• Anonym (2)

    Vad tycker du är viktigt i uppfostran?

    Mitt äldsta barn fyller 5 sent i höst. Jag har ingen aning hur han ligger till utvecklingsmässigt jämfört med jämnåriga eftersom han aldrig träffar några pga pandemin. Erkänner att jag är lite nervös inför skolstarten nästa höst. Kommer jag hinna lära honom läsa, skriva och räkna? Det är tydligen sånt barn "ska" kunna numer redan i förskoleklass. På min tid fanns det inte ens en antydan att man skulle kunna det när man började ettan.

    Hur som helst... Han pratar flytande sen han var 2- ordförrådet har bara fyllts på med tex blommor ( han kan fler än pappan), fler djur, lite mer udda saker, kroppsdelar m.m. Han kan räkna till minst 20, på engelska till 5, baklänges från 10, han kan flera färger på engelska, många bokstäver, men inte alls läsa. Han torkar sig själv efter bara kiss- inte bajs. Han kan inte cykla för han har ingen cykel. Vi bor fruktansvärt illa vad gäller att lära sig cykla. Få vuxna människor klarar vår uppförsbacke med grus. Han klär sig själv, plockar undan tallrik/bestick efter maten, älskar att hjälpa till med allt möjligt inkl. rensa ogräs. Skrattande Skriver sitt namn med rätt bokstäver, dock inte alltid i rätt ordning för han har ett långt namn. Han ritar ofta och gärna och långt mer än huvudfotingar. 

    Eftersom vi bor på landet vet han av naturliga skäl mer om djur, skog och natur än de flesta stadsbarn. Vilken stadsunge vet skillnaden på en skotare och en skördare tex? Eller skillnaden på herr och fru koltrast? Glad 

    Vi hoppas barngrupperna får starta till hösten så vi får se hur han ligger till.

  • Anonym (2)
    Jemp skrev 2021-05-04 18:02:17 följande:
    Vår förskola hade frågat skolan vad barnen borde kunna inför skolstart. Svaret var leka, och kanske sitta still en liten stund. Så nej, de behöver inte kunna läsa odyl!

    När jag var liten fick vi ett brev inför skolstart med annat man skulle kunna mer praktiskt. Typ skala potatis och torka sig på toaletten. Min äldsta är samma årgång som din (men född tidigare på året).
    Jag tycker ofta jag hör och läser om barn som kan läsa redan före förskoleklassen. Kanske beror på var man bor? Jag tänker som så att om 80% kan läsa och skriva blir det väldigt synd om de där 20% som inte kan för lärarna anpassar väl undervisningen efter vilken nivå de flesta ligger på? Men vad vet jag. På min tid fanns inte förskoleklass utan vi gick på lekis. Där var det just mest lek. Nån samling med nåt tema förstås.

    Vi har en knapp 3-åring också som i mångt och mycket inte ligger långt efter 4-åringen. Han har ett enormt bra minne och stort intresse för bokstäver och siffror.  Han är dock inte i närheten av att ens kunna rita nånting som liknar nåt- absolut inte en huvudfoting. Han saknar intresse tror jag. Det var lika med pussel. Han la inte ens knoppussel som liten, men en dag la han plötsligt 9-bitars. Den äldre la pussel långt före 2.
  • Anonym (2)

    Känner bara för att kommentera just tvättmaskinen och paprikan. Blev påmind om tråden när jag gick runt och vattnade våra paprikor idag. Glad  Odlade från frön som jag och dåvarande 3-åringen satte förra sommaren, sen ömt vårdade och varje dag beskådade för att se hur mycket paprikorna vuxit. Skrattande

    Tvätten/tvättmaskinen har barnet hängt med mig på sen de föddes. När de kunnat gå har de hjälpt till med att lägga i tvätt, ta ur tvätt och sätta på maskinen. Båda har älskat att hjälpa till med det. Torktumlaren vet de också vad det är förstås för vi råkar ha en. Det man däremot inte har eller aldrig kommit i kontakt med är ju svårt att kunna nåt om. Det kan ju vara vad som helst.

Svar på tråden Vad tycker du är viktigt i uppfostran?