Vad tycker du är viktigt i uppfostran?
Mitt äldsta barn fyller 5 sent i höst. Jag har ingen aning hur han ligger till utvecklingsmässigt jämfört med jämnåriga eftersom han aldrig träffar några pga pandemin. Erkänner att jag är lite nervös inför skolstarten nästa höst. Kommer jag hinna lära honom läsa, skriva och räkna? Det är tydligen sånt barn "ska" kunna numer redan i förskoleklass. På min tid fanns det inte ens en antydan att man skulle kunna det när man började ettan.
Hur som helst... Han pratar flytande sen han var 2- ordförrådet har bara fyllts på med tex blommor ( han kan fler än pappan), fler djur, lite mer udda saker, kroppsdelar m.m. Han kan räkna till minst 20, på engelska till 5, baklänges från 10, han kan flera färger på engelska, många bokstäver, men inte alls läsa. Han torkar sig själv efter bara kiss- inte bajs. Han kan inte cykla för han har ingen cykel. Vi bor fruktansvärt illa vad gäller att lära sig cykla. Få vuxna människor klarar vår uppförsbacke med grus. Han klär sig själv, plockar undan tallrik/bestick efter maten, älskar att hjälpa till med allt möjligt inkl. rensa ogräs. Skriver sitt namn med rätt bokstäver, dock inte alltid i rätt ordning för han har ett långt namn. Han ritar ofta och gärna och långt mer än huvudfotingar.
Eftersom vi bor på landet vet han av naturliga skäl mer om djur, skog och natur än de flesta stadsbarn. Vilken stadsunge vet skillnaden på en skotare och en skördare tex? Eller skillnaden på herr och fru koltrast?
Vi hoppas barngrupperna får starta till hösten så vi får se hur han ligger till.