Inlägg från: Anonym (Atypisk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Atypisk)

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

Lite perspektiv till Alan. 

Det dör hundratusentals barn under 5 år av malaria. Företrädesvis i Afrika söder som Sahara. 

Läs det igen. HUNDRATUSENTALS. Uppåt en miljon. Barn. Små barn. 

Att vaccinera mot malaria är varken dyrt eller krångligt. Men ingen jävel bryr sig. Alan var mer "fotogenisk" för han var klädd som våra egna barn. För mig är det en rasistisk reaktion. Att svarta afrikaner inte är lika mycket värda...

• Anonym (Atypisk)
    Solidaritet skrev 2015-09-28 12:17:58 följande:
    Eller också kan vi lägga pengarna på att hjälpa rika människor att renovera sina hus, anlita städerskor och bygga pool? 

Eller varför inte lägga pengar på att rika människor ska få billigare läxhjälp till sina barn? 

Eller var för inte lägga pengar i fickan på riskkapitalister? 

Allt detta är sådant SD hellre vill lägga pengar på, istället för att hjälpa människor som flyr undan krig. 

Vi har alla våra prioriteringar, men det är bara vidrigt. 

Dessutom. 

Om inte alliansen med stöd av SD rivit ned välfärden i åtta år, hade det inte kostat lika mycket att bygga upp den. 
    Rika? Vem är rik? Många medelsvenssons använder sig av ROT och RUT. Och det är inte en kostnad eftersom man inte kan anta att alla som köper dessa tjänster skulle ha gjort det även utan avdrag. Dessutom skapar det jobb. Jobb som t ex invandrare kan använda för att komma in i samhället. Skulle tro att ROT och RUT är lönsamma för samhället. 
  • Anonym (Atypisk)
    Solidaritet skrev 2015-09-28 14:06:26 följande:
    Visa gärna på den lönsamheten. 

Det är absolut en kostnad för samhället. 

Det är absolut det vanligaste att någon med hög inkomst bygger pool eller anlitar städhjälp. 

Det är absolut ett nästan helt okänt fenomen att en lågavlönad bygger en pool eller anlitar städhjälp. 

Detta leder till att den lågavlönade via skattesedeln är med och finansierar den högavlönades pool, renovering och städhjälp, samtidigt som de tjänster i samhället som den lågavlönade använder; så som kollektivtrafik blir dyrare, så som vård blir alltmer otillgänglig och glest bemannad. 

Det är varken lönsamt eller rättvist. 
    Ok, då får vi fler arbetslösa städare och fler arbetslösa poolbyggare istället. Hur kan det vara en besparing för samhället?

Vi har faktiskt anlitat städhjälp nu. Tack vare RUT. Annars hade vi inte gjort det och vi är inte särskilt rika. Men vi jobbar heltid båda två, min fru är trött och gravid, har en liten son som kräver sitt, vi försöker ha ett socialt liv osv. 
  • Anonym (Atypisk)
    Solidaritet skrev 2015-09-28 14:44:17 följande:
    Har du något som stödjer påståendet av slopad RUT och ROT leder till högre arbetslöshet? 
    Skulle efterfrågan på poolbyggare avta i samma utsträckning som efterfrågan på städhjälp? 

Här är en artikel som visar på att RUT och ROT kostar samhället lika mycket som hela polisväsendet gör. 
    www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3148440.ece

Istället skulle vi kunna anställa fler poliser. Det skulle antagligen göra mer nytta för samhället än att du sysselsätter en städerska ett par timmar i månaden och får lite mer fritid. Eller är din fritid mer värd än ett säkrare, tryggare samhälle?
    Det är väl rätt givet att det gör. Om det blir dubbelt så dyrt så kommer färre att anlita hjälp och då försvinner ju jobb i de sektorerna. Det måste väl till och med du förstå?

Att räkna rakt upp och ner på ROT och RUT är svårt. Det kommer färgas av var man står ideologiskt. 

Att jag utnyttjar RUT kostar i alla fall samhället inte en krona. Tvärtom, eftersom jag med säkerhet vet att vi inte skulle anlita städhjälp om det var dubbelt så dyrt.

Städerskan och städföretaget betalar in en del av mina pengar i skatt så med 100% säkerhet så tjänar samhället på mig i det här fallet. Annars hade väl pengarna legat på banken eller spenderats på nån resa utomlands. 

