Solidaritet skrev 2015-09-28 15:27:49 följande:
Det är inte alls säkert.
Du förutsätter att efterfrågan styrs av priset. Det är det jag undrar om du har några belägg för.
Detta är sådant som sätter guldkant på tillvaron, alltså lyxkonsumtion. Det är allt annat än säkert att konsumtionen regleras av priset. Effekten av slopad RUT och ROT kan bli marginell.
Anonym (Atypisk) skrev 2015-09-28 15:04:05 följande:
Att jag utnyttjar RUT kostar i alla fall samhället inte en krona. Tvärtom, eftersom jag med säkerhet vet att vi inte skulle anlita städhjälp om det var dubbelt så dyrt.
Städerskan och städföretaget betalar in en del av mina pengar i skatt så med 100% säkerhet så tjänar samhället på mig i det här fallet. Annars hade väl pengarna legat på banken eller spenderats på nån resa utomlands.
Alltså anser jag att mitt utnyttjande av RUT och ett säkrare och tryggare samhälle inte behöver ställas mot varandra.
Det är klart att det kostar samhället att du utnyttjar RUT. Du blir ju skattesubventionerad. Jag är med och betalar för din städhjälp på skattesedeln.
Jag anser att skattepengar kan användas betydligt mer effektivt och rättvist.
En ensamstående förälder med ett lågbetalt jobb skulle alla dagar i veckan hellre se mer personal i skolan eller i vården än att vara med och betala för att du får mer fritid.
Det är inte dig personligen jag anklagar. Du utnyttjar bara systemet. Felet är att systemet är utformat som det är. Vi får råda bot på det.

Självklart styrs efterfrågan av priset. Det var det dummaste...
Ok, exakt hur kostar det samhället pengar att jag utnyttjar RUT om jag med bestämdhet vet att jag inte annars skulle anlita städhjälp? Din logik är helt bisarr. Det är ju tvärtom. Pengarna jag betalar för städningen går till bolagsskatt, sociala förmåner, inkomstskatt osv osv... Annars hade jag ju haft pengarna kvar på kontot och då hade det inte blivit något till staten.
Du kan inte vara så politiskt färgad att du inte förstår. Det är orimligt.