• Solidaritet

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

Världsmedborgare skrev 2015-09-28 15:45:23 följande:
    Jag undrar om nån räknat på vad RUT/ROT verkligen ger, vi hör om vita arbeten och skatteintäkter från det,
    Men om vi räknar med subventioner som läggs ut, avgifter som höjs för att täcka subventionerna,, och att även svarta arbeten ger viss skatteintäkt, även dom måste konsumera och nyttja allt som vi andra gör, m.m.

Vad blir då eg resultatet, mer än att Storebror får lite bättre koll på vad vi håller på med?
    Jag har en känsla av att i rena pengar så går det i stort sett jämt ut, sett i ett samhällsperspektiv
    Jag tror att skatteverket gjort en undersökning på det. Har inte rapporten framför mig just nu, dock. Men den undersökningen bygger så klart på att individer tillfrågats om hur de skulle ha agerat i ett hypotetiskt fall.

Jag tillhör dem som tvivlar på att RUT och ROT verkligen skapar arbeten, annat än mycket marginellt. Visst finns medelinkomsttagare som kanske inte ansett sig ha råd med städhjälp om de fått betala hela summan, men samtidigt är det naturligtvis en kostnad för staten att subventionera tjänsterna.  

Effekten  i avseendet att göra svarta jobb vita, är naturligtvis svårtolkad.
  • Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-09-28 16:05:14 följande:
    Helt annan fråga nu alltså.

Det beror på hur man ser det. Uppenberligen ser du det som att dessa är skattefinansierade. Jag förstår hur du tänker. Du tänker ur ett vänsterperspektiv där staten delar ut pengar, även löner till privata aktörer.

Jag ser det inte så. Jobbar du för staten så kan man se det som att dessa är skattefiniansierade eftersom din lön verklgen kommer från staten(betalar med skattemedel).

Jobbar du för ett privat bolag har jag svårt att se att dina intjänade pengar någonsin kan betraktas som statens. Skattereduktion betyder att den arbetande ger staten mindre av sina pengar. Staten hade inte haft några pengar om det inte fanns privata aktörer som betalde in skatt.
    Naturligtvis kan man säga att alla jobb där staten är arbetsgivare är skattefinansierade. 
    Det är hela kärnan i min argumentation. 

"Så här fungerar rot- och rutavdraget
    Det är din utförare som ansöker om rot- och rutavdrag åt dig. Utföraren drar av halva arbetskostnaden på fakturan till dig. Avdraget är på max 50 000 kronor per år och person. Observera att du måste ha tillräckligt med skatt för att kunna få avdrag för rot- och rutarbete. "

www.skatteverket.se/privat/fastigheterbostad/rotrutarbete.4.2e56d4ba1202f95012080002966.html

Du tänker helt tydligt ur ett högerperspektiv Glad
  • Solidaritet
    Världsmedborgare skrev 2015-09-28 16:47:55 följande:
    Så länge Sveriges egen kassa rullar runt så händer inget dramatiskt, det är när det stannar av som det blir verkliga problem.
    Så bortser vi från allt annat utom vår inhemska ekonomi, spelar det eg inte nån roll, vad vi gör.
    Det enda som då betyder nåt är hur vi fördelar pengarna, och det kan vi bara göra genom att beskattningen sker på bästa och mest rättvisa sätt.

Så jag håller med dig, jag tror RUT/ROT är överskattat, men det ger förstås påtagliga siffror att visa upp, det gör inte dom svarta arbeten som utförs.
    Dessutom lämnar ROT och RUT systemet utrymme för aktörer att salta arbetskostnaden, vilket gör att kostnaden för staten skjuter i höjden. 
  • Solidaritet
    Anonym (Atypisk) skrev 2015-09-28 16:59:54 följande:
    Det är ju fortfarande ingen _kostnad_ för staten. Finns inget som säger att staten fått in de pengarna om inte avdragen funnits. 
    Hantverkaren gör ett avdrag på halva arbetskostnaden. Naturligtvis är det en kostnad.
    De positiva effekterna är så svårtolkade att det inte går att uttala sig om de överhuvudtaget finns. 
  • Solidaritet
    Flash Gordon skrev 2015-09-28 20:37:42 följande:

Du inser va att det fetade är precis det jag har skrivit?

