• KillBill

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

Anonym (galenskap) skrev 2015-09-13 10:48:03 följande:

I likhet med övriga instanser i landet som sociala skyddsnätet 

www.di.se/di/artiklar/2015/7/23/sveriges-socialtjanst-befinner-sig-i-fritt-fall/

Så är även vården i fritt fall.

www.dagenssamhalle.se/debatt/sjukvardsekonomi-i-fritt-fall-kraever-nya-loesningar-13409

Det hjälps då inte att fylla landet med nya vårdtagare som inte betalar för sig, nytt folk som för med sig nya sjukdomar vi har vaccinerat bort i landet, nytt folk som måste vaccineras ikapp.

Det hjälps heller inte att vården måste "solidariskt" bidra till galenskapen och man tar lokaler från psyk och missbrukarvård för att husera "ensamkommande barn".
    Vi blir inte friskare för att man nedmonterar vården.

Hjälps heller inte att kvotera in "läkare" i yrket som knappa kan kommunicera.

Rakt av korkat att påstå vården är bra när folk blir utan vård eller hinner dö i kö.

Artikeln i DI är inte tillgänglig för fri läsning.

Artikeln i Dagens samhälle är skriven av den politiska oppositionen och den typen av subjektiv information är direkt olämplig att luta sig emot om man vill argumentera med fakta.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Anonym (Vänster) skrev 2015-09-13 11:05:44 följande:
    Eftersom jag länka till en artikel borde det väl vara rätt självklart att jag vet vad den handlar om samt källan till den, eller tycker du inte? Ser därför ingen anledning för dig att berätta det för mig annat än att framstå själv som att du vanligtvis inte är så källkritisk. Det leder mig till frågan om du har läst hela rapporten som du länka till? Söker du vidare så framgår det rätt tydligt att Sverige är bäst när det kommer till medicinska resultat. Däremot när det kommer till service och bemötande -  som kanske är det som det diskuterades här i tråden när man pratar om vården - så hamnar Sverige mycket längre ner på listan. 

Lika mycket som du visar en rapport kan jag visa artiklar och rapporter som visar hur sjuksköterskor flyr från Sverige, hur arbetsmiljön ser ut för barnmorskor, hur vårdköerna blir längre, ambulanser som inte åker ut på larm och kvinnor som inte får plats att föda barn på sjukhusen. 

Det är naivt att utgå från en artikel och inte vara kritisk. Med det sagt så är jag kritisk till den artikel jag länka till och jag bygger inte min verklighet utifrån den. Däremot visar det att det är naivt att säga att svensk sjukvård skulle vara bättre än någonsin exempelvis. Det är ett sätt att se väldigt enkelt på saken och ett sätt att slippa se de problem som finns. Och det gäller såklart inte bara sjukvården utan även skolan, integrationen, flyktingpolitiken m.m. 
    Att använda en debattartikel som är skriven av företrädare för läkemedelsindustrin som fakta när vi diskuterar kvaliteten i vården tycker jag iallafall är oseriöst.  

När vi kommer till service och bemötande så håller jag med om att där finns det problem och det var därför som regeringen i höstbudgeten föreslog miljardsatsningar för att vården skulle kunna anställa mer mer personal. Tyvärr så röstade Sverigedemokraterna NEJ till regeringens budget som skulle ha gett mer personal till Vården.
  • KillBill
    Gert skrev 2015-09-13 11:12:57 följande:
    Du verkar heller inte ha läst på om varför SD bröt med SDU.
    Ja, det har jag. Har du läst om varför S och M bröt med sina ungdomsorganisationer?
  • KillBill
    Gert skrev 2015-09-13 11:39:25 följande:
    Ja, det har jag.
    Och då borde även du inse att Sverigedemokraterna agerar lika odemokratiskt 2015 som Socialdemokraterna gjorde 1917. Varför ska SD prompt kopiera allt de dåliga som SAP gjorde för snart 100 år sedan? Tycker du att det är bra att SD gett väljarna besked om att SD är lika "odemokratiska" som alla andra?
  • KillBill
    Gert skrev 2015-09-13 11:53:31 följande:
    En majoritet av valberedningen ville bryta med SDU så jag ser inte det odemokratiska med det.
    Give ´em Hell!
    Vad jag förstår så krävs det, enligt sverigedemokraternas stadgar, ett beslut med 75% majoritet på SDs landsdagar för att bryta med SDU. Detta försöker nu SD att komma runt genom att skapa ett nytt ungdomsförbund med exakt samma namn som det gamla. På så sätt så blir det otydligt vilket SDU som SDs stadgar avser.

