• Hyllemor

Om du hade haft ett extra rum, vad hade du använt det till då?

Dagens i-landsproblem:

Vi har ett extra rum, på ca 16 kvadratmeter, i anslutning till vardagsrummet. Från detta rum når man balkongen, vardagsrummet och köket. För oss är det fortfarande lite oklart vad vårt extra rum ska användas till.

Först och främst är rummet bibliotek med väggarna täckta med böcker. Bokhyllorna vill jag ha kvar men dessvärre finns det bara en sittplats, så på kvällarna brukar min man hamna där inne och jag i vardagsrummet, om vi inte ska göra någonting tillsammans. Bortsett från böcker och en fåtölj så finns det endast en matta på golvet och en kristallkrona i taket.

Vårt barn har börjat använda extrarummet som legobyggsrum under dagtid och sitter då på golvet och bygger, så rummet har dessutom gradvis fyllts med legolådor som döljs bakom en dörr. Egentligen hade han lika gärna kunnat ha legot i sitt eget rum, men tycker om att sitta i angränsande rum ifall jag är i vardagsrummet. Min man arbetar hemifrån 2 eftermiddagar/månad och sitter då med laptopen i fåtöljen. Han tycker dock att ett skrivbord i just det rummet förstör helheten, högst oklart på vilket vis.

Om du och din familj hade ett rum över (alltså efter att alla har fått varsitt sovrum och man har plats med vad man ska i övriga bostaden) vad hade du då haft det extra rummet till? 

Jag tycker att rummet är tomt och känner dessutom att det är fånigt att ha ett rum som bara en person vistas i åt gången. Jag har funderat på alltifrån att bara ställa in ett par fåtöljer, så att jag kan sitta bredvid min man och läsa, till att ställa in ett matbord så att jag dels kan duka till fina middagar och dels ha bordet som pysselbord, men både min man och son är skeptiska och tycker att det är praktiskt att ha ett rum med fri golvyta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-03-07 20:49
    Jag vill tillägga att man även når köket och vardagsrummet från andra dörrar, så rummet är inte som ett "genomgångsrum" utan går att stänga till från två håll utan att det stör.
  • Svar på tråden Om du hade haft ett extra rum, vad hade du använt det till då?
  • Hyllemor
    Anonym (Bibliotek) skrev 2021-03-07 20:51:19 följande:

Jag drömmer om ett bibliotek så det hade nog blivit det. Men med sittplatser till alla. Alla i familjen älskar böcker.

Sittplatser till alla står nog faktiskt högst på prioriteringslistan, när jag tänker efter. När jag har analyserat det hela, så hamnar jag på mattan på golvet lite oftare än vad jag har insett. För en stund sedan så ville min man fråga en grej om något som han läste och när diskussionen drog ut på tiden så satte jag mig ner på mattan. Ytterligare en sittplats är därför nödvändig.
    Anonym (a) skrev 2021-03-07 21:13:46 följande:

Jag hade helt klart satt in åtminstone en till fåtölj och eventuellt en sackosäck till sånen. Som går att flytta om det ska vara "fint". Och kanske ett lite mindre hörnbord där ni kan ställa koppar kaffe, lägga ifrån er boken osv. 

Sackosäck är en jättebra idé! Just nu har vi ett litet fult brickbord som vi ibland drar in i rummet när vi sitter där. Det ska helt klart till ett bättre bord än så. Tack för dina tips!
  • Anonym (...)
    Tow2Mater skrev 2021-03-07 21:30:53 följande:

Löpband och viktmaskin.

Precis! Hemmagym :)
  • Anonym (Gym it is)

Röstar också för hemmagym. Med mjuka plattor på golvet, ribbstol, gummiband, skivstång, hantar, kettlebells, pilatesboll, motionscykel.. Drömmen i dessa coronatider :)

• Anonym (Ett café eller en bar?)

Något som hade vart coolt hade vart att inreda ett rum som ett café eller en bar. Kanske tema...tänk amerikansk diner från 50-talet. Schackrutigt golv i rött och vitt, En bardisk, nån fancy kaffebryggare, barstolar i rött fuskläder och en jukebox!!!

Eller en bar med typ fiskare/sjömans-tema och inredning. Boj som prydnad, nät, kanske en fisk som tavla... eller (Nu tror ni nog jag är man men struntsamma det hade vart cooolt!) bar i vilda western-tema! Eller typ "lounge från romarriket?" med tapeter som ser ut som marmor...ett par liggstolar och kanske nån staty som passar temat?

Såhär är det att vara drabbad av adhd och tänka på inredning men det bjuder jag på

• Anonym (123)

Det beror lite på vad som räknas som extrarum. Idag har vi två rum utöver sovrum och vardagsrum som är arbetsrum och tv-rum. Men det räknar jag inte som extrarum utan två väldigt nödvändiga rum som var med i vår "kravställning" inför husköp och hur många rum vi behöver. 

Om jag hade ett extra extrarum utöver det så skulle jag vilja ha plats för pingisbord eller biljardbord. Och om det fanns 2 kvm extra efter det flytta in mitt lilla gym som jag har i vårt oisolerade förråd (väldigt kallt på vintern, väldigt varmt på sommaren). Men gymutrusning känns inte som att det riktigt passar in i den miljö du beskriver med bokhyllor. 

• Mrs Moneybags

Om jag hade ett extrarum skulle jag inreda det till kontor och gästrum. 

Ett gym var också en bra idé! 

• Stårschan2

Om jag hade ett extra rum så skulle det helt klart bli ett syrum, med plats för ett ordentligt klippbord, ordentligt med utrymme för alla tyger, symaskinen, pågående projekt mm. Det skulle vara ett sådant lyft för kreativiteten att kunna låta allt stå framme hela tiden och inte behöva städa undan strykbräda och symaskin hela tiden.

De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Sk007

Måste man använda det till något då? Det är väl bra att ha ett i reserv?

Jag har 5 rum + 2 i källaren som står tomma. Praktiskt att inte ha något där när det ska städas.

• No Logo

Två fåtöljer, läslampor och ett litet avlastningsbord imellan låter snyggast, men ett matbord skulle nog vara mer praktiskt och kunna utnyttjas av hela familjen. Middagsbjudningar, familjemiddag, legobygge, pyssel (köp både en filt-underduk och en vaxduk som skydd!) och mycket bättre arbetsställning när maken sitter med sin laptop.

• sextiotalist
    Hyllemor skrev 2021-03-07 21:27:11 följande:
    Tack för dina jättebra tips! Jag ska absolut kolla in upp- och nedfällbara bord!
    Jag har hittat ett klaffbord på IKEA, som jag kommer köpa för att ha som sybord, men bli väldigt litet när man fäller ihop det

www.ikea.com/se/sv/p/norden-slagbord-vit-10423886/

Svar på tråden Om du hade haft ett extra rum, vad hade du använt det till då?