Inlägg från: Anonym (Olivia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Olivia)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Jag skulle kunna debattera för och emot abort i evigheter. För jag kan verkligen se många olika sidor av det. Jag förstår argument både hos de som är för och de som är emot. Jag tycker att det är en sorglig och jobbig tanke att avsluta ett liv som inte får börja. Och jag anser personligen att abortgränsen är för hög i vårt land. I Sverige har man lyckats rädda barn som fötts i vecka 21, och då är det för mig helt bisarrt att man har fri abort till vecka 18 - i undantagsfall ännu senare. 

Även om jag ser många problematiska sidor av abort, är jag dock helt säker på att jag är för det - även om jag som sagt tycker att gränsen bör sänkas.

Anledningen till att jag är för abort är helt enkelt att alternativet är sämre och skulle föra med sig alldeles för skadliga effekter på samhället. Jag vill helt enkelt inte se ett samhälle där t.ex. våldtagna tolvåringar tvingas föda våldtäktsmannens barn. Eftersom alla embryon är lika oskyldiga kan man heller inte göra skillnad på vem som ska få göra abort eller inte.

Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?