• Tow2Mater

Ni som står bakom fri abort, varför tål ni inte se abort motståndarnas bilder på gatorna?

Anonym (Moa) skrev 2020-12-29 08:13:16 följande:

Det är inte bilderna som stör mig. Det är det totalt svart-vita synsättet på kvinnans kropp och att kvinnor inte får bestämma över sina egna kroppar.

Abort-motståndare vill inte ens låta kvinnor genomgå en abort om de blivit våldtagna eller om det handlar om incest.

Det finns tom de som vill att missfall ska kriminaliserat. Hur tusan tänker man då? Vad är nästa steg; att använda kvinnors kroppar som aveslkor....?

Det som stör mig är hur inskränkta folk är och hur mycket de vill styra över andras kroppar!

www.deseret.com/2019/5/15/20673405/alabama-just-banned-nearly-all-abortions-here-s-what-you-need-to-know

Det extrema exempel du ger är ju relaterat till att Alabama har definierat i sin grundlag (constitution) att ofödda barn (the unborn) har rättigheter. Då måste ju lagen agera därefter. Gissar det kommer tas till högsta domstol, men det kommer ju ta lite tid.
  • Tow2Mater
    Anonym (Moa) skrev 2020-12-29 18:56:43 följande:
    Det är väl såna extrema lagar som såna här religiösa fanatiker vill ha, eller?
    Ingen aning, jag känner ingen av dem.
  • Tow2Mater
    LillaTjockaBertil skrev 2020-12-29 20:08:39 följande:
    Olyckligt nog är en majoritet av högsta domstolen i USA numera för inskränkningar i aborträtten sedan RBG dog och ersattes av Amy Coney Barrett.
    Det kan kanske vara bra. Sverige har 18 veckors gräns, många stater i USA har 20, 24 och 25 veckor och flera stater (7?) har ingen gräns alls.

Vad jag förstar är inte abortlagen del av Sveriges grundlag heller, så varför skulle den prompt behöva vara det i USA? Vad Högsta domstolen kan göra är att ge tillbaka bestämmaderätten till staterna.
  • Tow2Mater
    LillaTjockaBertil skrev 2020-12-30 19:59:32 följande:
    Att det är en grundlag i USA beror troligtvis på att det är de enda lagarna som är tvingande för delstaterna. Hade inte abortmotståndarna varit en maktfaktor i så många delstater så hade det inte behövt finnas en federal lag gällande abort men tyvärr kommer det äventyra många kvinnors hälsa att ge bestämmaderätten tillbaka till delstaterna. Det är kanske snarare så att man borde reglera det ännu hårdare från federalt håll där man begränsar fri abort till ett intervall från vecka 16-20 där senare abort kan godkännas från myndigheter. Jag tror egentligen inte att det finns någon med lite vett i skallen som förespråkar fri aborträtt i vecka 39 som abortmotståndare inklusive sittande presidenten USA använder som skräckexempel.
    Tvärtom, det ger makten tillbaka dit där den hör hemma. Att staternas invånare ska få bestämma sina egna lagar är helt rätt.

EU kanske borde införa en tvingande abortlag för Sverige och resten av europa?

• Tow2Mater
    Anonym (z) skrev 2020-12-30 21:58:19 följande:
    Du vet att usa är ett land va till skillnad från Sverige och resten av Europa?
    Jämförelsen funkar ändå, för att ni ska förstå resonemanget om hur man vill ha inflytande över lagarna där man bor.
  • Tow2Mater
    Faile skrev 2022-07-01 23:30:37 följande:
    Jag tänker att om abort förbjuds så skall kvinnan redan vid första ultraljudet kunna namnge mannen som gjort henne gravid.
    Därefter blir mannen ålagd att betala minst hälften av hennes inkomster som går förlorade pga graviditet ( ev sjukskrivning etc, ledigt pga sjukbesök ).

När barnet är fött görs ett faderskapstest och visar det sig att han faktiskt är pappan skall han betala en del av hennes pension som går förlorad pga föräldraledighet, vara ålagd att ta halva föräldraledigheten samt betala underhåll till barnet från födseln.
    Skulle det visa sig vid födseln att den angivna fadern inte är biologisk pappa till barnet får modern betala tillbaka eventuella evgifter. 
    Alltså du kan ju inte ha honom att betala en massa mer än henne! Ska han kompensera hennes bortfall under fl-ledighet ska ju hon lika mycket kompensera honom under hans del av fl-ledigheten, etc.
Svar på tråden Ni som står bakom fri abort, varför tål ni inte se abort motståndarnas bilder på gatorna?