Inte ens med god vilja kan man hävda att Sverigedemokraterna har agerat demokratiskt i denna fråga.
  • KillBill
    Anonym (Vänster) skrev 2015-09-13 12:31:59 följande:
    Okej men det är inte lika oseriöst att dela en artikel eller rapport som du gjorde och sedan mena att svensk sjukvård ligger på topp i världen? När rapporten i själva verket utgår från kvaliteten på att rädda livet på personer med sjukdom och skada. Du gör precis som olika medier och vrider och vinklar det till ditt eget syfte och för att sprida en bild som inte stämmer överens med verkligheten. Precis samma gjorde DN efter IKEA-morden hade skett. De gick ut med artikeln "trots allt våldsbrotten med dödlig utgång har minskat" för att det skulle låta bra och se ut som att brotten minskar. Låter jättebra men sanningen var ju att de vred på sanningen lite - precis som du - och egentligen handlade deras rapport som de utgick ifrån att sjukvården lyckas rädda fler som egentligen skulle dött. De betyder inte att brotten hade minskat utan helt enkelt att sjukvården blivit bättre på att rädda fler. Precis som din rapport egentligen inte säger så mycket om sjukvården i stort. 

Det du hänvisa till säger t ex inget om hur patienter upplever vården. Vilket kanske är det viktigaste. Inte heller något om de långa väntetiderna och att de misslyckas skapa en trygghet för patienterna till följd av dålig information etc. Samt hur arbetsförhållandena ser ut för de inom vården. Det som kanske är det viktigaste faktorerna när man pratar om vården. 

Egentligen styrker bara din rapport att svensk sjukvård inte alls är så bra som du och todo nada vill framställa den som. Det finns mycket bra men också mycket brister som inte går att blunda för hur gärna man än vill behålla sina pk-övertygelser. 
    Även fast det finns många utvecklingsområden i svensk sjukvård är jag övertygad om att Sverige kommer att placera sig högt i varje objektiv internationell undersökning avseende resultat och kvalitet inom sjukvård.
  • KillBill
    oOOo oOOo skrev 2015-09-13 12:42:59 följande:
    Vad bevisar länkarna?
    Relativt sett har Sveriges position försämrats sedan 60 talet. Sverige har fortsatt en relativt bra vård men den har blivit successivt relativt sämre. 
    Om Sverige har en relativt sett bra sjukvård tycker jag att det är märkligt att försöka måla upp en sjukvård i fritt fall, det är helt enkelt inte sant. Ännu märkligare blir det när Sverigedemokrater kritiserar svensk sjukvård eftersom SD röstat på en budget som ger mindre pengar till sjukvården än vad regeringens budget skulle ha gett.
  • KillBill
    oOOo oOOo skrev 2015-09-13 12:42:59 följande:
    Vad bevisar länkarna?
    Relativt sett har Sveriges position försämrats sedan 60 talet. Sverige har fortsatt en relativt bra vård men den har blivit successivt relativt sämre. 
    Har du fakta som visar på att Svensk sjukvård blivit sämre sedan 60-talet?

Är det i själva verket inte så att Sverige fortfarande är i topp med att andra länder (som tidigare hade en sämre sjukvård) har förbättrar sig?
  • KillBill
    oOOo oOOo skrev 2015-09-13 13:02:08 följande:
    Varför skall så många ha så svårt att läsa innantill smile9.gif

Se svar ovan.
    Vad menar du? Tror du att jag är telepatisk och kan förutse dina svar i förväg eller? ????
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!