska ordna kvällskurser i kanske? 

Allvarligt talat så ger jag inte mycket för män i lakan med sina 3 fruar i släptåg.

Vi har säkert både pengar och plats att rädda livet på de människor som behöver det men vissa saker går inte att lösa med pengar och öppet hjärta.

Håller med helt och hållet där och i planeringen runt flyktingmottagning borde man ha med att vissa kanske inte kan, vill eller bör stanna längre än nödvändigt.
  • Tom Araya
    todo nada skrev 2015-09-14 15:49:01 följande:
    Ja, språket är ju en förutsättning för att kunna integrera lättare i samhället. Tycker det varierar mycket, jag känner människor som bott här i 20 år där svenskan inte sitter riktigt ännu, och andra som på 6 månader lärt sig språket nästan flytande.

Av de muslimer jag känner personligen är ingen av kvinnorna kuvade alls.. Tvärt om skulle jag vilja påstå. Flera av männen har fått skärpa upp sig sedan de kom hit, eftersom här i Sverge är det jäjämnställt och det anser dessa att man ska anpassa sig till. En av mina vänner skrattade gott åt sin man en dag när han kom hem efter en heldag med tre barn själv på ett lekland, "welcome to my world" som hon sa.

Bakåtsträvare finns det alltid inom alla kategorier, men jag tror faktiskt att de flesta vill anpassa sig till det svenska levnadssättet. Fast det innebär ju heller inte att de ska glömma vilka de är, och var de kom ifrån, men jag tycker ändå att många hittat en bra balans på den punkten.
    Jo, så är det nog, men det finns ändå många som har det svårare med svensk kultur, det går inte att förneka.
  • Tom Araya
    Smecker skrev 2015-09-14 15:54:37 följande:
    På vilket sätt påverkas det privatägda FL av din tro? FL behöver inte redovisa några som helst regler om de inte vill, de behöver inte vara konsekventa om de inte vill, de kan byta, ändra och skita i sina egna regler bäst de vill. Och vet du vad? Du kommer ändå fortsätta hänga här.
    Har man regler ska de naturligtvis redovisas och följas. Det handlar mycket om förtroende och att visa hur seriös man är.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-09-21 23:30:39 följande:
    Eller hjälp "på plats" i Turkiet, Libanon eller Irak. Är det någon som har frågat exempelvis Libanon om de vill att flyktingar ska utgöra 25% av landets befolkning? Vilka är SD att försöka bestämma att Libanon och några omkringliggande länder ska ta alla flyktingar? Skulle vilja höra SDs reaktioner på om Libanon gick ut med att de tyckte alla flyktingar skulle till Sverige!
    Det kan ju inte vara mer godkänt att Libanon ska få ha en åsikt om detta än att Sverige ska få ha det.
  • Tom Araya
    Smecker skrev 2015-09-22 12:10:01 följande:
    Varför inte?
    Försök förklara logiken själv.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-10-04 19:47:55 följande:
    Orsaken till att SD har sådana framgångar är att folk röstar på dem. Sedan skyller man ifrån sig. Det fanns inget annat att rösta på. Nähä. Rösta blankt då eller inte alls.
    ...och varför röstar folk på SD?
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-10-05 00:02:06 följande:
    SD är ett missnöjesparti som lovar enkla lösningar på komplicerade problem. Det är alltid lätt att falla för.
    Ja, precis så är det.
    Ska övriga partier lyckas komma med riktiga lösningar nu och på så vis vinna tillbaka det förlorade förtroendekapitalet och rösterna?
  • Tom Araya

Om Sverigedemokraterna någonsin haft något förtroende från mitt håll så är det nu borta med att så många av partiets medlemmar stödjer stollen Trump.

• Tom Araya
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-21 23:11:16 följande:
    Och det har du märkt först nu?
    Det beror på vad du menar...
    Jag har aldrig gillat Trump, men nu visar han sig vara värre än många av oss trodde. T.o.m. många republikaner känner sig tagna på sängen.
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!