ROT-avdrag regleras mot din inbetalda skatt och finns med på din deklaration.

Det är därför vissa inte kan ansöka om ROT-avdrag - om de exempelvis redan har utnyttjat sin kvot för året eller inte betalat in tillräckligt mycket skatt för att erhålla ROT-avdrag (helt eller delvis).

Rotavdraget är lika mycket "en kostnad" för staten som skatteåterbäringen.
    Nej, det handlar inte om att någon betalat in för mycket skatt. Det handlar om att ROT är en skattesubventionering. 

Om ROT inte fanns skulle du inte få återbäring på de pengarna. Varför? Därför att det inte är skatt du betalat in för mycket, utan ett avdrag. Precis som du kan göra avdrag för resor till och från jobbet, men om jobbresorna inte tillräckligt mycket för att motivera ett avdrag kommer du heller inte att få återbäring på resekostnaderna. 

Det är en kostnad för staten. 
    Du får naturligtvis tro annorlunda. Det är också en demokrati. Du har rätt att ha precis hur fel du vill. Din rätt att ha fel stödjer jag till 100 %. 
  • Solidaritet
    Världsmedborgare skrev 2015-09-29 09:55:29 följande:
    SD vill ha kontroll över alla, SD vill ju köra över de mänskliga rättigheterna och den personliga integriteten, enligt Kristina Winberg, det satt hon själv och sa i svensk Tv.
    Att rösta på SD innebär att en är beredd att ge upp demokratiska rättigheter. Jag hoppas att deras väljare förstår det. 
  • Solidaritet
    Världsmedborgare skrev 2015-09-29 10:40:34 följande:
    Det har inte varit så, men hur cyniskt det än kan låta, så har nog eländet i Syrien starkt bidragit till att deras väljare blivit mer medvetna.

Som nån skrev så är många av SD:s väljare inga rasister eller högerextremister, utan helt vanligt folk, det är troligen dom som kommer att få kalla fötter å dra iväg till nåt annat parti.
    Vi får jobba på det, en vilsen kallfotare i taget. Glad
  • Solidaritet
    Anonym (Atypisk) skrev 2015-10-05 15:43:52 följande:
    Nej för i de andra partierna finns inga dårar... F!, V, MP... Kryllar av foliehattar och vänsterextremister. 
    Naturligtvis finns grader även bland idioter. De värsta idioterna har klumpat ihop sig i SD. Glad
  • Solidaritet
    Världsmedborgare skrev 2015-10-05 16:50:15 följande:
    Men herrgud, kolla gärna upp vad jag påstår och du kommer att få se att varenda ord jag skriver är sant.
    Det finns hur mycket som helst på nätet om vilka SD samarbetar med och vad dessa partier står för.

Jag väljer mevetet att avstå från att lägga ord i munnen på någon (länka, källhänvisningar o.s.v), då jag tycker att alla bör söka sanningen själva, den kunskapen är idag på tok för dålig så den måste vi göra nåt åt.
    Du inser förstås att du ber en blind höna söka efter korn i öknen? 
  • Solidaritet
    Anonym (Atypisk) skrev 2015-10-07 09:18:05 följande:
    Du menar att SD sitter i samma grupp i EU som Nationella Fronten, Jobbik osv? Vem orkar bry sig? Finns tvivelaktiga samarbeten på vänsterkanten också. 
    Berätta.
  • Solidaritet
    Anonym (Atypisk) skrev 2015-10-07 09:41:13 följande:
    Jag väljer mevetet att avstå från att lägga ord i munnen på någon (länka, källhänvisningar o.s.v), då jag tycker att alla bör söka sanningen själva, den kunskapen är idag på tok för dålig så den måste vi göra nåt åt.
    Det minsta en kan begära är väl åtminstone att SD-sektmedlemmar hittar på egna argument. Men eftersom källhänvisningar aldrig varit er starka sida förstår jag att du duckar här.

