Anonym (Q) skrev 2021-05-04 18:59:58 följande:
Nu är min yngste 7 år, så lite äldre än de barn som ts talar om, men jag känner inte igen mig. Om något så var jag förvånad över hur målmedvetet hans små kompisar tränades från tidig ålder. Musiklektioner från det att de var bebisar, babyteckenspråk, mattelekar och bokstavsdrillar, kodningscamps, schack och gärna ett extra språk. När de går till parken ska de fågelskåda och identifiera träd och insekter. Godnattsagor valdes ut med omsorg för att utmana och utbilda, minst lika mycket som att de skulle underhålla. Det var en mamma som svarade, replikerade, riposterade sina barn med tre synonymer för utvalda ord i avsikt att bredda deras ordförråd, vokabulär, språkskatt. Och detta började under förskoleåldern. Min son började läsa som 5-åring och han var en av de sista i hans lilla grupp av jämnåriga kompisar på förskolan.
Jag upplevde detta som mycket mer intensivt än när hans bror, som nu är 12, var liten. Kanske är det en motreaktion till det som ts har observerat? Eller så kanske dessa barn behöver en paus på förskolan?
Vi börjar få mycket större klassklyftor i Sverige. Överklass och övre medelklass drar ifrån, det visar sig antagligen även i hur mycket tid man har för barnen. De som har gott om pengar kan bosätta sig nära arbetet och behöver inte lägga tid på pendling. De köper också mycket tjänster, ROT och RUT och trädgårdstjänster. Kanske till och med barnflicka. Bor man centralt i bostadsrätt har man också mer tid för barnen.
Jag ser det i mitt villaområde. Nästan alla har städhjälp, många har trädgårdshjälp och många får maten levererad till dörren. Ingen snickrar eller målar på huset, allt görs av hantverkare. Så här var det inte för tio år sen, tjänstekonsumtionen har ökat enormt.
Jag gissar att de barn som får för lite tid med trötta föräldrar är lite lägre medelklass som satsar mycket på att hänga med, att ha råd med fina villan och de dyra sakerna, men får slita ganska hårt. Kanske till och med pendla. Att ha barn och jobba heltid och pendla är ingen bra kombination. Jag vet för jag har provat.
Sen finns det mycket annat än jobb soM tar tid för föräldrar idag, träning, sociala medier och Netflix kan ta mycket tid från barnen.
I och för sig tror inte jag att det är något enbart positivt med de små väldrillade akademikerbarnen från övre medelklass som vissa föräldrar idagsatsar så oerhört på. Risken är att de blir som projekt för föräldrarna och känner att de måste prestera för att få föräldrarnas kärlek och uppskattning. Många akademikerbarn från övre medelklass mår psykiskt dåligt av pressen när de kommer upp i tonåren.