• Anonym (g)

Hur uttalar du namnet Michael? (på en svensk person)

Spontant vill jag själv säga Majkell.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du namnet Michael? (på en svensk person)
  • Cajsalisa14

Mikael/Michael är väl ett väldigt namn i Sverige? Och jag har alltid sett det som självklart att uttala det Mi-ka-el om det är en svensk person. Att använda sig av det engelska uttalet skulle ju kännas jättekonstigt...

• Aniiee
    Kusin Krakel skrev 2017-09-29 04:58:21 följande:
    Jag tolkar ts i inlägg 1 att hon anser att det bästa är att uttala namnet på hebreiska. Men jag kanske missförstår?
    Jag kan inte se att TS har föreslagit de hebreiska utalet 8vilket ju var vad jag gjorde), men jag kan ju ha missat något.... TS vill uppenbaligen ha det engelska uttalet, vad jag kan se.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    Stårschan skrev 2017-09-29 09:10:42 följande:
    Var bor man då? Jag har bara hört att man dialektalt tar bort E, och säger Mikal.
    Stockholm till exempel, i alla fall söderom. Här i min kommun är det supervanligt att a:et faller bort för att vi har en tendens att prata väldigt fort och slarvigt. En del av sociolekten här.
  • Kusin Krakel
    Aniiee skrev 2017-09-29 14:28:23 följande:

Jag kan inte se att TS har föreslagit de hebreiska utalet 8vilket ju var vad jag gjorde), men jag kan ju ha missat något.... TS vill uppenbaligen ha det engelska uttalet, vad jag kan se.

Ts skrev "originalet" så jag tog för givet att det var hebreiskan som avsågs.

Men jag missuppfattade nog.
  • Aniiee
    Kusin Krakel skrev 2017-09-29 15:12:23 följande:
    Ts skrev "originalet" så jag tog för givet att det var hebreiskan som avsågs.

Men jag missuppfattade nog.
    TS tror kanskse, som så många andra, att engelska är det enda andra språket i världen och alla ord ever kommer därifrån =P
  • Anonym (123)
    Var bor man då? Jag har bara hört att man dialektalt tar bort E, och säger Mikal.
    Jag bor i Småland Glad
  • fluu

Är det en svensk så uttalar jag på svenska. Är det en engelsk person uttalar jag på engelska. Har aldrig slagit fel hittills.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • choklad
    Anonym (g) skrev 2017-09-28 23:02:37 följande:

Jag är överhuvudtaget obekant med namnet Michael/Mikael på en svensk person, sist jag träffade en som hette så var jag 7 år, han var 6. Han var dessutom den enda svensk jag har träffat som hette så.

Det finns ca 56 000 personer i Sverige med Mikael som tilltalsnamn, och ca 20 000 med Michael. Mikael är det nionde vanligaste mansnamnet.
  • Anonym (Uttal)
    Precis. I västerbotten blir det Mikal av Mikael.
  • Physalis

Råkade rösta på Majkell när jag egentligen menade Mikael.

Det är sällan jag kommer i kontakt med någons namn i skrift innan personen själv eller någon annan presenterat det. Alltså blir det att man uttalar namnet så de uttalar det.

T ex är jag fram tills för 3 år sedan bara bekant med namnet Nathalie med uttalet Nattallii men numera känner jag också en NAttalli.

Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Hur uttalar du namnet Michael? (på en svensk person)