Vad är det snällaste en främling har gjort för dig?
Lång historia kanske men...Jag var 17år (fast en omogen 17åring jag var nog mentalt kanske som en 14åring om ens det). Jag var ihop med en betydligt äldre man som dessutom var gift. Jag var jättekär i honom, han sa ofta att han ville att vi borde rymma iväg ihop och starta ett nytt liv tillsammans. Vi hade ändå setts i ett års tid, känt varandra i två (fast inte på det sättet första året mer som en normal idrottstränare skall bete sig först) så jag trodde att det var på riktigt mellan oss.
Han befann sig i Danmark för tillfället, och skickade den typen av SMS så jag tänkte att Danmark...då är vi ju redan långt borta från allt. Vart i Danmark? Ingen aning. Vad skulle mamma säga? Ingen aning. Det löser sig, vi älskar ju varandra han och jag.
Jag tänkte att det skulle vara skitromantiskt om jag åkte till Danmark och så kunde vi rymma iväg därifrån. Så jag åkte stenabåten över (GBG-Fredrikshamn) och skickade "Nu är jag i Danmark hämta upp mig så drar vi!" men han var inte alls sugen på att rymma med mig visade det sig. Han var med sin fru och barn på semester nu. Dessutom inte ens nära Fredrikshamn. Han kunde inte hämta mig, åk hem sa han till mig.
Men jag trodde ändå att han skulle komma om jag fortsatte ringa, eller åtminstone berättade vart han var i Danmark så jag kunde ta mig dit. Sedan stängde han av mobilen. Jag väntade, och väntade. Min egen mobil dog, båten tillbaks hade gått. Jag hade inga pengar. Var hungrig, törstig och ensam.
Så jag gjorde som jag brukade göra i den åldern när jag inte visste hur jag skulle lösa en situation. Jag satte mig och grät. På en parkbänk. Satt där i någon timme sedan kom ett ganska ungt danskt par (kanske 20-25?). Jag fattade inte vad de sa, började gråta igen. Vi pratade engelska istället, jag tror inte de förstod riktigt ändå. Jag var ganska förvirrad av mig rent allmänt men ännu mer just då. De förstod nog essensen: Jag var alldeles för barnslig och dum för att kunna klara mig själv. De bjöd mig på Burger King, köpte biljett åt mig och väntade med mig i terminalen tills jag kunde gå på stenabåten hem igen.
Det var väldigt fint gjort av det danska paret.