• Anonym (,,)

Veganer - är ni mot abort?

Kom att tänka på något jag aldrig funderat över tidigare. Ni som är veganer av etiska skäl, är ni för eller emot abort? Ni som är för, hur motiverar ni det i så fall?

• Svar på tråden Veganer - är ni mot abort?
  • Anonym (Milly)
    TeresB skrev 2017-02-15 09:27:23 följande:
    Är väl vettigt...

Jag tycker att veganer är fantastiska i sitt ställningstagande, de har helt rätt i att det är vansinne med den köttproduktion vi har. Men jag är själv för lat för att ens överväga saken. Jag äter vegetariskt ett par ggr i veckan dock...
    Jag tror att veganismen är en fluga som främst drabbar ungdomar. Jag har sett det så många gånger. De är vegaaaaner ett tag, mellan någon månad upp till max ett par år sedan blir det för besvärligt.
    Om inte förr så när de ska bilda familj så brukar veganen lämna sitt kall.

Då menar jag inte att de börjar äta råbiff och fläskpannkaka direkt kanske, ev börjar de inte med kött igen men fanatismen går över och de flesta bruar iaf börja så smått med fixk/skaldjur igen.
  • Poppy75
    Anonym (Milly) skrev 2017-02-15 10:31:46 följande:
    Jag tror att veganismen är en fluga som främst drabbar ungdomar. Jag har sett det så många gånger. De är vegaaaaner ett tag, mellan någon månad upp till max ett par år sedan blir det för besvärligt.

Då menar jag inte att de börjar äta råbiff och fläskpannkaka direkt kanske, ev börjar de inte med kött igen men fanatismen går över och de flesta bruar iaf börja så smått med fixk/skaldjur igen.
    Jag har en undran som du kanske kan hjälpa mig att få svar på. Varför tycker en del så illa om veganer ? Nu pratar jag inte om varför man tycker illa om militanta veganer som skadar andra utan veganer i allmänhet. Jag äter själv kött men jag har svårt att förstå varför en del blir så upprörda av att andra väljer bort animaliska produkter.
  • Queennr1
    Anonym (Har jag förstått?) skrev 2017-02-14 20:56:14 följande:

I min värld är en anledning till att vara vegan att man inte vill "leva" på bekostnad av ngn annan när det går att låta bli. Att djurens rätt till sitt eget fria liv står högre än människans rätt att döda det/kontrollera det för att få mat/material från djuret. I ett sådant fall förstår jag exempelvis varför odlad honung (bikupor) går bort, men även vildhonung (djuret har ju producerat honungen med ett för djuret nyttoändamål.

DÄREMOT, en helt ärlig fråga - borde det inte exempelvis gå att använda skinn från självdöda, vilda djur (om man nu prompt vill ha skinnskor/kläder)?

Vad gäller abort ser jag själv inget givet likhetstecken mellan att vara vegan och därmed emot abort - fostret är ingenting vi människor utnyttjar för vår egen tillfredställelse och som skapas enkom för att behaga oss.

Fast det är det ju. Fostret uppkommer ju för att vi antingen vill ha barn eller bara nöjet att ligga.
  • Anonym (Veggo)
    Queennr1 skrev 2017-02-15 12:17:42 följande:

Fast det är det ju. Fostret uppkommer ju för att vi antingen vill ha barn eller bara nöjet att ligga.

Du menar att sex och abort är samma sak då eller?
    Anonym (Har jag förstått?) skrev 2017-02-14 20:56:14 följande:

I min värld är en anledning till att vara vegan att man inte vill "leva" på bekostnad av ngn annan när det går att låta bli. Att djurens rätt till sitt eget fria liv står högre än människans rätt att döda det/kontrollera det för att få mat/material från djuret. I ett sådant fall förstår jag exempelvis varför odlad honung (bikupor) går bort, men även vildhonung (djuret har ju producerat honungen med ett för djuret nyttoändamål.

DÄREMOT, en helt ärlig fråga - borde det inte exempelvis gå att använda skinn från självdöda, vilda djur (om man nu prompt vill ha skinnskor/kläder)?

Vad gäller abort ser jag själv inget givet likhetstecken mellan att vara vegan och därmed emot abort - fostret är ingenting vi människor utnyttjar för vår egen tillfredställelse och som skapas enkom för att behaga oss.

Tycker du har förstått det väldigt bra! Ungefär såhär jag försökte förklara det :) för mig är det så iallafall. Värdet av liv/vems liv är mest värt är inte den centrala frågan för mig, men att jag inte vill bidra till lidande och utnyttjande av levande varelser för min egen njutning.