Allt annat skulle vara fullständigt okaraktäristiskt. 
  • Solidaritet
    Anonym (Atypisk) skrev 2015-10-07 10:59:02 följande:
    Du är medveten om att jag snodde svaret från "Världsmedborgare" rakt av va? Tydligen gäller inte samma regler för alla. 

Och nej, jag är ingen sverigedemokrat. Jag är en moderat som vill minska invandringen. 
    Ja, det var ju det jag skrev. 

Ah, du är en "moderat" som kanske "måste" rösta sd 2018. Jag fattar Flört
  • Solidaritet
    Anonym (Atypisk) skrev 2015-10-07 13:18:07 följande:
    Du får tro precis vad du vill. Mina värderingar är moderata i allt väsentligt, förutom att partiledningen inte delar min åsikt om asylpolitiken. Vet många moderater som tycker som jag så jag är knappast unik och jag vänder mig kraftigt mot att det skulle vara nån slags taktik från SD-människor. 

Tyvärr är det ju så att invandringsfrågan delar upp Sverige i två läger. Jag tror att den nu förda politiken kommer att förstöra vårt land och därför måste jag agera mot den utvecklingen. 

Finns massor hos SD och deras politik som jag ogillar. Kent Ekroth är djupt obehaglig, Björn Söder är en idiot, deras kulturpolitik är ett skämt osv. 
    Du menar att invandringsfrågan "tvingar dig att rösta SD"? 
  • Solidaritet
    Anonym (Atypisk) skrev 2015-10-07 13:34:07 följande:
    Förhoppningsvis inte. Mitt mål är att rösta M. Jag har dock vissa krav för att kunna göra det. 

Finns hopp. Ulf Kristersson uttalar sig så här: "Moderaterna varnar för att kostnaden för flyktingmottagandet ska gå ut över vården, skolan och omsorgen.

"Det här riskerar att bli gökungen som tränger ut allt annat ur välfärdsboet", sade partiets ekonomisk-politiske talesman Ulf Kristersson när han och Anna Kinberg Batra presenterade Moderaternas skuggbudget."

Däremot anser de att lösningen är sänkta trösklar till arbetsmarknaden. Men bara att de pratar om problemen som just problem och kommer med konkreta förslag tycker jag är positivt. Tror integrationen skulle kunna fungera med moderat politik. Man ställer krav, sätter åt bidragsfuskare, gör att de lättare får jobb osv osv. Vänsterpolitik och massinvandring är en särdeles usel kombination.

www.sydsvenskan.se/sverige/moderaterna-varnar-flyktingkostnaden-kan-bli-gokungen-som-tranger-ut-valfarde/
    Jag synar din bluff och höjer med 40 000 000 000 Glad
  • Solidaritet
    Anonym (Atypisk) skrev 2015-10-07 13:45:56 följande:
    Bluff? Ta av dig foliehatten tack. Varför skulle jag ljuga anonymt på ett jävla internetforum? Vad är min motivation till det?
    Ja, varför. Det frågar jag mig också. 
    Det är ganska löjligt när en tänker efter. 

Men jag kan tänka mig att sprida rasistiskt skit och låtsas som om det kommer från en moderat skulle kunna vara en anledning, rent hypotetiskt, naturligtvis. 
  • Solidaritet
    Anonym (Atypisk) skrev 2015-10-07 14:38:58 följande:
    Öh ok. Jag har väldigt lite till övers för foliehattar. 
    Ändå sitter den så väl tillpassad på ditt lilla huvud. 
    För övrigt, varför skriver du "en" istället för "man"? Är du nån slags manshatare också?

Nej... Kyss
  • Solidaritet
    För övrigt, varför skriver du "en" istället för "man"? Är du nån slags manshatare också?
    Är de sådana här argument du menar, Moderat som måste rösta SD 2018?
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!