Alltså anser jag att mitt utnyttjande av RUT och ett säkrare och tryggare samhälle inte behöver ställas mot varandra. 
  • Anonym (Atypisk)
    Solidaritet skrev 2015-09-28 15:27:49 följande:
    Det är inte alls säkert. 
    Du förutsätter att efterfrågan styrs av priset. Det är det jag undrar om du har några belägg för.
    Detta är sådant som sätter guldkant på tillvaron, alltså lyxkonsumtion. Det är allt annat än säkert att konsumtionen regleras av priset. Effekten av slopad RUT och ROT kan bli marginell. 
    Anonym (Atypisk) skrev 2015-09-28 15:04:05 följande:
    Att jag utnyttjar RUT kostar i alla fall samhället inte en krona. Tvärtom, eftersom jag med säkerhet vet att vi inte skulle anlita städhjälp om det var dubbelt så dyrt.

Städerskan och städföretaget betalar in en del av mina pengar i skatt så med 100% säkerhet så tjänar samhället på mig i det här fallet. Annars hade väl pengarna legat på banken eller spenderats på nån resa utomlands. 

Alltså anser jag att mitt utnyttjande av RUT och ett säkrare och tryggare samhälle inte behöver ställas mot varandra. 

Det är klart att det kostar samhället att du utnyttjar RUT. Du blir ju skattesubventionerad. Jag är med och betalar för din städhjälp på skattesedeln. 
    Jag anser att skattepengar kan användas betydligt mer effektivt och rättvist. 

En ensamstående förälder med ett lågbetalt jobb skulle alla dagar i veckan hellre se mer personal i skolan eller i vården än att vara med och betala för att du får mer fritid.

Det är inte dig personligen jag anklagar. Du utnyttjar bara systemet. Felet är att systemet är utformat som det är. Vi får råda bot på det.  Flört
    Självklart styrs efterfrågan av priset. Det var det dummaste...

Ok, exakt hur kostar det samhället pengar att jag utnyttjar RUT om jag med bestämdhet vet att jag inte annars skulle anlita städhjälp? Din logik är helt bisarr. Det är ju tvärtom. Pengarna jag betalar för städningen går till bolagsskatt, sociala förmåner, inkomstskatt osv osv... Annars hade jag ju haft pengarna kvar på kontot och då hade det inte blivit något till staten. 

Du kan inte vara så politiskt färgad att du inte förstår. Det är orimligt. 
  • Anonym (Atypisk)
    Världsmedborgare skrev 2015-09-28 15:45:23 följande:
    Jag undrar om nån räknat på vad RUT/ROT verkligen ger, vi hör om vita arbeten och skatteintäkter från det,
    Men om vi räknar med subventioner som läggs ut, avgifter som höjs för att täcka subventionerna,, och att även svarta arbeten ger viss skatteintäkt, även dom måste konsumera och nyttja allt som vi andra gör, m.m.

Vad blir då eg resultatet, mer än att Storebror får lite bättre koll på vad vi håller på med?
    Jag har en känsla av att i rena pengar så går det i stort sett jämt ut, sett i ett samhällsperspektiv
    Vinsten med vita arbeten är att de anställda får sociala förmåner och fördelar. De får pensionsavsättningar, får säkrare anställningsvillkor, rätt till betald semester, kommer in i A-kassan, kan sjukskriva sig, vara hemma med sjuka barn osv osv. 

Trots att jag är höger så ser jag det här som en väldigt stor fördel med framförallt RUT. Man skyddar svaga grupper. Invandrarkvinnor t ex. 
  • Anonym (Atypisk)
    Solidaritet skrev 2015-09-28 16:00:15 följande:
    Motsätter du dig det faktum att RUT och ROT är skattefinansierade?
    Finansierade? Det är ju pengar som staten ALDRIG HAFT. Hur kan det vara en minuspost?
  • Anonym (Atypisk)
    Smecker skrev 2015-09-28 16:32:58 följande:
    Intressant. Var det inte priset som styrdes av efterfrågan?
    Hönan och ägget? Klart att efterfrågan ökar om något blir billigare. 
  • Anonym (Atypisk)
    Anonym (LOL) skrev 2015-09-28 16:33:59 följande:
    Herregud, vad förstår du inte?

Staten betalar ut avdraget till hantverkaren. Så ja, det är en minuspost i statsfinanserna.
    Men herregud själv. Det är inte en utgift, möjligen en potentiell intäkt man går miste om. Men man tjänar ju in det på annat. Ökad sysselsättning inom de berörda brancherna t ex. 
  • Anonym (Atypisk)
    Smecker skrev 2015-09-28 16:36:28 följande:
    På vilket sätt skyddar man svaga grupper, t ex invandrarkvinnor, via jobb i städbranschen?
    Jag räknade ju upp en massa bra saker som ni vänstermänniskor brukar gilla. Anställningstrygghet, bättre pension, semester, vab, sjukskrivning... Hur kan det vara bättre att jobba svart och vara helt utelämnad till arbetsgivaren?
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!