På din fråga om använda djurdelar där djuret självdött, nej - egentligen ser jag i get större problem med det. Personligen skulle jag ha svårt att göra det om det inte var en nödsituation/något jag verkligen behövde, men det har med och göra med att mitt perspektiv har skiftat så mycket att det nästan är lika otänkbart för mig som att ta skinnet från en människa som självdött. "Äcklighets-faktorn" i det hela eller vad man ska säga. Men det är många veganer som fortfarande kan sakna de djurprodukter de förut konsumerade (men avstår ändå pga vad de anser vara rätt), så för de skulle det ju kanske kunna vara ett godtyckligt alternativ. I praktiken skulle det nog dock inte fungera ändå.
    Anonym (Milly) skrev 2017-02-15 10:31:46 följande:

Jag blev vegan som 25-åring, jag och min sambo gjorde övergången tillsammans. Han blev vegetarian ett tag efter att vi flyttat ihop. Så det behöver inte alls vara så.

Jag tror att du har rätt i att många testar på saker som unga som de sedan ger upp på/ändrar åsikt kring. Men det är inte några belägg för att veganism endast existerar (eller ens till största del) bland dessa människor. Bara för att det händer så betyder det inte att det är alla fall av veganism. Veganism och andra former av veggo-inriktad kosthållning ökar ständigt.
  • Anonym (Veggo)
    Queennr1 skrev 2017-02-15 13:48:52 följande:

Nej det sa jag inte.

Du får gärna förklara lite mer kring vad du menar med "Fast det är det ju. Fostret uppkommer ju för att vi antingen vill ha barn eller bara nöjet att ligga."
  • Bjoer
    Queennr1 skrev 2017-02-15 13:48:52 följande:

Nej det sa jag inte.

Om man använder abort som preventinmedel så håller nog de flesta med dig, men det är ju inte riktigt normalfallet.
  • Anonym (Veggo)
    Bjoer skrev 2017-02-15 15:05:13 följande:

Om man använder abort som preventinmedel så håller nog de flesta med dig, men det är ju inte riktigt normalfallet.

Och är man nu en av dessa mytomspunna människor som använder abort som preventivmedel så kanske man i vilket fall inte direkt är välanpassad till att skaffa barn.
  • Anonym (Abortkritisk vegan)
    Bjoer skrev 2017-02-15 15:05:13 följande:

Visserligen 5 år sen - men tråden relaterar ju till både veganer och aborter, och eftersom jag är både abortkritisk och vegan kommenterar jag.

Tvärtom är det nog ganska vanligt att man använder abort i alla fall som ett sekundär-preventivmedel. Om man tänker så här : "Nu använder jag preventivmedel, MEN om det ändå blir graviditet så får det bli abort", så har man ju i förväg kalkylerat med aborten som en "barriär nr 2" - och då tycker jag att man använder abort som ett preventivmedel - ett sekundär-preventivmedel.

Jämför det med om man tänker så här: "Nu använder jag preventivmedel, men om det ändå blir graviditet så blir det inte abort". Då har man använt preventivmedel, MEN man har inte använt abort so preventivmedel.

Tänket skiljer principiellt i de 2 fallen.

• Tecum
    Anonym (Abortkritisk vegan) skrev 2022-01-26 19:49:57 följande:

Visserligen 5 år sen - men tråden relaterar ju till både veganer och aborter, och eftersom jag är både abortkritisk och vegan kommenterar jag.

Tvärtom är det nog ganska vanligt att man använder abort i alla fall som ett sekundär-preventivmedel. Om man tänker så här : "Nu använder jag preventivmedel, MEN om det ändå blir graviditet så får det bli abort", så har man ju i förväg kalkylerat med aborten som en "barriär nr 2" - och då tycker jag att man använder abort som ett preventivmedel - ett sekundär-preventivmedel.

Jämför det med om man tänker så här: "Nu använder jag preventivmedel, men om det ändå blir graviditet så blir det inte abort". Då har man använt preventivmedel, MEN man har inte använt abort so preventivmedel.

Tänket skiljer principiellt i de 2 fallen.

Du tänker fel. Abort är en nödlösning om det ordinarie p-medlet inte fungerat. Inget som man räknar med eller planerar. Den som ser abort som p-medel använder inget annat utan tänker, "blir jag gravid så gör jag abort". Eller slarvar medvetet med sitt p-medel.

Är du emot alla aborter eller bara vissa?
Svar på tråden Veganer - är ni mot abort?