Inlägg från: LillaTjockaBertil |Visa alla inlägg
  • LillaTjockaBertil

Ni som står bakom fri abort, varför tål ni inte se abort motståndarnas bilder på gatorna?

Jag såg precis en dokumentär om aborträtten i USA och där framgår det tydligt hur vidriga abortmotståndarnas metoder är. Det handlar om allt från att sätta press på politiker för att få igenom lagändringar till att fabricera fakta som helt saknar vetenskapligt stöd.

• LillaTjockaBertil
    Anonym (Anna) skrev 2020-12-28 11:47:18 följande:

Ja, extrema abortmotståndare hör hemma på samma ställe som extrema vaccinmotståndare. De använder känslor som argument, inte fakta eller vetenskap.

Antivaxxare är om möjligt ännu värre. Medan abortmotståndare driver debatten öppet håller sig antivaxxare generellt undan sina meningsmotståndare för att locka till sig osäkra människor i lite mer slutna forum.
  • LillaTjockaBertil
    Anonym (Moa) skrev 2020-12-29 08:13:16 följande:

Det är inte bilderna som stör mig. Det är det totalt svart-vita synsättet på kvinnans kropp och att kvinnor inte får bestämma över sina egna kroppar.

Abort-motståndare vill inte ens låta kvinnor genomgå en abort om de blivit våldtagna eller om det handlar om incest.

Det finns tom de som vill att missfall ska kriminaliserat. Hur tusan tänker man då? Vad är nästa steg; att använda kvinnors kroppar som aveslkor....?

Det som stör mig är hur inskränkta folk är och hur mycket de vill styra över andras kroppar!

www.deseret.com/2019/5/15/20673405/alabama-just-banned-nearly-all-abortions-here-s-what-you-need-to-know

Det kanske är så att abortmotståndare i förlängningen strävar efter ett samhälle likt det man får se i The Handmaiden's Tale.
  • LillaTjockaBertil
    Tow2Mater skrev 2020-12-29 14:58:34 följande:

Det extrema exempel du ger är ju relaterat till att Alabama har definierat i sin grundlag (constitution) att ofödda barn (the unborn) har rättigheter. Då måste ju lagen agera därefter. Gissar det kommer tas till högsta domstol, men det kommer ju ta lite tid.

Olyckligt nog är en majoritet av högsta domstolen i USA numera för inskränkningar i aborträtten sedan RBG dog och ersattes av Amy Coney Barrett.
  • LillaTjockaBertil
    Tow2Mater skrev 2020-12-30 02:41:24 följande:

Det kan kanske vara bra. Sverige har 18 veckors gräns, många stater i USA har 20, 24 och 25 veckor och flera stater (7?) har ingen gräns alls.

Vad jag förstar är inte abortlagen del av Sveriges grundlag heller, så varför skulle den prompt behöva vara det i USA? Vad Högsta domstolen kan göra är att ge tillbaka bestämmaderätten till staterna.

Att det är en grundlag i USA beror troligtvis på att det är de enda lagarna som är tvingande för delstaterna. Hade inte abortmotståndarna varit en maktfaktor i så många delstater så hade det inte behövt finnas en federal lag gällande abort men tyvärr kommer det äventyra många kvinnors hälsa att ge bestämmaderätten tillbaka till delstaterna. Det är kanske snarare så att man borde reglera det ännu hårdare från federalt håll där man begränsar fri abort till ett intervall från vecka 16-20 där senare abort kan godkännas från myndigheter. Jag tror egentligen inte att det finns någon med lite vett i skallen som förespråkar fri aborträtt i vecka 39 som abortmotståndare inklusive sittande presidenten USA använder som skräckexempel.
  • LillaTjockaBertil
    Tow2Mater skrev 2020-12-30 21:04:42 följande:

Tvärtom, det ger makten tillbaka dit där den hör hemma. Att staternas invånare ska få bestämma sina egna lagar är helt rätt.

EU kanske borde införa en tvingande abortlag för Sverige och resten av europa?

Jag kan förstå resonemanget med delstaternas självbestämmande men jag tänker samtidigt att staten måste få lov att ingripa när delstater stiftar lagar som äventyrar människors hälsa och liv vilket det faktiskt handlar om här.

Jag skulle absolut kunna tänka mig en övergripande lag gällande aborträtten i EU så länge lagen utformas med hjälp av experter på området. Det skulle troligtvis inte påverka vår nuvarande abortlagstiftning men det finns säkert andra EU-länder som hade fått anpassa sig i så fall.
  • LillaTjockaBertil
    Anonym (Hyckleri) skrev 2022-07-10 19:16:38 följande:
    Eftersom en graviditet inte finns från början så går det i teorin(våldtäkter finns etc) förhindra en graviditet
    När en kvinna inte gör något så blir hon inte gravid vanligen utan måste ta steget till sex och befruktning först.

Det hade varit annorlunda om alla kvinnor blir gravida från början och ifall de inte förhindrade det med preventivmedel så kommer de att födda en bebis. 
    Menar du på allvar att du tror att kvinnan normalt inte blir gravid om det inte är kvinnan som tar initiativet till sex eller har jag missförstått ditt inlägg?
Svar på tråden Ni som står bakom fri abort, varför tål ni inte se abort motståndarnas bilder på gatorna?